Dette er en typisk Oslo-syklist
Ser du «feilen»?

(SIDE2:) - Han er mellom 40 og 50 og har terrengsykkel, sa en person NRK Østlandssendingen spurte om hvem de trodde var den typiske Oslo-syklisten.
Og de hadde helt rett. Bare en av tre syklister innen Oslo by er kvinner. I andre europeiske sykkelbyer er fordelingen 50-50.
Det viser en ny undersøkelse gjort for Oslo kommune.
Godt trent mann
Det har kommet flere oppfordringer fra kommunehold om å la bilen stå og heller bruke sykkel eller kollektivt. Men det er ikke kvinner som har grepet sjansen.
- Observasjonene våre viser at den typiske syklisten i Oslo er en mann, 35 pluss, godt trent, som kjører mountainbike eller racersykkel, sier sykkeldirektør Rune Gjøs i Oslo kommune til NRK.
Samtidig melder ANB og Bergensavisen at en fatbike, er den store julegaven i sportsbutikkene i år.
Årets julegave
Dette er en sykkel med ekstremt brede dekk, og som er godt egnet for sykling i snø. Rundt på landets skiaanlegg er sykkelen å se flere steder. På sommerstid kan sykkelen brukes i myrer og terreng.
Har kroppsstørrelsen noe å si?
- Vi tok inn 20 sykler, og har solgt ut 19. Vi har bare utstillingsmodellen igjen, sier Fredrik Amundsen, varehussjef ved G-Max Åsane til Bergensavisen..
LES MER FRA BA:Her er årets feteste julegave
Det gjenspeiler at det faktisk er færre kvinner enn menn som sykler i Oslo og også andre av landets byer.
De fleste NRK Østlandssendingen spurte mente det skyldes et dårlig utbygd sykkelveinett og at kvinner føler seg mer utrygge enn menn i trafikken på sykkel.
Undersøkelsen til Oslo kommune gir ingen konkret svar på hvorfor flere menn enn kvinner sykler i Oslo.
- Men sannsynligvis skyldes det at særlig kvinner opplever det å sykle i Oslo-trafikken som utrygt. Det kan i hvert fall virke slik dersom vi sammenligner med tall fra blant andre europeiske byer, sier Gjøs til NRK.
Göteborg har en sykkelandel som er nesten dobbelt så stor som Oslo.