Debuterer naken i Sports Illustrated Swimsuit Issue

- Jeg synes ikke at nakenhet er noe å være redd for eller flau over, sier Emily Ratajkowski (22).

TILPASSET MOBIL: Modellen Emily Ratajkowski (22) kun iført kroppsmaling i 50-årsjubileumsnummeret av Sports Illustrated Swimsuit Issue. Kroppsmalingen har vært en tradisjon i bladet siden 1997. Magasinet satser hardt på mobile opplevelser, og har skreddersydd den offisielle nettsiden til Swimsuit Issue for både mobil og nettbrett.

2013 ble virkelig året for modellen 22 år gamle Emily Ratajkowski. Karrieren tok virkelig av etter hennes sexy dansing i musikkvideoen til Robin Thicks store sommerhit «Blurred Lines», og ble samme år kåret til både «årets kvinne» av herremagasinet Esquire og «årets babe» av livstilsmagasinet GQ.

Det ser ikke ut til at 2014 blir noe dårligere. Som ryktene ville ha det til, debuterer hun som en av "årets nykommere" i jubileumsnummeret til det tradisjonsrike magasinet Sports Illustrated Swimsuit Issue. Og det attpåtil i Evas drakt, kun skjult av noen strøk maling.

Bladet kom i salg tirsdag 18. februar, samtidig som den offisielle nettsiden ble lansert. Kroppsmalingen har vært en tradisjon i Sports Illustrateds bikininummer siden 1997. Den spesielle bikinimalingen til Emily er inspirert av Bar Rafaelis gitarplekterbikini fra en tidligere SI-utgivelse.

- Jeg husker at jeg kikket i bikininummeret da jeg var ung og tenkte at disse kvinnene er gudinner. Jeg ble så begeistret da MJ Day ringte for å få meg med i magasinet, spesielt at det er 50-årsjubileumsnummeret. Det føles som en ære å få være med i en slik historisk utgivelse, sier Emily i denne videoen.

- Ikke redd for å være naken

Og det spiller liten rolle for modellen at det er lite som overlates til fantasien. 22-åringen har stilt opp på en rekke friske fotoseanser, blant annet for det erotiske magasinet Treats (NSFW), og de fleste har fått med seg nakendansingen i den usensurerte musikkvideoen til «Blurred Lines».

Til nettsiden Swim Daily forteller modellen at hun ikke har problemer med å være naken.

- Jeg synes i grunn ikke at nakenhet er noe å være redd for eller flau over. Det er en måte å verdsette kroppen din på, så jeg er generelt ikke sjenert, sier hun.

Til GQ forteller Emily likevel at hun synes det var vanskelig å se «Blurred Lines» i begynnelsen.

- Da jeg først så videoen, tenkte jeg «å, jesus, jeg er så naken». Ikke bare naken, men så avslørt. Det var min personlighet. Det var ikke noe glamour med i bildet. Jeg var bare tullete og leken og litt latterlig - en stor tulling. Og jeg lar bare mine beste venner få se det. Eller når jeg har drukket et par drinker, forteller hun til magasinet.

MODELL: Emily Ratajkowski (22) har vært modell siden hun var 14, men drømmen er å bli skuespiller.

Vil bli skuespiller

Født i England flyttet Ratajkowski-familien til California da Emily var fem år gammel.

Hun ble oppdaget som 13 åring, men moren jaget unna potensielle modellagenter med advarselen om at datteren skulle bli hjernekirirug.

Men som 14-åring måtte moren, som er engelskprofessor, gi opp kampen og datteren signerte med modellbyrået Ford Models.

Selv om modellen har gjort kometkarriere som modell, er det en annen bransje Emily Ratajkowski helst vil inn i.

I et intervju med New York Times avslørte Emily at hun startet som modell kun for å ta bakveien inn i skuespilleryrket. I 2014 vil vi også få se 22-åringen i filmen «Gone Girl» som vil bli regissert av David Fincher og har blant annet hollywoodstjernen Ben Affleck på rollelisten.

Fra modell til supermodell

Sports Illustrated Swimsuit Issue har vært en årlig utgivelse siden 20. januar 1964. Årets magasin er riktignok det 51. i rekken, men jubileum er jubileum og det er både en ære og en fjær i hatten for Lily Aldridge, danske Nina Agdal og halvt norske Chrissy Teigen som pryder årets forside. De tre bryter dermed hat-trick-muligheten til Kate Upton som fikk forsiden i både 2012 og 2013.

Å havne på forsiden av magasinet regnes av enkelte som et tegn på å gå fra modell til supermodell, ifølge skribenten Bryan Curtis.

Magasinet krediteres dessuten med å ha gjort bikinien til en legitim klesdrakt.

Det var redaktør Andre Laguerre som kom på ideen å gi ut et nummer med en vakker kvinne i bikini på forsiden. Målet var å øke salgstallet i de normalt trege vintermånedene. Han ga oppdraget til motereporteren Jule Campbell. Det første nummeret hadde den ukjente frisøren Babette March på forsiden, men siden har modeller som Elle Macpherson, Rachel Hunter, Heidi Klum, Tyra Banks, Marisa Miller og Kate Upton hatt æren.

Campbell ble etter hvert en mektig figur i modellbransjen, og skapte et mediafenomen av utgivelsen ved å trykke bilder av "større og sunnere" kvinner. Hun oppga dessuten hvem modellene var, en uvanlig praksis på den tiden, som gjorde modellene til egne merkevarer. En ny æra med supermodeller var innledet.

Fremdeles er det mestselgende bikininummeret magasinet fra 1989 som markerte 25-årsjubileet. Det er med andre ord knyttet store forventninger til årets utgivelse. Den gang var det den amerikanske modellen Kathy Irelandsom stilte i bikini på forsiden. Hun var for øvrig med i Sports Illustrated Swimsuit Edt. 13 ganger på rad.

Å trykke et magasin kun med kvinner i bikini møtes av kritikk hvert år. Den feministiske fløyen mener utgivelsen promoterer et konsept hvor kvinner er et produkt som kan forbrukes av menn. Sports Illustrated lager underholdning av kontroversen i utgivelsen 14 dager etter bikininummeret, hvor de trykker klager fra sjokkerte foreldre og bekymrede bibliotekarer.

Sports Illustrated har ikke bare utgitt jubileumsnummet «50 Years of Beautiful», de har også publisert alle coverne fra 1964 og frem til i dag på nettsiden sin, med lenker til alle artiklene som har stått på trykk. Vel verdt å bruke litt tid på. Årets offisielle nettside til bikininummeret finner du her.