Denne bilen knuste verdens raskeste
Veyron Super Sport har kanskje fartsrekorden, men det er ikke nok.
Med en offisiell verdensrekord på 431,072 km/t - gjort mulig med en motor som yter 1200 hestekrefter - er Bugatti Veyron 16.4 Super Sport virkelig et monster av en bil, som Bugatti lagde nærmest utelukkende for å ta tilbake verdensrekorden for raskeste serieproduserte bil.
Dette er en bil som tidligere har blitt omtalt som verdens beste bil, og som allerede før norske avgifter passerer 10 millioner kroner med god margin.
Les også: - Dette er verdens beste bil. Punktum.
Men nå ser det ut som den britiske gjengen i McLaren virkelig har gjort det utrolige. Selskapets nye bil, med det fantastisk dumme navnet MP4-12C, som er laget for å være en direkte og billigere konkurrent for Ferraris fantastiske 458 Italia, har nemlig vært ute på testbanen til Top Gear.
Knuste verdens raskeste
Og mens Super Sport før helgens sending hadde en 2. plass, med en rundetid på 1.16.8 (bare slå vidt slått av den veldig eksklusive Ariel Atom V8), kom MP4-12C inn på bare 1:16.2. Og da snakker vi om en bil til bare en brøkdel av prisen.
Se runden i toppen av saken!
Til sammenligning brukte Ferrari 458 Italia 1:19.1 på den samme runden.
I tillegg melder Top Gear at dette er den mest behagelige superbilen de noen gang har testet. Derimot klager de på at den føles litt for teknisk. Den er ikke morsom. Den er bare veldig rask.
Og før noen kommer slengende med det åpenbare: Ja, en Super Sport ville gruset en MP4-12C på en rett slette. Årsaken til at rundetiden på banen ble bedre i bilen til en brøkdel av prisen, er rett og slett at Super Sport er en svært tung bil, mens McLarens nye vidunter er laget eksplisitt for å gå fort på bane.
MP4-12C: Et råskinn
Motoren på MP4 er på 600 hk., mens bilen har en totalvekt på 1.434 kilo. Dermed er det 0,46 hk. fordelt på hver kilo, noe som burde holde for de fleste. Legger vi til et dreiemoment på 600 Nm. skjønner vi at denne bilen flytter på seg i et vannvittig tempo.
Og McLaren har tallene klare. 0 til 100 km/t fyker unna på 3,3 sekunder, og er bilen i tillegg skodd med «spesialdekkene» Corsa går det unna på 3,1 sekunder.
Dobler vi antall kilometer i timen klokkes den gylne drømmemaskinen inn på det en relativt grei familiebil klarer opp til 100 km/t, 9,1 sekunder. Med spesialdekk gjøres dette unna på 8,9, hevder McLaren.
400 meter gjøres unna på 10,9 sekunder, mens 0 til en kilometer ikke tar mer enn 19,6 sekunder.
Kjapp stopper
Ikke bare akselerer den svimlende fort. Det går unna motsatt vei også. Altså bremsetiden. Fra 200 km/t til 0 bruker den 123 meter, mens en MP4-12C kun trenger 30,5 meter til å stoppe fra 100 km/t.
Kraftpluggen som driver råskapen er en midtstilt 3,8-liters V8-motor, og girkassen som er hentet fra formel 1 er utstyrt med sju gir. Nåla peker ikke på rødt før du når 8.500 omdreininger, og toppfarten oppgis til 330 km/t.