Dette er merkene vi egentlig har lyst på

Hvilke merker tror du de som leter etter bruktbil søker etter?

Publisert

Merkene som selger best i nybilverdenen er nesten en fast definert liste. Den toppes av «fornuftige» bilmerker som gir relativt mye for pengene.

I Norge er det nesten alltid VW eller Toyota som ligger helt på toppen, og så kjemper de andre produsentene om de neste plassene - der de som leverer biler i det nedre prissjiktet i det store og hele har et overtak.

Les også: øker salget av dieselbiler

Ser gjerne på dyrere bruktbiler

Men når det kommer til bruktbiler er bildet et ganske annet. Ny statistikk fra Finn.no viser at nordmenns preferanser for bruktbiler er ganske annerledes enn for nye biler, og det er spesielt trekløveret av tyske premiumbiler - BMW, Audi og Mercedes - som kommer påfallende godt ut i forhold til hvordan det står til på nybilmarkedet.

Faktisk er BMW det eneste produsentnavnet som havner på Finns liste over de ti mest søkte frasene i oktober - uansett kategori. (Listen toppes av snøfreser, sofa, iPhone 4, sovesofa og kjøkken).

Dette ser vi etter på nett

Under kan du se listen over de ti mest populære bilmerkene på Finn. I parentes har vi lagt med hvor mange biler som ligger ut til salg mandag formiddag.

  • 1. Volkswagen – 9.694.595 klikk (7775)
  • 2. BMW – 8.880.951 klikk (4688)
  • 3. Mercedes-Benz – 8.088.016 klikk (5016)
  • 4. Audi – 7.866.584 klikk (4456)
  • 5. Volvo – 6.286.023 klikk (4228)
  • 6. Toyota – 6.059.735 klikk (6035)
  • 7. Ford – 4.155.038 klikk (4622)
  • 8. Opel – 2.435.519 klikk (3546)
  • 9. Nissan – 2.342.203 klikk (2180)
  • 10. Mitsubishi – 2.272.959 klikk (1732)

Fire premium-merker på topp fem

Ikke overraskende er det VW som ligger på topp - der Golf og Passat til sammen utgjør over halvparten av bilene.

På de tre neste plassene kommer altså trekløveret av tysk luksus, før Volvo - som på mange måter har posisjonert seg som en konkurrent til de tyske merkene. Først på 6. plass finner vi Toyota, til tross for at det er merket som har nest flest modeller ute til salg.

- Drømmebiler

NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen mener årsaken til den store forskjellen er at spesielt de tyske premiumbilene er «drømmebiler» som få har råd til ny.

- Noe av forklaringen må vel være at drømmebilen er altfor dyr som ny. Dette er også populære ungdomsbiler bare prisen kommer seg ned til et akseptabelt nivå, annenhåndsverdien ligger også høyt på disse i trekløveret, sier bileksperten.

- Det er ingen aldersgruppe å forholde seg til i denne oversikten, men her venter en muligens til at bilen har blitt to til tre år gammel med grunnlag i størst verditap over tid, sier Engebretsen.

Det er et velkjent faktum at det rene verdifallet på en bil er størst i starten. En tommelfingerregel sier 20 prosent i det bilen kjøres ut av forhandler, og opp mot 50 prosent de første tre årene.

- Dette er også biler med høy gjennomsnittsalder før den blir levert til vraking, påpeker han.

Les også: Sjekk hvilke biler som har kortest levetid

Finns PR-ansvarlige Lene Kallum deler oppfattelsen av at dette er drømmebiler.

- Undersøkelser vi har gjort viser at folk surfer på bilsidene av ulike grunner. Mange skal kjøpe eller selge bil, men mange er også innom bilsidene av ren nysgjerrighet, og fordi bil er en stor interesse for dem. De er innom for å kikke og drømme seg litt bort, for eksempel blant ekstra flotte biler, sier Kallum til Nettavisen.