Dette hadde vi aldri sett før

Slik vant kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit det norske folket.

Publisert

(SIDE2:) - Jeg er veldig lei meg, sa en gråtkvalt Mette-Marit Tjessem Høiby da hun og kronprins Haakon erklærte at de var forlovet. Forlovelsen kom etter at det en god stund før hadde blitt kjent at kronprinsen hadde falt for en alenemor med en «utagerende fortid» fra Kristiansand.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Ikke bare hadde han erklært at det var henne han ville ha. Slottet offentliggjorde også at de ville være samboere en liten stund før de bestemte seg for om det ble de to.

Originalt og utradisjonelt
Det hele var høyst originalt og ganske så utradisjonelt. Monarkiets fremtid sto på spill, mente noen.

I dag, torsdag, er det 10 år siden de giftet seg i Domkirken. 10 år siden det norske folk kunne bivåne en brud som gråt og gråt i sin flotte kjole. Et kronprinspar som valgte å komme sammen til kirken. Og vi fikk nok et brudd med tradisjonen da en lykkelig Haakon grep sin brud og klinte til på slottstrappen. Det var ikke tid til å vente på slottsbalkongen.

- Brøt barrierer
- I 2001 var vi jo ikke vant til slikt. De har gått foran og brutt barrierer. Ikke minst Haakons tale til bruden, der han snakket så direkte til Mette-Marit. Han var åpen og ærlig om sin kjærlighet til denne sammensatte kvinnen, som han kalte henne. Siden ser vi jo at for eksempel kronprins Frederik gjorde noe av det samme i 2004 da han giftet seg, om enn ikke i samme grad, sier kongeekspert og tidligere hoffreporter, Kjell Arne Totland til Side2.

Selv sier han at noe av det fineste for ham i talen var da Haakon takket Mette-Marit fordi han hadde fått bli kjent med henne sønn Marius, som da var fire år. Siden har vi fått sett hvordan Marius er en naturlig del av kronprinsfamilien og den kongelige familie.

- Mette-Marit har de siste dagene trukket fram hvor åpen og raus kronprinsen er mot alle. Og det er virkelig sant. Det har jeg fått oppleve selv, sier Totland.

Etter 2001 tid har kronprinsparet sakte, men sikkert skapt seg en posisjon i det norske samfunnet, en posisjon som er blitt ytterligere forsterket i sommer etter 22. juli der kronprinsparet har vært minst like synlig som statsminister Jens Stoltenberg og kong Harald.

Brukt tid
Men de har brukt tid. Og i mellomtiden har vi kunnet se Mette-Marit vokse inn i en rolle fra en noe usikker vanlig kvinne til en sikker, veltalende kvinne, som også virker avslappet i møte med omverdenen.

- Jeg mener at noe skjedde i året 2002/2003 da de tok et studieår i London. Da ble de mye mer bevisst. Kanskje spesielt Mette-Marit som endelig kunne studere og fordype seg. Jeg mener deres teambuilding begynte der.

- Et fantastisk team
I dag er kronprinsparet et fantastisk team, mener Totland.

- Samtidig har de formet sin rolle på en nyvinnende måte. De er faktisk i ferd med å gi monarkiet en mye mer moderne rolle, ikke bare personlig, men også på innholdssiden gjennom sitt fond som relanseres senere i dag, torsdag.

- Kongehusene har alltid drevet veldedighet, men kronprinsparet har satt det i system og engasjert seg. Kronprinsen mot fattigdom, og kronprinsessen i arbeidet med hiv og aids. De er på mange måter blitt døråpnere for vanskelige temaer som ofte forsvinner fra nyhetene. Samtidig så ser vi at de begge er svært opptatt av å engasjere unge mennesker. Og de klarer det, ikke minst i måten de bruker sosiale medier. Det vekker oppsikt utenfor landets grenser, sier Totland.

- Mye jobb
Under fylkesbesøket i Hedmark snakket kronprinsparet villig om hvor de føler de er nå. Og i kveld, torsdag, sender både NRK og TV 2 programmer med intervjuer av paret. Samtidig følte nok Haakon et behov for å si at de selvfølgelig også kunne være rykende uenige. At de ikke alltid kjente seg igjen i bildet som media tegnet av dem som par.

- De har jo sagt at det ofte blir mye jobb og lite tid til annet. Men at de ser en stor fordel i å kunne jobbe sammen. Jeg tror de begge opplever det meningsfylte i de rollene de har skapt seg, sier Totland.

Kjell Arne Totland sier kronprinsfamiliens godt kontakt med sin egen tid, og deres fokus på de unge, gjør at de ikke bare er et kronprinspar for nåtiden, men også et kongeparene for fremtiden. Det ser vi etter 22. juli.

4500

- Treffer tonen
- De treffer virkelig tonen. Under talen på Rådhusplassen sa Haakon at gatene var fylt av kjærlighet, og for oss som var ute i den så var de faktisk det. sier han.

Og selv om de i 2000 ble oppfattet som uvanlige og kontroversielle i sine valg, så tror Totland at mange av de unge i dag føler tilhørighet med dem fordi de faktisk gjorde nettopp de valgene.

Når kronprinsparet nå trer inn i 2011, så er de også blitt eldre.

- De er så sammen, men de er ikke like. De utfyller hverandre. For eksempel var det jo Haakon som i 2001/2002 førte ordet. I dag er det faktisk mer Mette-Marit og man ser at kronprinsen faktisk er svært stolt når hun gjør det, sier Kjell Arne Totland.