Disse topper klagestatistikken
Irriterer du deg over telefonselgere? Da er du ikke alene.

(SIDE2:) Telefonsalg er nok en gang på topp, skriver Forbrukerombudet.
Reserverer seg, men...
På deres hjemmesider kan man lese at Forbrukerombudet mottok til sammen 8619 skriftlige henvendelser i 2013. Det er en oppgang fra 2012, da det kom inn 8242 henvendelser.
Med 1031 klager er det telefonsalg som topper klagestatistikken. En stor andel av klagerne er blitt oppringt til tross for at de har reservert seg mot telefonsalg.
- Nå må regelverket gjennomgås og eventuelt strammes inn, mener forbrukerombud Gry Nergård.
- Telefonsalg oppleves som en påtrengende og aggressiv salgsform, og dette er særlig plagsomt for forbrukere som har sagt klart fra om at de ikke ønsker å bli oppringt, sier Nergård.
Strengere regelverk
Forbrukerombudet skriver at det tyder på det er de eldre som strever mest med innpåslitne telefonselgere.
- Klager fra seniorer og deres pårørende tyder på at denne eldre forbrukergruppen blir utsatt for press fra enkelte telefonselgere. Problemet ser særlig ut til å gjelde for pengeinnsamling over telefon til enkelte frivillige organisasjoner, sier Nergård.
I 2009 ble det innført et strengere regelverk når det gjelder telefonsalg, men klagene har likevel fortsatt å strømme inn til Forbrukerombudet. De mener det er behov for endringer og i vår skal regelverket gjennomgås på nytt av Barne-,– likestillings- og inkluderingsdepartementet. Ombudet mener det er behov for endringer.
Så langt i år har Forbrukerombudet allerede varslet to selskaper om vedtak om overtredelsesgebyr og markedsrådssak etter brudd på telefonsalgsregelverket.
Er du en av dem som stadig får salgstelefoner som ikke er ønsket?
Få tips til hvordan du bli kvitt telefonsalg her.