Dette Smash!-produktet tok tre år å lage

- Folk flest tenker ikke på hvor lang tid det faktisk tar å utvikle et nytt produkt. Sniktitt på godterinyhetene her!

NYE GODTERIPRODUKTER: Frister noen av Nidar-nyhetene?
Publisert

(SIDE2): I løpet av året er det tre lanseringsvinduer for matvareindustrien og dagligvarehandelen. De tre vareslippene finner sted i februar, mai og september.

Det betyr at det nærmer seg årets siste lanseringsvindu som er 14.september.

Nye mat- og drikkeprodukter skal friste oss forbrukere og noen varer må ut fra sortimentet.

Men hvordan utvikles egentlig nye produkter?

- De har drømmejobben

Senior kommunikasjonsrådgiver i Orkla Confectionery & Snacks Norge, Marthe H. Bogerud Schomacker, sier til Side2 at det ligger flere års arbeid bak hver nye produktlansering.

- Bak enhver produktlansering er det investert mye tidsbruk, ressurser, investeringer i fabrikk og mange års arbeid. Og det er nok ikke noe folk flest tenker på når de ser et nytt produkt i butikken, forteller kommunikasjonsrådgiveren. 

- Når vi lager godteri så handler det om smak og vi skal spre glede, det er vårt utgangspunkt. Vi lager godteri for det norske markedet, så det er viktig å huske på norske smakspreferansene, forklarer hun.

FRA ORKLA: Marthe H. Bogerud Schomacker og Per Ottar Grotle.

Produktgruppesjef og leder i sjokoladeteamet i Orkla Confectionery & Snacks Norge, Per Ottar Grotle, sier at de har egne produktutviklere som jobber med å smake seg frem til nye produkter.

- De har drømmejobben! Og så er det produktsjefene som har i oppgave å utvikle nye idéer. Dette handler selvfølgelig om mer enn bare smak, det er en pakke som inneholder emballasje, kommunikasjon, markedsføring og så videre, påpeker han.

- Men vi får også lov til å være med i selve utviklingsprosessen. Da sitter man og blander alt mulig som man tror vil fungere. Ofte blir resultatet en blanding av smaker som ikke passer helt sammen, mens av og til får man den perfekte smaken. Men ofte har vi en idé om hvor vi vil hen på forhånd, sier Grotle.

4 av 5 produkter lykkes ikke

Videre forteller Schomacker at produsentene blant annet ser på hvordan markedet er, hva de norske forbrukerne liker, hva som finnes i butikkhyllene og hvilke trender som er på vei.

- Deretter lager vi en brief og vi tester også om ideen trigger forbrukerne.

- Vi får mange henvendelser fra forbrukerne, noe som er veldig gøy, for noen ganger kan det være en idé som vi tenker at det er verdt å teste ut.

Men det er vanskelig for produsentene å få en nyhet til å leve.

- De fleste har sine favoritterprodukter. Det skjer jo, men ofte ser vi at nyheter får en veldig interesse når de kommer og så går forbrukerne tilbake til sine favoritter. Vi sier at 1 av 5 nyheter lykkes, og 4 av 5 lykkes ikke, sier lederen i sjokoladeteamet.

- Lang prosess

Hvem er det som smaker på produktene underveis i utviklingen?

- Vi har ikke et fast smakspanel og bruker forbrukerne for å teste eventuelle nyheter. Vi bruker eksterne byråer som gjør disse testene for oss, sier kommunikasjonssjefen.

Hun legger til at de får mange forespørsler fra forbrukere om de kan søke om jobb som godteritester.

- Men det er nye forbrukere i disse testpanelene hver gang. Det handler om at vi skal nå bredt og at det skal være landsrepresentativt, sier Grotle.

Når en produsent har den konkrete idéen om hvordan produktet skal være så begynner arbeidet med å faktisk lage den nye varen med nettopp den smaken man ønsker, riktig konsistens, god holdbarhet og så videre.

- En sånn prosess kan ta veldig lang tid. Det kan ta opptil fire år fra start til at produktet er i butikk, forklarer Schomacker.

- For eksempel må vi ofte lagre et produkt i ett års tid for å se at den har den standarden den skal ha i forhold til blant annet holdbarhet.

Smash!-kuler og Stratos med melkefyll

Allerede nå kan Side2 avsløre noen av godterinyhetene fra Nidar som kommer i butikk de nærmeste ukene. De frister med blant annet Crispo Kuler, Skipper Salte Ubåter, Stratos Melky og Smash! kuler.

- Første gang vi tenkte på idéen om Smash!-kulene var i 2012. Vi har jobbet med andre ting samtidig som vi har jobbet med dette produktet, så er det kanskje ett år hvor man virkelig har satset på kulene, sier Grotle. 

- Noen kan kanskje tenke «Smash! i kuleform - hvor lang tid kan det ta?», men det tar tid å få den riktige kombinasjonen av sprøtt, salt og søtt i kuleform med sjokolade. Kanskje kulene blir for store, sjokoladen smelter for fort i hånda og så videre, forklarer Orkla-kommunikasjonsrådgiveren.

Og når kommer julemarsipanen?
- Den kommer som vanlig 1.oktober.

ET KNIPPE GODTERINYHETER: