Det kan være bedre å betale 41.000 kroner enn å bruke forsikringen

Trodde du forsikringen skulle hindre at du fikk store ekstrautgifter?

Foto: George Doyle (ThinkStock)
Publisert

Det bør ikke komme som noen overraskelse på personer med bil at en over tid opparbeider seg bonus på forsikringspremien om man kjører skadefritt. Av det følger det også at man mister bonus om en først er nødt til å benytte seg av en forsikringsutbetaling.

Fordi man ved en forsikringsutbetaling har en egenandel, og en vil gå på et bonustap, er det også en kjent sak at det for mange småskader er lønnsomt å betale for reparasjonen selv, fremfor å benytte forsikringen.

Men vet du hvor stor regningen skal være før det lønner seg å benytte seg av forsikringen?

Du bør ta en stor smell selv

If Skadeforsikring har forsøkt å regne seg frem til resultatet.

- Et nedrykk på skalaen drar du med deg over flere år. Ligger du på bonustrinn 60, kunne du gått til trinn 70, men rykker i stedet ned til 30 ved skade og må jobbe deg oppover igjen, sier fagsjef Ola Roll i en pressemelding.

Normalt sett får du 10 prosentpoeng høyere bonus for hvert år du kjører skadefritt.

Ifølge Roll varierer «skjæringspunktet» en del fra situasjon til situasjon, med flere variabler. I ett eksempel bør en bileier på bonustrinn 30 bekoste skader opp til 41.000 kroner selv.

Tallet forutsetter en grunnpremie på 15.000 kroner i året og en egenandel ved skade på 5000 kroner.

Lite premietap gir stort kronebeløp

Forsikringsselskapet melder at det er mye forvirring ute og går om hva som egentlig skjer når man går på et bonustap. I verste fall kan et bonustap på 30 prosent i praksis bety at du får doblet forsikringspremien. Hos If får du et nedrykk på 30 prosentpoeng hvis du får skylden for en ulykke.

- Det er stor forskjell på prosent og prosentpoeng, og mange får seg en overraskelse når de oppdager at et nedrykk på 30 prosentpoeng i praksis kan bety at premien øker til det dobbelte, sier Roll.

- Har du for eksempel 10-000 kroner i bilforsikringspremie, betyr 70 oppsparte bonuspoeng at du bare betaler 30 prosent av premien, i dette tilfellet 3000 kroner. Hvis du får nedrykk på 30 prosentpoeng, betyr at du i stedet må betale 60 prosent av de 10 000 kronene, det vil si 6000 kr.

De som har toppbonus på 75 prosent kommer betydelig bedre ut av det. De får i første omgang et bonustap på bare 15 prosent. Skjæringspunktet for de med toppbonus kan derfor være så lavt som 11.000 kroner, mener If.

Og ifølge If er det svært mange som ligger i den øvre delen av skalaen. 2 av 3 kunder hos selskapet har 75 prosent bonus.

- Ulykkestallene får mye oppmerksomhet i pressen, men norske bilister kjører skadefritt det meste av tiden. I gjennomsnitt blir vi utsatt for en bilskade hvert tiende år, konkluderer Roll.

Denne saken ble første gang publisert 12/03 2012.

Les også