Du kan få ny bil med 260.000 kroner i rabatt
Derfor kan du gjøre et vanvittig bilkupp.

Side3 har tidligere skrevet hvordan det for tiden er fullstendig «galimatias» i deler av bilmarkedet. Bruktbilprisene er på vei ned, merkeforhandlere reklamerer med «kundebesparelser» på over 50.000 kroner - og enkeltselgere rapporterer om salg av relativt rimelige familiebiler med rabatter på femsifrede beløp.
Les også: Slik kan du få nybil på billigsalg
Det kan ved første øyekast være litt vanskelig å se hvorfor dette skjer. Noen rabatter skyldes utgående modeller, men bilsalget er i år høyere enn det de fleste hadde antatt før året startet, og det er mulig å få svært gode tilbud på selv populære modeller og varianter.
Så hvis etterspørselen er høyere enn antatt, hvorfor melder forhandlere om folketomme butikker og skriker nærmest over hverandre om utrolige rabatter?
Europa-krisen
Mye av årsaken må vi ut av landet for å finne. I Norge lever vi i en liten boble avskåret fra krisen som foregår ute i Europa. Ser man det europeiske markedet under ett, faller det kraftig - og i enkelte land som Hellas er bilsalget halvert. Når den økonomiske krisen truer, beholder folk bilen et år eller to ekstra.
Resultatet er at det er en betydelig overproduksjon av biler i Europa. Et av resultatene vi har sett av dette så langt er at den nye Ford Mondeo - som ser helt fantastisk ut - utsettes nærmere to år på grunn av avvikling av en fabrikk.
En annen konsekvens av dette er at det rundt i store deler av Europa er mulig å gjøre noen usedvanlig gode bilkjøp, for at forhandlere skal få kvittet seg med bilene de har forpliktet seg til å selge.
Legg så til at den norske kronen nå står på et historisk sterkt nivå, så ligger det an til at det er godt mulig å gjøre svært gode kjøp i utlandet. Bruktbilimporten økte i november med nærmere 16 prosent fra i fjor.
Men det er ikke bare bruktbiler du kan kjøpe i utlandet. Det er også mulig å kjøpe de billige nybilene som er til salgs - og det er nå i ferd med å bli big business.
- Så lenge det vi være mulig å gjøre svært gode bilkjøp i Europa, og kronekursen er lav, vil vi se gode rabatter i markedet, sier Toyota-sjef Lars-Erik Årøy til Side3.
Parallellimporten er jokeren
Bergensbaserte Din Bilpartner har drevet med privat gråimport med svært fordelaktige priser - men dårligere garantiløsninger - i lang tid med en lang rekke merker. Og nå har de inngått et samarbeid med Ferdinand Motor, kanskje mest kjent for salg av superbiler som Ferrari, Tesla og Porsche. De tilbyr nå gråimport av nye biler med de samme forbrukerrettighetene som du får på vanlig nybilsalg.
Samtidig som de nå har etablert seg i Oslo, har de nemlig lansert en ny nettside som gjør det mulig å konfigurere og sammenligne forskjellige biler med prisene du må ut med i norske butikker. 266.000 kroners rabatt på en BMW, 71.000 kroner rabatt på den nye generasjonen Golf, 65.000 kroner i rabatt på Ford S-Max, 39.000 kroner på småbilen Yaris med hybrid og over 70.000 kroner rabatt på Volvo XC60 er av tilbudene de nå reklamerer med.

Prisene inkluderer 5-års garanti - riktignok gjennom en forsikring - og gjelder med norske papirer og forbrukerrettigheter. Bilen blir levert på norske skilter i Norge.
- Hvordan er dette mulig?
- Hele konseptet baserer seg på gode avtaler i utlandet. Vi finner bilene i landet det er billigst. Hvis du trekker fra moms og engangsavgift på biler i Norge, så sitter du igjen med den reelle nettoprisen, og den er høy i Norge sammenlignet med andre land. I Polen er det for eksempel veldig lav nettopris på enkelte bilmerker. Så får vi i tillegg gode rabatter og storkundeavtaler. Når man i tillegg har valutaen med oss, noe vi har på Euro i dag, så blir det veldig billig, sier Gunnar Birkenfeldt, daglig leder i Ferdinand Motor, til Side3.
- Vi kan kun sammenligne våre priser med de veiledende prisene til forhandlerne, og kan ikke ta hensyn til rabatter og kampanjer ute hos forhandlerne. Så når det er snakk om 260.000 kroner i besparelse, så er det kanskje ikke reelt, bare hvis du går til forhandler og ikke pruter en krone. Men på Golf kan vi tilby rabatt på rundt 70.000 kroner, og så har vi kunder som kommer hit med en testbil fra forhandler og et skriftlig tilbud, og ser reelle besparelser på 40.000 kroner, sier han.
Birkenfeldt sier at de ikke baserer seg på lagerbiler som de kjøper opp fra kriseland, men at det er snakk om skreddersydde biler tilpasset kundens ønsker og norske forhold.
- Men det er ikke til å stikke under en stol at det brenner litt i Europa. Det er lettere å få med leverandører på å selge ut av landet. Mange er litt usikre på reglene rundt eksport, og har retningslinjer fra fabrikken, men jusen i dette er veldig grei. Så lenge det er en sluttkunde i Norge som skal ha bilen, så er det greit, sier Birkenfeldt.
Tjener mye penger på ekstrautstyr
Ifølge Birkenfeldt er det ikke nødvendigvis så veldig mye penger å spare på selve bilen, men at den store avansen ligger i ekstrautstyret.
- På mange modeller ser vi at det er en basisbesparelse på 30-60.000 kroner, og så øker det veldig på med utstyr. Det er på de toppspekkede bilene du virkelig kan tjene. På xenonlys ser vi for eksempel at prisforskjellen kan være tregangeren i Norge til sammenligning med Polen, sier han.
Det er på dette området at svakhetene i sammenligningen med listepriser fra importørene dukker opp. Når store deler av bransjen i dag er i priskrig, så er det nettopp på ekstrautstyr en kjører kampanjer. Utstyrspakker for titusenvis av kroner inkluderes i prisen
- Vi kan ikke sammenligne med kampanjeprisene til enkeltforhandlere, og vi ser at noen kunder kommer med svært gode skriftlige tilbud, og vi ser at noen kampanjer er veldig gode - og da er det en del som heller velger å kjøpe hos merkeforhandler, påpeker Birkenfeldt.
- I tillegg er det ikke alle modeller det er noe særlig å spare på, og da legger vi de heller ikke inn i vårt system.
Et garantispørsmål
I Norge har det de siste årene vært store endringer på garantiene fra bilimportørene. Garantien er i nær sagt alle tilfeller utvidet til fem år, mens en i EU stort sett har to års garanti.
- Hva er forskjellen i garantien?
- Vi er forpliktet av de samme forbrukerkjøpslovene som andre, og norske regler er enestående i Europa, så er jeg overrasket over at det tok så lang tid som det gjorde før garantien ble utvidet til fem år, siden en uansett har fem års reklamasjonsrett. Noen biler selger vi med fabrikkgarantier på fem år, og på enkelte biler er det rett og slett et tillegg som gjøres under bestilling. På Audi heter den koden for eksempel EA8, og gir fem års garanti eller 100.000 kilometer. Men uansett har bilene to års fabrikkgaranti, og så kjøper vi til en tre års garanti. Hvem som står bak den garantien varierer, og er opp til oss siden kunden forholder seg til oss som selger, men vi bruker stort sett Norsk Bilgaranti og AutoConcept som spesialiserer seg på dette, sier Ferdinand-sjefen.
Norske merkeforhandlere påpeker som oftest på sin side at en som kunde hos en forhandler ofte inkluderes i ekstra goodwilløsninger og importørfordeler. Med et forsikringsselskap i bakhånd er det også en større sjanse for at en må legge ut for utgifter, og så få det tilbake.
- Er det ingen ulemper?
- Jeg kan egentlig ikke se hva det skal være. På enkelte modeller kan det være små forskjeller i hva vi kan tilby, men det er de samme bilene du kjøper selv om vi ikke er en autorisert merkeforhandler. Du har de samme rettighetene, sier han.
- En kjempeforskjell
Toyotas administrerende direktør Lars-Erik Årøy mener derimot at forskjellene er større enn man kan få inntrykk av.
- Hva har du egentlig dekning for i garantien? Jeg har aldri testet en slik privatkjøpsgaranti, men jeg kan nesten garantere at du ikke får den samme garantibehandlingen. Vi har lagt stor vekt på å være veldig rimelig i garantibehandlingen med våre kunder, sier Årøy til Side3.

- Nå har jeg ikke lest garantien deres, men det er snakk om 5 år og 100.000 kilometer. Vi tilbyr 160.000 kilometer, og det er en kjempeforskjell, og BMW har 200.000 kilometer - mens koreanerne har enda flere år. Og jeg vil gjerne se hvordan dette blir håndtert i praksis på en 4,5 år gammel bil. Vil du som kunde da snakke med et norsk datterselskap av produsentene, eller en uavhengig brukthandler? Du kan kjøpe en veldig billig forsikring, men når huset brenner ned så skal man ha et oppgjør også, sier Årøy.
Årøy mener også at salgsargument nummer én, nemlig prisen, ikke er så god som man kan få inntrykk av.
- Besparelsene de snakker om er opp mot listepris, men det er neppe noen hemmelighet at de aller fleste norske importørene har en eller annen form for kampanje gående til enhver tid, så den reelle besparelsen opp mot å gå til en merkeforhandler å få rabatt, subsidiert rente eller privatleie, trenger ikke bli så stor, sier han.
Ifølge Årøy er ikke prisforskjellene et tegn på at norske forhandlere har høyere marginer enn i andre land.
- Vi har ikke noe høyere marginer enn for eksempel i Tyskland. I ethvert marked priser man selvsagt opp mot konkurrentene, og det er ikke noe nytt at de danske og tyske bilene er priset lavere enn de norske, og nå har vi en veldig sterk krone på toppen. Men vi ser jo også at enkelte land priser biler for å presse opp registreringstallene. En legger ut billige biler for å få opp tallene, konkluderer Toyota-sjefen.