De billigste familiebilene med firehjulstrekk
Det trenger ikke koste skjorta å få en bil med god fremkommelighet.

Er det noe nordmenn elsker så er det familiebiler med firehjulstrekk - og da gjerne SUV eller stasjonsvogn.
Problemet er at det ofte blir svært dyrt å få drømmebilen med trekk på alle hjul, for 30-50.000 kroner ekstra er ofte det man står overfor når man har funnet drømmebilen, men gjerne vil legge på en ekstra drivaksling. En av utfordringene er at det gjerne ikke er mulig å få den billigste motorvarianten i kombinasjon med firehjulstrekk.
Men kombinasjonen av en familievennlig bil og firehjulstrekk trenger ikke nødvendigvis å være så dyrt som du frykter.
Side3 har gått gjennom Opplysningsrådet for Veitrafikkens (OFV) omfattende oversikt over biler som selges på det norske markedet, og funnet en rekke alternativer.
Det vi har sett etter har vært enten en stasjonsvogn, SUV eller crossover som har vært lenger enn 4,2 meter lang.
Subaru XV - Fra 299.900

Den splitter nye Subaru XV ser på papiret ut til å være mer eller mindre skreddersydd for det norske markedet. Aggressivt priset, spennende design og større enn folkefavoritten ASX gjør den til en potensiell ny folkevogn.
Billigste variant
Motortype: Bensin
Effekt: 114 hk
Lengde: 4,45 meter
Skoda Octavia - Fra 299.900

Skoda har løftet seg voldsomt etter at det på mange måter bare ble en VW med litt mindre påkostet styling. Under 300.000 for en fullverdig stasjonsvogn med firehjulstrekk må kunne sies å være et kupp.
Billigste variant
Motortype: Diesel
Effekt: 105 hk
Lengde: 4,57 meter
Skoda Yeti - Fra 317.200

Yeti er den minste bilen i oversikten, og trekker kanskje beskrivelsen familiebil langt. Men ikke la deg lure av verken form eller lengde, for dette er en svært fleksibel familiebil. Top Gear mente det var verdens beste bil, og da vi testet den forsto vi hva de snakket om. En bil uten nevneverdige svakheter.
Billigste variant
Motortype: Diesel
Effekt: 110 hk
Lengde: 4,2 meter
Mitsubishi ASX - Fra 317.400

ASX slo ned som en bombe i det norske bilmarkedet, og ble nærmest over natten en av de virkelig store bestselgerne. Ikke verdens mest spennende bil, men solid og uten de store svakhetene. Mye av den norske suksessen kommer da også av at en har mer eller mindre spesialtilpasset motoren for land som hater hestekrefter, ved å trekke ned mengden hestekrefter, men beholdt et herlig dreiemoment.
Billigste variant
Motortype: Diesel
Effekt: 116 hk
Lengde: 4,29 meter
Kia Sportage - Fra 342.900

Det mer ungdommelige underbruket av Hyundai gjør for tiden svært mye riktig, og Sportage er nok en bil i en overraskende solid lineup.
Billigste variant
Motortype: Diesel
Effekt: 136 hk
Lengde: 4,44 meter
SsangYong Korando - Fra 349.990

Den koreanske produsenten SsangYong er det svært lett å overse når man skal velge bil, mye grunnet en noe traust fortid og mye usikkerhet rundt bruktbilverdien. Den minst miljøvennlige bilen i oversikten med et CO2-utslipp på 169 gram/km, men har til gjengjeld praktiske løsninger.
Billigste variant
Motortype: Diesel
Effekt: 149 hk
Lengde: 4,41 meter
Nissan Qashqai - Fra 351.600

Med Qashqai fikk Nissan nærmest definert sitt eget segment, og det var også en av de første bilene som de designet for Europa. Resten er historie, for bilen har figurert på topp 10-listen over mest solgte biler i Norge siden 2008. Det sier sitt.
Billigste variant
Motortype:
Effekt: hk
Lengde: meter
Mazda CX-5 - Fra 351.600

Vi var helt nylig ute og testet den første produksjonsmodellen av denne splitter nye bilen fra Mazda - og vi er overbevist om at denne bilen kan bli «den nye ASX» salgsmessig. God motor, gode kjøreegenskaper og gode praktiske løsninger.
Billigste variant
Motortype: Bensin
Effekt: 160 hk
Lengde: 4,54 meter
Hyundai ix35 - Fra 354.950

Hyundai er nærmest blitt definisjonen på mye bil for pengene, og ix35 skiller seg ikke fra denne definisjonen. Konkurransen er nå likevel betydelig kraftigere enn den var ved lanseringen for et par år siden.
Billigste variant
Motortype: Diesel
Effekt: 136 hk
Lengde: 4,41 meter
Toyota RAV4 Vanguard - Fra 366.000

RAV4 begynner å dra på årene, selv om Vanguard-modellen hevet bilen opp til flere hakk. Fremstår fortsatt som et bunnsolid valg.
Billigste variant
Motortype: Bensin
Effekt: 158 hk
Lengde: 4,42 meter