- Det var noen som fikk litt høyt blodtrykk

Telenor løste iPhone 5-problemet i siste liten.

Publisert

Torsdag kunne Side3 melde om at nye iPhone 5-kunder fort kunne få problemer med å ta i bruk sin nye telefon. Utfordringen er at telefonen er den første på markedet som bruker en mindre SIM-kortstandard, og du kan dermed ikke benytte deg av det SIM-kortet du allerede har i dag.

Les også: Nå er den her - men får du brukt den?

For mange betyr det at en må bestille et nytt SIM-kort av sin teleoperatør, og det kan ta 3-5 dager.

Men for Telenor var situasjonen langt mer prekær. Selskapet oppdaget torsdag at de ikke klarte å aktivere de nye SIM-kortene, noe som gjorde at selskapets kunder ikke kunne få ta i bruk telefonen som kom i salg fra klokken 00.01 i natt - og som det var nattåpne butikker som skulle selge.

- Det er nå satt en teknisk gruppe som jobber med og løse problemet, og vi håper det er rettet til midnatt, sa Telenors informasjonssjef Anders Krokan til Side3 torsdag ettermiddag.

Fredag morgen har derimot Krokan gode nyheter til sine kunder.

- Det løste seg, men det var noen som fikk litt høyt blodtrykk, for å si det slik, sier Krokan.

- Vi fikk det på plass i «relativt godt tid» før salget startet ved midnatt, sier han.

Nøyaktig hva problemet bestod er ikke klart, men Krokan forteller at det «var en utfordring med aktivering av SIM-kortene». Etter det Side3 forstår skal systemene for SIM-kortaktivering ha feilfungert når et kort ble forsøkt aktivert, noe som førte til at det eksisterende SIM-kortet ble deaktivert, samtidig som de nye kortene ikke ble registrert korrekt i systemet.

- Men nå er det mulig å kjøpe seg iPhone for de som ønsker det, sier Krokan.