Denne bilen kan fly
120 mennesker har allerede forhåndsbestilt Maverick Sport.

Nei, den hanglider ikke. Maverick flyr faktisk av seg selv. Den voldsomme propellen klarer å holde den i luften. I går informerte Side 3 om det amerikanske forsvarets planer om å ha flygende hummere i Afghanistan innen 2015. I dag ser vi på den flygende bilen som allerede er i produksjon.
– Alle har sittet fast i en skikkelig trafikkkø og ønsket at bilen deres kunne lette fra bakken og fly. Når de ser denne bilen spør de seg selv: Er dette det jeg har ventet på? Og ja, det er det, sier produksjonsleder Steve Saint i en youtubevideo.
Det har lenge eksistert forskjellige innretninger som klarer å fly. Ofte svever de i luften noen sekunder før de smeller i bakken – Hvis oppfinneren har vært ekstra flink klarer den kanskje en stødig og solid landing.

Lovlig, sikker og i produksjon
28. september 2010 ble Maverick erklært sikker for både veier og himmelen. Det er nå lovlig å selge og kjøpe bilen. Dette er altså verdens eneste flygende bil som er lovlig, og med mindre det finnes i en gal forskers gruve – den eneste bilen som faktisk klarer å fly – uten å krasje.
Den ser kanskje ikke ut som du hadde trodd. De elegante og glatte formene som sci-fi-verdenen lovet deg må du nok vente på en del år til.
Her får du et nærmest ribbet skjellet, alt som ikke er nødvendig har blitt fjernet. Vil du ha dører og bekledning, osv. må dette være av plast eller tøy – men denne bilen flyr. Du trenger riktignok pilotlappen for å ta av med den.
Kan ta av fra bakgården
Har du stor bakgård? Du trenger bare en 40 meters distanse på å ta av og lande Maverick. Alt fra en humpete eng til en forlatt vei – eller en tom parkeringsplass for den saks skyld – vil fungere.
– Er trafikken for tykk kan du fly til Wall-mart, sier Steve Saint.
Det som er mest stas for Steve Saint er at den takler vanlige veier, noe ingen andre biler som kommer seg opp i luften klarer. Den takler til og med hardbarkede skogsterreng. Selv om bilen vil være til salgs for vanlige mennesker er Saints drøm å bruke den til humanitære formål, som å frakte medisin og leger til stammer i Sør-Amerika.
250 hestekrefter
Denne lille tassen, som er fullstendig ribbet, kan fåes med så mye som 250 hestekrefter. Maverick Sport veier 410 kilo. Hestekreftene varierer mellom 130 og 250 ettersom hvilken versjon du kjøper.
– Vi vet ikke engang toppfarten ennå, ler Steve Saint.
Den er ikke for rask i luften. 64km/t er alt den klarer å dra, men på bakken er den konge. Småtassen drar null til 96(60mph) på 3.9 sekunder. Saint sier at den har vært godt over 150km/t, men at de aldri har testet dens fulle potensial.

Droppet familiebilen
Den første modellen var en fire-seter, men denne versjonen ville ha kostet for mye å få registrert for amerikanske veier. Løsningen ble å lage Maverick Sport.
To-seteren veier 90 kilo mindre enn firesetere, som var nok til å få den registrert som en Kit car. På bakken har den to seter, i luften har den tre. Grunnen til dette er at fallskjermen tar opp et av setene.
En artikkel fra Popular Mechanics, skrevet sent i 2010, informerte at 120 personer allerede står på ventelisten. De 20 første vil betale 79 000 dollar, noe som tilsvarer ca. 450 000. Resten må punge ut med 84 000 dollar.