Dette er Danmarks første «plus size-magasin»

«Kvinder med kurver» skal kun bruke modeller i størrelse 44 og oppover.

«Kvinder med kurver» skal gi større kvinner moteinspirasjon.
Publisert

(SIDE2): Mandag kom Danmarks aller første plus size-magasin, «Kvinder med kurver», i salg. Magasinet henvender seg til kvinner over 40 år, som bruker størrelse 44 og oppover, skriver Aller. Fordi de aller fleste motemagasin bruker modeller som er langt tynnere, har «Kvinder med kurver» som mål å komme med moteinspirasjon til større kvinner.

Til å begynne med kommer magasinet ut to ganger i året, sammen med ukebladet «SØNDAG».

- Vi er veldig stolte av å kunne presentere «Kvinder med kurver» da vi vet at mange plus size-kvinner opplever at det er vanskelig å finne inspirasjon til å kle seg stilig og kvinnelig når man bruker størrelse 44 og oppover, sier Stinne Bjerre, sjefsredaktør for SØNDAG.

LES OGSÅ:Syltynn modell skaper vill debatt i Danmark

Vil kun intervjue store kvinner

Magasinet skal kun bruke modeller som er størrelse 44 eller mer, og kommer i tillegg kun til å intervjue store kvinner.

TV2 Danmark spurte sjefsredaktør Stinne Bjerre om hvorfor de har valgt å utelukke slanke kvinner i sine intervju:

- Dette bladet handler mye om å se en kvinne som er rak i ryggen, selv om hun er stor. Det handler ikke bare om mote, så derfor har vi kun intervju med store kvinner, svarer Bjerre. 

«SØNDAG» ønsker altså å skape et magasin der store kvinner kan identifisere seg med både modeller og intervjuobjekt.

- Vi elsker kvinner som de er, og derfor bruker vi alminnelige, vakre og voksne kvinner i alle utgaver som modeller fordi vi mener det er viktig at våre lesere blir inspirert av kvinner de kan identifisere seg med, sier sjefsredaktøren.

LES OGSÅ:Møt Sports Illustrateds første plus size-modell

Tror ikke det blir en suksess

I Norge har vi til dags dato ingen slike magasin. Side2s moteredaktør, Line Kirkus, mener det er friskt av Aller å lansere et plus size-magasin. Men selv om hun synes tanken er god, så tror hun ikke egentlig at det kommer til å bli en kjempesuksess.

- Det blir jo et nisjeblad, og selv om det er mange store kvinner som er kjempefornøyde med å være den størrelsen de er, så er det fortsatt enormt mange som ikke identifiserer seg med en «plus size-label», og heller tenker på seg selv som «normal». Mange tenker også at de snart skal ned i vekt, mener Kirkus.

Hun tror derfor at de aller fleste kommer til å velge å kjøpe «vanlige moteblader» for inspirasjon.

Sjefsredaktør Stinne Bjerre har imidlertid stor tro på magasinet. Men den reelle suksessen vil være vanskelig å måle, siden det kommer ut sammen med «SØNDAG».

Vil du lese flere saker om helse, kropp og mote? Lik oss gjerne på Facebook!