Denne genseren måtte tas ut av salg

Mente den sendte ut feil signal til unge jenter.

Publisert

(SIDE2): Den britiske kleskjeden Next er et populært sted å handle for oss nordmann når vi er på ferie i utlandet. Men de siste ukene har Next fått mye kritikk på sosiale medier. Årsaken er en jentegenser med teksten «happy girls are the prettiest» trykket på brystet, skrive The Daily Mail.

I Norge har butikkeiere også stått overfor lignende kritikk fra kundene sine, blant annet da «Name It» lanserte barnebodyene med påskriften «adm.dir.» for gutter og «hjerteknuser» for jenter.

Kritikk fra Twitter-brukere

Twitter-stormen begynte med en tweet fra Eleanor Pugh-Stanley, som skrev at det ikke var greit å selge en slik genser til unge jenter.

Pugh-Stanley fikk støtte fra andre Twitter-brukere. De fleste mente teksten sendte ut feil melding til unge jenter om at de må smile for å bli sett på som attraktive. Andre mente det allerede finnes så mange krav til hvordan jenter skal se ut og oppføre seg, og at det siste de trenger er enda flere «regler».

Samtidig mente andre at det var fornærmende overfor psykisk syke:

Fjernet genseren

Men ikke alle var enige med kritikerne. Mange Twitter-brukere mente at genseren var helt uskyldig, og lurte blant annet på om ordtaket «don't worry, be happy» også måtte tas opp til diskusjon hvis dette var feil.

Onsdag bestemte Next seg for å ta genseren ut av salg. De ba om unnskyldning for å ha fornærmet kundene sine, og sa det aldri var deres intensjon.

Vil du lese mer fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!