Dette er Toyotas nye yndling

... og din nye bil i hverdagen.

Publisert

Den store bilmessen i Geneve nærmer seg med stormskritt, og de store bilprodusentene slipper nå sine nyheter på løpende bånd.

Toyota har i år bestemt seg for å tenke ganske så nytt, og lanserer den nye konseptbilen i-Road. Eller bil og bil, Toyota kaller den nye doningen for en Personal Mobility Vehicle (PMV).

Se bilder i bunn av artikkelen!

Den nye saken er foreløpig bare en konseptbil, men Toyota ser ut til å ha utviklet konseptet så langt at det i praksis vil kunne være en produksjonsbil.

i-Road er i likhet med Renault Twizy, en toseteres elbil der passasjeren sitter bak sjåføren. Men der Renautl satset på et relativt tradisjonelt bildesign, er i-Road mer for en trehjulsmotorsykkel å regne.

- Nøkkelen til trehjulingens betryggende stabilitet, sikkerhet, komfort og kjøreglede ligger i den nye og fullstendig intuitive ‘Active Lean’-teknologien, skriver Toyota i en pressemelding.

I praksis betyr det at bilen krenger som en motorsykkel helt automatisk.

- Active Lean opererer dessuten når i-Road kjøres rett frem på ujevnt underlag. Da kompenserer aktuatoren automatisk for endringer i underlaget, for å holde kjøretøyet stabilt. Minste svingradius er samtidig kun 3.0 meter, melder Toyota.

I motsetning til Renaults løsning skal i-Road være en lukket løsning, slik at du faktisk er beskyttet mot vær og vind, og ifølge Toyota krever den ingen spesiell opplæring. Om det betyr at du kan kjøre den på billappen er uklart.

Rekkevidden på herligheten er, i likhet med størrelsen på bilen, ikke all verden - men fem mil skal holde til den daglige pendlingen. Og det er nettopp pendling i by som skal være i-Roads store greie.

- 850 mm bredde betyr at kjøretøyet ikke er bredere enn en konvensjonell scooter eller motorsykkel, og at det dermed er lettmanøvrert under køkjøring i by, sier Toyota.

Med hele 5,5 hestekrefter blir det uansett ingen motorveisluker.

Om den noen gang vil bli produsert gjenstår å se.