Du betaler for det nye designet

Foto: Annemarte G. Norevik (Mediehuset Nettavisen)
Publisert

(SIDE2:) Du har kanskje lagt merke til at den gamle cottage cheese-boksen er borte fra butikkhyllene? Tine har nemlig fått ny emballasje på den populære osten. Cottage cheese selges nå i bokser på 250 og 420 gram.

Det er imidlertid ikke bare emballasjen som er ny. Prisen er heller ikke som før. På tross av mindre innhold, koster den lille boksen mer enn den gamle.

Klager på facebook
Melkeprodusenten har allerede irritert på seg mange forbrukere. På TineMelks Facebook-side har det vært en storm av klager. Bedriften la søndag ut et forsvarsinnlegg der de blant annet skrev:

«Vi ser reaksjonene på prisen på TINE Cottage Cheese og har stor forståelse for dette. Det er viktig for oss å understreke at TINE har gjort en marginal prisjustering»

Foto: Tine

Kommunikasjonssjef i Tine, Øystein Knoph, tok etter at saken ble publisert kontakt med Side2.

I en epost skriver han følgende om prisøkningen og deres del av den: «I likhet med andre kommersielle aktører uansett bransje ønsker vi ikke å dele konkurransesensitiv informasjon som priser, men som en generell betraktning, kan vi imidlertid si at vi ikke for noen av variantene har økt prisen med mer enn ti prosent fra TINE.»

Mindre boks, høyere pris
Den siste tiden før de nye boksene ble lansert, kostet den vanlige varianten av cottage cheese 15,50 kroner, og mager cottage cheese 14,50 kroner, for en boks på 300 gram hos Rema 1000.

Nå får man bare kjøpt osten i mindre eller større bokser, men hos butikkene vi har sjekket i Oslo, selges det kun vanlig cottage cheese i 250-gramsbokser, og mager cottage cheese i 420 grams bokser.

Torsdag kostet en liten boks vanlig cottage cheese 17,30 kroner hos Rema 1000.

Boksen koster altså mer enn hva den gamle boksen gjorde, som inneholdt 50 gram mer.

Prisen har økt fra 51,70 kroner, til 69,20 kroner per kilo.

En stor boks mager cottage cheese kostet 30,30 kroner.

Kjøper du denne varianten, må du nå betale 72,10 kroner kiloen, mot bare 48,30 kroner før Tine endret forpakningen.

Foto: Tine

Emballasje-endring som koster
Og ifølge Tine selv er det nettopp den nye forpakningen som har skylden for prisøkningen.

- Vi har endret emballasje og emballasjestørrelsen på cottage cheese, og kostnader med dette har gjort at vi har gjort marginale prisendringer, sier pressevakt Rakel Korsvold til Side2.

Hun mener imidlertid prisen på mager cottage cheese er lavere nå.

- De to største variantene våre er original cottage cheese, og mager cottage cheese. Mens den førstnevnte har hatt en prisøkning, har vi redusert prisen på den sistnevnte i forhold til prisen per kilo eller liter, sier hun.

På Facebook-siden peker Tine dessuten på at butikkene er med å bestemme prisen:

«Prisen på TINE Cottage Cheese har lenge vært lav. Til sist er det de ulike kjedene som setter sluttprisen i butikkhyllene».

(artikkelen fortsetter under)

Foto: Annemarte G. Norevik

- Ønsker konkurranse
Tine er alene på det norske cottage cheese-markedet. Dermed kan de selv bestemme prisen.

Tines kommunikasjonssjef Øystein Knoph har etter at saken ble publisert påpekt at Rørosmeieriet har Cottage Cheese i butikkhyllene, og at de dermed ikke er helt alene i dette markedet.

- Hva tenker dere om at dere ikke har noen konkurrenter på salget av cottage cheese i Norge?

- Tine ønsker all konkurranse velkommen. Vi investerer sterkt og omfattende på innovasjon, produktutvikling og merkevarebygging i denne kategorien og vi ser bare positivt på om andre også kommer på banen, sier Korsvold.

Det ser imidlertid ikke ut til at meieriet vil få konkurrenter med det første. Q-meieriene sier de vurderer ostekategorien som problematisk.

- Det krever veldig mye å gå inn i ostemarkedet. Det er snakk om en investering på over 100 millioner kroner, sier Bent Myhrdahl, administrerende direktør i selskapet.

(artikkelen fortsetter under)

Foto: Annemarte G. Norevik

- Vi er ikke noe kopifirma
Han mener det ikke er rom for en slik investering med dagens rammevilkår fra myndighetene. Likevel vil han ikke utelukke ikke at meieriet kan satse på osten i fremtiden. Men, hvis de skal lage cottage cheese, vil de gjøre det annerledes enn Tine.

- Når vi kommer med andre ting blir vi jo ofte kopiert av Tine. Men vi er ikke noe kopifirma. Det er uaktuelt for oss å lage tilsvarende produkter, sier Myhrdahl.

- Skal vi satse, må produktet oppfattes som en vesentlig forbedring. Hvis vi ikke får gjort det litt smartere, gjør vi det ikke, understreker han.

- Tine gjør det umulig for oss
Synnøve Finden AS er en av Tines konkurrenter på ostemarkedet. Men selskapet vil ikke si noe konkret om det er aktuelt for dem å ta opp cottage cheese-konkurransen.

- Vi vurderer fortløpende hvorvidt det er naturlig for oss å være til stede i de ulike segmentene innen meierisektoren, sier administrerende direktør, Per Olav Ramstad.

Ramstad peker på at det så langt ikke har vært lett å ta opp konkurransen med stor-meieriet Tine.

- Synnøve Finden er en liten utfordrer innen gode oster, og nå sist med en fantastisk velsmakende gresk yoghurt. Vi ønsker å tilby forbrukerne valgmuligheter og innovative produkter som gir mangfold i butikkene, sier han.

- Tines dominerende posisjon har gjort dette nesten umulig for oss gjennom de lave prisnivåene. Med den siste utviklingen blir kartet tegnet om, og vi vil gjøre nye vurderinger, understreker direktøren.

LES OGSÅ:

Denne saken ble første gang publisert 03/05 2013.

Les også