- Dette er bare helt tragisk

Det bevilges nesten ikke mer penger til veiformål.

Foto: Tom Benjaminsen (SCANPIX)
Publisert

Revidert statsbudsjett legger opp til at det skal brukes totalt 186 millioner kroner mer på vei- og jernbane.

Av disse pengene går rundt 40 millioner til jernbane, 110 millioner til riksveinettet - mens resten går til utredninger av nye strekninger.

Det settes ikke av mer penger til fylkeskommunene som har har overtatt majoriteten av veinettet i Norge. I stedet får fylkeskommunene litt mindre penger til såkalt rentekompensasjon i forbindelse med veier, fordi regjeringen mener renta vil være lavere enn de trodde.

Følg finansministerens pressekonferanse direkte på nett-TV her fra klokka 12

Gis penger til små endringer
På veisiden går pengene primært til uforutsett vedlikehold, samt noe midtrekkverk på E18 og E39. Det settes også av penger til bedre belysning på E39.

Det settes ikke av penger til midtrekkverk på dødsstrekningen på E8 gjennom Lavangsdalen i Troms, der fem personer mistet livet 7. januar i år. Strekningen får derimot 25 av millionene som nå er bevilget ekstra.

- Dette betyr at vi får på plass gjennomsnittsmåling av fart, vi får utbedret terrenget langs veien, og vi får på plass siderekkverk, sier Anne Marit Bjørnflaten fra Ap til NRK.

- Vi kommer til å jobbe videre med å få på plass midtdeler, men det har ikke vært mulig i denne omgangen, sier Bjørnflaten.

Samferdselsminister Kleppa er på sin side fornøyd.

- Vi ser positive resultater av arbeidet for trafikktryggleik. Innsatsen blir nå ytterlegare styrket, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

- Tragisk
Budsjettet som helhet, og satsingen på E8 konkret, blir ikke tatt vel imot av Frps samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud.

- Det er bare helt tragisk. Det er snakk om en økning på rundt 0,5 promille. Det virker som om regjeringen er i ferd med å gi opp veiene våre, sier han til Nettavisen.

- Dette betyr at det fortsatt vil være dårligere veier

Bevilgninger til vei

  • 30 millioner kroner til bygging av midtrekkverk på E18 i Aust-Agder, slik at det vvedtatte midtrekkverkprosjektet Frivold – Bie kan forlengest til Temse. Det blir dessuten lagt opp til å bygge midtrekkverk på E39 ved Try i Vest-Agder.
  • 20 millioner kroner til videreføring av arbeidet med belysning av E39 på strekninga Vest-Agder grense – Ålgård i Rogaland.
  • 12 millioner kroner til bedre lys i fire tunneler på E39 i Vest-Agder.
  • 8 millioner kroner til utbedring av tre ulykkesutsette svinger på E39 ved Skolandssvingen i Lyngdal i Vest-Agder.

I tillegg til dette brukes det penger til følgende:

  • 40 millioner kroner til planlegging - for å følge opp prosjekt som skal gjennomførest i tråd med Nasjonal transportplan 2010-2019. Midlene skal også benyttest til kvalitetssikring og utgreiingar i samband med forberedelser til Nasjonal transportplan 2014-2023.
  • 20 millioner kroner til å dekke eigangskostnader i forbindelse med gjennomføring av prosjektet ”Nasjonalt ferjekort/samordna billettering for riksvegferjer”.
  • 30 millioner kroner til sluttoppgjer med Agder OPS Vegselskap for prosjektet E18 Grimstad - Kristiansand.

Bevilgninger til jernbane:

  • 7 millioner kroner til å fremskynde fornying av kontaktleidningsanlegg på Vestfold- og Sørlandsbanen.
  • 20 millioner kroner til førebuing av arbeid med å reinsa ballast (pukklaget under skinner og sviller) og fornya kablar på Østfoldbanen.
  • 13 millioner kroner til fleire fornyingstiltak som omfattar driftsbasen på Marienborg i Trondheim, sporvekslar og skilting på Jær-/Sørlandsbanen og snøryddingsutstyr.

Denne saken ble første gang publisert 13/05 2011.

Les også