Derfor latterliggjøres Dagbladet-forsiden i sosiale medier

- Endelig en som kler av seg i protest mot kropphysteriet

Publisert

(SIDE2): Den kommende Magasinet-forsiden med TV-profil Ida Fladen svært så lettkledd på forsiden latterliggjøres på sosiale medier. Grunnen til at mange reagerer er at tittelen for oppslaget lyder slik: «TV2s Ida Fladen (30) er luta lei av kroppshysteriet. Oppgjørets time».

«Endelig en som kler av seg i protest mot kroppshysteriet», skriver Nytt på Nytt på Facebook.

Ida Fladen mener selv at forsiden på Magasinet ikke gir helt riktig inntrykk av artikkelen. Fladen lagde for en stund siden programmet «Prosjekt Perfekt».

- Jeg er enig i at dette bildet ikke er det mest representative for saken, skriver hun i en epost til VG.

Hun skriver at tanken var å vise frem en kropp som er annerledes enn idealkroppen, og hun lover «litt mer ærlige bilder» inne i saken.

- Viktig budskap

Dagbladets magasinredaktør svarer slik på kritikken overfor VG:

«I saken vi publiserer i Magasinet på lørdag forteller fem kjente norske kvinner viktige historier. Flere av dem er utsatt for hets og sjikane for hvordan de ser ut, men de står likevel med rake rygger og er stolte av kroppene sine. Det er et viktig budskap som vi synes det er flott å løfte fram. Vi er stolte av denne saken og veldig glade for at disse sterke damene hadde lyst til å delta.»

Se noen av reaksjonene her:

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Endelig en som kler av seg i protest mot kroppshysteriet. #nrknpn

Posted by Nytt på nytt on4. februar 2016

- Bruker ofte seksualisering

Dagbladet fikk nylig prisen «årets gullbarbie 2015», som deles ut av Redd Barnas ungdomsorganisasjon, Press. Prisen er ment å være en motvekt til kroppspress.

LES OGSÅ:Disse er nominert til årets Gullbarbie

«Dagbladet bruker ofte seksualisering og gamle kjønnsroller på sine forsider for å selge flest mulig utgaver. I en vanlig matvarebutikk er Dagbladet alltid plassert i høyde med barns øyne, og avisen er som regel umulig å overse. Det er derfor bekymringsverdig at Dagbladet bruker så mye forsideplass på å opprettholde ensidige idealer, seksualisering og gamle kjønnsroller.», het det i nominasjonsteksten.

Dagbladet fikk nylig verstingprisen Årets gullbarbie for å benytte en bildebruk som får ungdom til å føle kroppspress av Redd Barnas ungdomsorganisasjon. Ida Fladen sier hun føler forsiden på kommende Magasinet ikke er representativ for artikkelen som omhandler kvinner og hets de har mottatt for sine kropper.