Dette kaffebar-skiltet vekker oppsikt

De ansatte ønsket å understreke et viktig poeng for sine kaffetørste kunder.

Publisert

(SIDE2): Du står i kø i kaffebaren og venter utålmodig på din tur. Når du skal bestille sier du verken «hei» eller «takk», kun det du skal ha, gjerne i en stresset tone.

Kjenner du deg igjen?

Greit med en påminnelse

Det er ikke sikkert du tenker så mye over det, men mange av dem som står bak kassa setter gjerne stor pris på et lite «hallo» etterfulgt av din bestilling i en høflig tone.

Gode manererer og høflighet er nemlig ikke alltid på plass hos alle, og noen ganger kan det være greit med en påminnelse om hvordan man bør snakke med de ansatte.

Dette ønsket en lokal kaffebar å påpeke til sine kunder og derfor satte kaffebarens medarbeidere opp et skilt utenfor.

På skiltet forklares det hvordan kaffebestillingen foregår. Jo hyggeligere du er, desto bedre pris får du.

Et bilde av skiltet ble lastet opp på Imgur og det er liten tvil om at innlegget vekker oppsikt. På kun to dager har bildet hatt over 1,7 millioner visninger, men det er delte meninger om budskapet.

- Et herlig innspill i en verden hvor gode manerer virker å være vanskelig å få til, kommenterer en.

- Får man gratis kaffe hvis man snakker lenge nok? spøker en annen.

- Normal folkeskikk burde ikke være så vanskelig. Manglende gode manerer får deg til å virke som en to-åring, mener andre.

(Artikkelen fortsetter under)

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));

- Legg ned mobilen

Side2 har tidligere skrevet om 19 år gamle Stephanie som hadde fått nok av uhøflige kunder.

Hun mente nemlig det var respektløst å stå med mobiltelefonen når man skal betale i kassen. 19-åringen ble til slutt så lei av mobil-opptatte kunder at hun hengte opp følgende skilt ved kassa:

«I denne butikken prater vi gjerne med hverandre. Respekter kassøren, legg ned mobiltelefonen når du står i kassen. Vi prater gjerne med deg.»