Det er ikke bare elbiler som kjører gratis i bomringen
Faktisk er det bare en søknad som skal til for at du kan slippe unna.

Det er få ting som irriterer norske bilister mer enn bompenger, men det langt fra alle er klar over er at det er mange som har rett til å passere norske bomringer helt gratis. De fleste er klar over at elbiler kan passere bomringen gratis, men dette er ikke det eneste unntaket.
De som er i besittelse av parkeringskort for bevegelseshemmede kan nemlig søke om å slippe å betale i bomringene.
- Fritak for bevegelseshemmede i bompengeringene kom inn som et prinsipp ved etableringen av Oslo-ringen i 1990, skriver Samferdselsdepartementet i en e-post til Nettavisen.
Tanken er at de bevegelseshemmede ikke har samme fordel av kollektivtilbudet i byene som andre, og bomringene er ofte med på å subsidiere nettopp dette tilbudet.
Fritak åtte steder
- Det var lagt opp til fritak for kollektivtransport. Bevegelseshemmede vil i vesentlig grad være forhindret fra å reise kollektivt, og de vil dermed ikke få nyte godt av fritaksordningen for kollektivtransport. På den bakgrunn ble det besluttet å gi fritak for bevegelseshemmede, melder departementet.
Du kan få fritak for bompenger i Oslo, Trondheim, Nord-Jæren, Bergen, Tønsberg, Kristiansand og Namsos. I tillegg vil det også bli fritak på den nye bommen på Fv. 108 i Fredrikstad.
Populært tiltak
I Bergen er det rundt 2000 personer som har parkeringskort, og fra Bro & Tunnelselskapet får Nettavisen opplyst at de aller fleste med tillatelse har registrert seg.
- Jeg har ingen oversikt over hvor mange som har fritak, men det er de aller fleste - det er såpass mye å spare på det. 1,17 prosent av alle bompasseringene foretas av handikappede, sier Trond Juvik til Nettavisen.
Fjellinjen i Oslo, som kontrollerer både bomringen rundt Oslo og i Bærum, har et betydelig høyere antall fritak. I fjor hadde Fjellinjen rundt 12.700 aktive avtaler med fritak for forflytningshemmede.
Innenfor Oslo kommune er det bare drøyt 4400 personer som har utstedt tillatelse fra kommunen, noe som betyr at dette er et svært populært tiltak for pendlere fra kommunene rundt hovedstaden.
Ikke lett å få fordelen
Men om det høres fristende ut å skaffe seg tilgang til handikapplasser og gratis bompasseringer, har derimot Norges Handikapforbund dårlige nyheter til deg.
- NAV har strammet kraftig inn på muligheten til å få denne tillatelsen, så de fleste som ikke allerede har tillatelse må regne med å få avslag, sa medierådgiver David Brændeland til Nettavisen i fjor.
Brændeland tror ikke muligheten for gratis passering i bomringene er spesielt godt kjent for vanlige folk, men tror ordningen er relativt godt kjent for de som har muligheten - nettopp fordi det er såpass mye penger å spare.
Om du har P-tillatelse er det bare å sende en søknad, med kopi av tillatelsen, til bompengeselskapet.
Må betale de fleste steder
Fullt fritak for alle norske bomstasjoner det derimot på ingen måte snakk om. En må fortsatt betale full pris i «vanlige» bomstasjoner langs veiene.
- Fritaksordningen ble begrenset til bompengeringene ut fra en tanke om at det først og fremst er i byområdene at kollektivtransport er et reelt alternativ, melder samferdselsdepartementet.
Endringer kan komme
I hvilken grad dette tilbudet vil kunne fortsette i fremtiden er uklart. Universell utforming er det nye buzz-ordet i forbindelse med utvikling av kollektivtransport og mange andre tjenester og ikke minst boliger.
I de nye parkeringsforskriftene som vil bli sendt ut på høring i løpet av vinteren/våren, vil det trolig legges opp til at forflytningshemmede ikke lenger skal kunne slippe å betale. Bakgrunnen er universell utforming og nye teknologiske løsninger.
Les også: Nå kan de miste gratisparkeringen
I Nasjonal Transportplan (NTP) legges det betydelig vekt på universell utforming, og dette har blant annet vært en viktig spesifikasjon ved de nye NSB-togene. Det arbeides nå også med å bygge om busstopper for å forbedre muligheten til bevegelseshemmede.
Les også: Her er de nye NSB-togene
Les også: Nå skal bussene stoppe midt i veien