Dette bør du vite i disse dager

Nå må du ta grep.

Publisert

Nå er vinteren offisielt rett rundt hjørnet - og i praksis ankommet flere steder - så om du har utsatt dekkskiftet i det lengste, er det ikke lenger noen unnskyldning: Vinteredekene må nå på.

Om dekkene dine begynner å bli gamle, har NAF gjennomført en stor test av både pigg- og piggfrie vinterdekk, som i all hovedsak viser at det er de tradisjoenelt kjente dekkprodusentene som kommer bestut, mens billigprodusentene i årets test gjør det relativt dårlig.

- Kjøper du et billig dekk fra en produsent som egentlig ikke bryr seg om oss i Norden, kan du risikere å få et dekk som er farlig dårlig i kritiske situasjoner. Du bør sjekke egenskapene til de enkelte dekkene og finne et som passer dine kjøreforhold, skriver NAF i en melding om årets dekktest.

Ifølge årets test varierer bremselengden på is mellom beste og dårligste piggdekk fra 40,7 meter hos Nokians dekk til hele 60,9 meter med GT Champiro, mens de piggfrie dekkene varierer fra 53,8 meter hso Pirelli til 67,7 meter hos Fuldas dekk.

Sjekk hele testen hos NAF.

Om du har vinterdekk fra før, har UP en klar oppfordring til deg:

- Sjekk om vinterdekkene fortsatt er brukbare. Er de for gamle? Det er mye som virker inn på dekkenes levealder; kvalitet, oppbevaring, alder og bruk. Det er derfor vanskelig å sette en generell «aldersgrense» for dekk. Husk at det nå er påkrevet med 3 mm mønsterdybde på vinterdekk for biler under 3.500 kg, og 5 mm for tyngre kjøretøy, melder Utryknignspolitiet i en melding.

Les også: Slik kan du spare mange tusen på vinterdekkene

Dekkhotell

Om du har velegnende dekk, og ønsker å unngå stresset ved å bytte dekk selv, kan du gå til et verksted eller bilforhandler.

Dekkskift tilbys i kampanjeperioder gratis hos både merkeverksteder og på NAF-sentre, men koster normalt i overkant av 500 kroner å få gjennomført. Ved kjøp av nye dekk er ofte dekkskift noe du får med på kjøpet.

En stadig mer populær løsning er derimot bruk av såkalte «dekkhotell», der du kjøper en komplett dekkpakke som inkluderer dekkskift, vasking av dekkene og oppbevaring av de ubrukte dekkene frem til neste sesong. Dermed slipper en å bekymre seg for å finne et tørt og fint sted en kan ha dekkene liggende.

Markedsprisen for dette varierer en god del, men er på typisk 800-1300 kroner per halvår.

Slik bytter du hjul selv

Om du derimot synes det er noe tull å betale andre for å gjøre en slik jobb, har redaktør Kjell Magne Aalbergsjø i bilbladet «auto motor og sport» tidligere kommet med disse gode tipsene for deg som vil bytte dekk.

1. Sjekk vinterdekkene før du legger om. Det er tillatt å kjøre med en mønsterdybde på 3 millimeter. Er dekkene dine mer slitt enn det, risikerer du at skiltene blir klippet, for ikke å snakke om din egen og andres helse. Aalbergsjø anbefaler sterkt at du kjøper nye dekk lenge før du nærmer deg 3-millimetersgrensa.

- Allerede ved 5 millimeter mønsterdybde får dekkene dramatisk dårligere grep, sier han.

Også dekkets alder spiller inn. Et gammelt dekk kan se fint ut, men kan likevel ha mistet mye av grepet. Produksjonsdatoen (måned og år) finner du på siden av dekket, ofte trykt inn i en oval form. Aalbergsjø anbefaler å bytte dekkene når de er fem år gamle fordi gummien hardner til med årene.

2. Sjekk dekkene for slitasje og kutt. Skjevt slitte dekk kan skyldes feil lufttrykk eller en feil i hjulopphenget. Er du i tvil om dekkene dine er gode nok, ta kontakt med fagfolk.

3. Legg ut dekkene der de skal på. Her er det to ting du må huske.

For det første: I motsetning til det mange tror, bør de mest slitte dekkene monteres foran og de minst slitte bak. Ifølge Aalbergsjø er logikken i det slik:

- Glatt underlag oppdager du først i rattet og forhjulene, og derfor må de mest slitte dekkene stå foran. Står de mest slitte dekkene bak, er faren større for å få hekksladd, og det er det folk flest sliter mest med å få kontroll over. Med de beste dekkene bak er faren for overraskende sladd mindre.

Hvis dekkene er lite slitt og forskjellen i slitasje er liten, kan du likevel montere de minst slitte dekkene der slitasjen er størst (foran i en forhjulsdrevet bil). Det øker dekksettets levetid.

For det andre: Mange dekk har en bestemt rulleretning. Den er angitt på siden av dekket, som regel med en pil og teksten ”rotating direction”. Dette er ekstremt viktig å følge.

4. Før du jekker opp bilen, skal den stå i gir og håndbrekket skal være dratt på. Klosser bak hjulene øker sikkerheten ytterligere. Jekken skal normalt settes på et sted med ekstra forsterkning. Dette stedet vil som regel se eller kjenne med fingrene, eller du kan sjekke instruksjonsboka.

5. Jekk bilen litt opp, men stopp før dekket mister kontakten med bakken. Løsne mutrene, men ikke skru dem helt av.

6. Jekk bilen helt opp, skru av mutrene og ta av hjulet. Rustoppløser må sprayes på dersom hjulet sitter fast.

7. For at det skal bli lettere å få av hjulene til våren, bør du smøre kontaktpunktene mellom felg og hjuloppheng med fett (helst kobberfett). Sett på hjulet og stram til annenhver mutter vekselvis til alle er skrudd fast. Ikke stram for hardt, for da kan du skade gjenger eller felg. Etter noen dager skal du etterstramme (spesielt viktig hvis du har alufelger).

8. Sjekk lufttrykket. Vinterdekk har mykere dekksider enn sommerdekk, og Aalbergsjø anbefaler at du fyller 10 prosent mer enn oppgitt i bilens håndbok. Sjekk trykket jevnlig, det har betydning både for kjøreegenskaper og drivstofforbruk.

9. Vask og tørk sommerdekkene før du setter dem bort.

10. Biler med dekktrykksovervåking (varsler dersom trykket er for lavt) har et system som må resettes ved hjulskift. Sjekk håndboka eller ta kontakt med merkeverksted.

Du kan også se NAFs instruksjonsvideo for dekkskift.