Du vil ikke tro hva denne koster

Den er så dyr at «Top Gear» ikke turde å kjøre den.

Publisert

Sjeldne Ferrarier er populære som aldri før. Å investere i bil som Ferrari 250 GT krever at kjøperne hoster opp et betydelig, tosifret millionbeløp.

Det blir likevel for småpenger å regne dersom du slenger på en O etter GT. Sist det ble solgt en Ferrari 250 GTO, i mai 2012, slo bilen alle tidligere rekorder og ble intet mindre enn verdens dyreste bil.

Salgssummen?

35 millioner dollar, eller i overkant av 195 millioner kroner etter dagens kurs.

Bilen, en eplegrunn Ferrari 250 GTO fra 1962, ble opprinnelig laget til den britiske racersjåføren Stirling Moss. Navnet hans er til og med gravert inn bak på førersetet.

BILDILLA? Les alt Side3 skriver om bil og motor.

Moss skulle bruke den i det beryktede 24-timers Le Mans-løpet, men han fikk aldri gleden av å kjøre bilen i et løp.

23. april 1962, bare kort tid før bilen ble ferdigstilt, krasjet Moss stygt på Goodwood-banen i Sussex. Hans karriere som racerbilsjåfør var over. Det ble isteden lagmedlem Innes Ireland som kjørte bilen.

Siden har bilen blitt kjøpt av en rekke bilentusiaster og millionærer for stadig høyere summer. I dag eies bilen av samleren Craig McCaw, som altså måtte punge ut nærmere 200 millioner kroner til vingårdmillionæren Eric Heerema.

Bare forsikringen på en bil som dette er så høy at da BBCs «Top Gear» hadde bilen med i et show om Ferrari 599 GTO, turde de ikke å kjøre den.

- GTO 250 er i manges øyne den beste bilen Ferrari noen sinne har produsert. Og bilen er ekstremt sjelden, det ble lagt bare 36 stykker, forteller Jeremy Clarkson.

Karosseriet ble banket til for hånd over stykker av tre, og derfor er heller ingen av bilene helt like. Døren på førersiden kunne for eksempel være en hel centimeter lengere enn døren på passasjersiden. Også motorene på 250 hestekrefter var ikke helt like. Toppfarten var likevel på 280 kilometer i timen, en vanvittig fart på begynnelsen av 60-tallet. Og i dag.

- Jeg ønsker meg nesten mer enn noe, at jeg kunne sette meg inn i denne, og ta en kjøretur. Men selv om «Top Gear» produseres av et av verdens største og rikeste kringkastingsorganisasjoner, har vi simpelthen ikke råd til forsikringen, sier Clarkson om GTO-en programmet har fått låne.

Motormagasinet «Sports Car International» har kåret Ferrari 250 GTO til «Tidenes sportsbil». Magasinet «Motor Trend Classic» plasserte bilen på toppen av sin liste over «De beste Ferrariene i hisotrien».

GTO står for «Gran Turismo Omologato». Omologato betyr bilene har ensartet spesifikasjoner, og dermed kan være med i løp.

Ferrari 250 GTO ble produsert mellom 1962 og 1963, og kjøperne måtte personlig godkjennes av selveste Enzo Ferrari. I 1964 dukket en litt annen modell opp, Series 2. Det ble laget tre slike biler, og det totale antallet 250 GTO-er er derfor 39.

Det var sjefsingeniør i Ferrari sammen med designeren Sergio Scaglietti som startet utviklingen av den ikoniske bilen. Men etter at Bizzarrini og de fleste andre ingeniørene fikk sparken etter en konflikt med Enzo ble utviklingen av bilen overlatt til den nye ingeniøren Mauro Forghieri. Han og Scaglietti ferdigstilte bilen sammen.

Ifølge Wikipedia er bilen typisk for 1960-tallets Ferrarier:

Håndsveiset rørramme, A-arm hjuloppheng foran, skivebremser og felger fra Borrani. Girkassen med fem trinn var nyutviklet til Ferraris racingbiler, og metallstykket som definerer skiftemønsteret ble til en tradisjon man kan finne i Ferraris modeller den dag i dag. Interiøret var ekstremt enkelt, og bød ikke engang på et speedometer. Mange av bryterne var hentet direkte fra Fiat 500, mens de originale stoffsetene var sydd sammen av arbeidsbukser, og det ble sagt at Ferraro hadde et ekstremt hastverk med å få bilen i produksjon.

Om en Ferrari 250 GTO blir i stiveste laget for deg, kan vi trøste med at «vanlige» 250 GT-er vesentlig billigere. Du bør likevel ha til klor i bassenget og vel så det.

Nylig gikk denne blå perlen av en Ferrari 250 GT LWB California Spider fra 1958 for 46 millioner kroner på en auksjon i England.

I USA gikk denne røde 250 GT SWB Berlinetta «Competizione» fra 1960 for 45,5 millioner kroner denne uken.

Side3 skriver mye om bil og motor. Les også: