En BMW utenom det vanlige

Denne bilen faller mellom alle stoler - og det gjør ingenting!

Publisert

3-serien er BMWs utvilsomt viktigste modell, med nær en tredjedel av salget til selskapet. Og når de bestemte seg for å skille ut en del av 3-serien til å bli den nye 4-serien - altså coupévarianten - skulle det nesten bare mangle at en samtidig tilførte serien noe nytt. Resultatet ble den nye varianten som har fått navnet GT - Grand Turismo.

Og fra begynnelsen av er vi litt forvirret. For mens den nye 4-serien egentlig er en 3-serie, så er den nye 3-serie GT ikke lik som den nye 3-serien som ble lansert i fjor. Fordi bilen skal være litt høyere og ha litt mer plass, er den i stedet basert på den 3-serien BMW lager for det kinesiske markedet, der en setter mer pris på bakseteplass.

Dette er BMWs andre GT-bil, og trenden som en bil «imellom» fortsetter. 5-serie GT er egentlig like stor som 7-serien, og 3-serie GT ligger størrelsesmessig et sted mellom 3-serie og 5-serie.

Hva er 3-serie GT?

Med en gang du sier at du kjører en GT-bil, så er den første assosiasjonen en får litt store og sportslige milslukere som Aston Martin, Ferrari 599, BMW 6-serie og så videre. BMW har derimot valgt å omdefinere begrepet en del. Sportslighet er ikke nødvendigvis en del av ligningen, og i stedet mener BMW at en GT-bil skal være en stor og komfortabel bil med masse plass - og litt overraskende nok mer bakkeklaring.

Nye 3-serie GT er 20 centimeter lenger, halvannen centimeter bredere og 17 centimeter høyere enn den vanlige 3-serien - og på toppe er bakkeklaringen økt med nesten 20 prosent til 165 millimeter. Selv om bagasjerommet også har blitt vesentlig større - like stort som 5-serien - betyr det ikke at den økte lengden er skapt med større overheng, for akselavstanden er nesten 17 centimeter lenger.

Dette er med andre ord ikke på noen måte identisk som en vanlig 3-serie, men en litt større og litt mer praktisk versjon - og veldig gjerne i kombinasjon med firehjulsdrift.

Da kan en raskt stille seg spørsmålet om hvorfor noen ville valgt noe annet. Det kommer vi tilbake til.

Design

Designmessig er 3-serie GT en langt mer anonym bil enn 5-serie GT som er en gedigen sak, og som mange mener er en relativt skamplett designmessig i BMWs sortiment. Dimensjonene i 3-serien er lettere å la øynene hvile på, og i så måte langt mindre kontroversielt.

Holdningen til bilen kan minne litt om en SUV, noe som gjør at bilen mister litt av den aggressiviteten som den vanlige 3-serien har i fronten.

Når vi kommer til innsiden skal du lete godt om du finner vesentlige skiller fra den vanlige 3-serien når du sitter i forsetene, noe som i seg selv bare er positivt. BMW har et minimalistisk, men høyst funksjonelt design. Den eneste nevneverdige forskjellen vi kunne se fra forrige gang vi kjørte 3-serie, er en oppgradert versjon av iDrive.

Når du kommer bak forsetene åpner det seg derimot en ganske annen bil. Den nye 3-serien er blitt en relativt romslig bil for passasjerer bak, men i GT-versjon er det rett og slett veldig god plass. Og vi er glade for å kunne rapportere at den halvveis coupéformede taklinjen ikke skaper problemer voksne mennesker når det gjelder takhøyde.

Bagasjerommet er også av den romslige typen - og kanskje bilens største overraskelse. Med sine 520 liter er den like god som en 5-serie, og innlasting av store objekter er ikke noe problem.

Kjøreegenskaper

Som vi har vært inne på er ikke bilen basert på den nye 3-serien, og når det kommer til kjøreegenskaper er de derfor heller ikke like. Det aller første vi bet oss merke i er at styringen er overraskende lett. Å vri på rattet skjer nærmest uten motstand, og vi fant ingen mulighet til å justere styrefølelsen på bilen. Dette er et vesentlig avvik mot BMWs andre GT-bil, som er relativt tung på rattet.

Styringen later til å stramme seg opp litt i fart, men den veldig lette servostyringen gjør at en mister litt den typiske BMW-følelsen med underlaget.

Under panseret satt det på vår testbil en 2-liters bensinmotor på 184 hestekrefter og et dreiemoment på 270 Nm allerede ved 1250 RPM. Denne går i tospann med BMWs utmerkede 8-trinns automatiske girkasse og firehjulstrekksystemet xDrive.

BMWs nye 4-sylindrede turbomotor er i utgangspunktet en veldig sprek sak, men med firehjulstrekk og en egenvekt på 1640 kilo - 150 kilo mer enn vanlig 320 med xDrive - oppleves det ikke som noe vesentlig mer enn du trenger. 0-100 går unna på 8,3 sekunder, noe som er nesten et sekund tregere enn den vanlig 320i xDrive.

Vi var på nippet til å tenke at en 2-liters dieselmotor, der en har 110 Nm mer dreiemoment å leke seg med, kanskje ville passet bilen bedre. Faktisk er det slik at den omtrent like tunge 5-serien med toliters motor kun er tilgjeng med xDrive om du går for dieselmotor.

Men dette betyr på ingen måte at bilen oppleves som en sinke. Bilen koser seg godt i motorveihastigheter, og vil man leke seg på litt svingete veier, trenger du bare å jage litt på turtall for å få fram den gode følelsen. Siden bilen er såpass mye høyere enn en vanlig 3-serie er den dog ikke like skarp, men til gjengjeld er den mer tilgivende på dårlige veier - og gir en betydelig økt selvtillit på virkelig dårlige veier. Det er likevel noe BMW-ish over det hele.

Det koster å være kar

Vi stilte tidlig i saken spørsmål om hvorfor noen ville velge en 3-serie når GT-utgaven er så mye mer praktisk på mange områder. Vi har allerede touchet innom at en vanlig 3-serie er hakket mer spennende bak rattet, men de ekstra fordelene en GT-utgave gir fremstår likevel som et høyst spennende prosjekt.

Det som derimot vil sørge for at ikke alle tar skrittet over er prisen. For det første gir den økte vekten et lite økt drivstofforbruk - om enn bare tre prosent. Om en kjøper en bil i denne prisklassen er det kanskje ikke all verden, men at vår testbil i grunnversjon - altså en 320i xDrive med automat - koster fra 513.300, mens en tilsvarende utstyrt 3-serie sedanutgave koster nær 60.000 kroner mindre - mens stasjonsvognutgaven som det kanskje er mer rettferdig å sammenligne seg med legger seg i midten.

5-serien er uansett fortsatt vesentlig dyrere - og der prisforskjellen er omtrent ekstrakostnaden ved firehjulsdrift.

Konklusjon

3-serie GT er en spesiell sak som det egentlig er vanskelig å finne vesentlige svakheter ved. For alle praktiske formål er det en litt større og litt mer praktisk utgave av 3-serien - og derfor koster den også litt mer. Og så blir det kanskje øyet som ser, men du får bagasjeplassen til en 3-serie Touring uten at du blir kjørende rundt i nettopp en stasjonsvogn.

Vi har lagt merke til at enkelte trekker fram Audi A5 Sportback som en konkurrent - en bil vi for øvrig har veldig sansen for. Men samtidig finner vi sammenligningen kunstig, rett og slett fordi 3-serie GT er en større og vesentlig høyere bil. I grunn finner vi ingen helt naturlige biler å sammenligne den med, og den faller litt mellom alle stoler - uten at det trenger å være noe negativt.

Prisen er som den er, altså relativt stiv. Samtidig får du med en del ekstra praktikalitet på kjøpet, som gjør at den lett kan forsvares.

Bilen kan i det hele tatt være veldig mye for veldig mange.