Danielle Herrington er forsidepike for Sports Illustrated Swimsuit Issue 2018
- Jeg kan ikke tro at jeg sier dette, men jeg er faktisk forsidepike for Sports Illustrated.
Det er februar, noe som betyr en ny utgave av Sports Illustrated (SI) tradisjonsrike badedrakt-nummer. Som vanlig har det vært mye hemmelighetskremmeri rundt hvem som er den heldige piker som får love til å pryde forsiden til magasinet. Nå er ventetiden over og 13. februar ble det avslørt at den heldige er modellen Danielle Herrington.
Dette er første gang Herrington er på forsiden, men totalt andre gang hun er fotografert for magasinet. Det var tidligere forsidepike og supermodell Tyra Banks som fikk æren av å fortelle Herrington at hun var blitt plukket ut til å pryde forsiden.

- Jeg kan ikke tro at jeg sier dette, men jeg er faktisk forsidepike for Sports Illustrated Swimsuit 2018. Jeg kan ikke vente med at folk får se dette (magasinet red. anm.), sier hun i et intervju med magasinet.
Utrolig nok startet den amerikanske modellen karrieren bare for litt over ett år siden. Hennes første profesjonelle oppdrag var faktisk for Sports Illustrated i 2017.
- Jeg husker at jeg ble fortalt at jeg måtte flytte til New York. Seks måneder senere er jeg med i Sports Illustrated, sa hun den gangen til magasinet.
Her får Danielle Herrington den lykkelige beskjeden:
Etter fjorårets oppdrag i SI, har hun gått modell for blant andre Victoria Secret's og Guess.
Herrington blir den tredje afroamerikanske modellen som har vært forsidepike. Tidligere har Tyra Banks vært to ganger på forsiden (1997 og 1998), mens Beyoncé var forsidepike i 2005.
Andre modeller i årets nummer er Kate Upton, Samantha Hoopes og Myla Dalbesio.
Årets nykommer
Sports Illustrated liker å holde kortene tett til brystet, men lar små drypp komme frem mot avdukningen av forsiden. Tidligere denne uken ble det kjent at modell og Instagram-kjendis Alexis Ren er kåret til «årets nykommer» av magasinets lesere. Ren har nærmere 12 millioner følgere på sosiale medier og har blitt en it-jente i løpet av 2017.
Med prisen er 21 år gamle Ren i celebert selskap. Tidligere vinnere av kåringen inkludere Kate Upton, Chrissy Teigen og Nina Agdal.
For å øke salget
Det var redaktør Andre Laguerre som kom på ideen å gi ut et nummer med en vakker kvinne i bikini på forsiden. Målet var å øke salgstallet i de normalt trege vintermånedene. Han ga oppdraget til motereporteren Jule Campbell og første utgave av bikininummeret var å finne i bladhyllene i januar 1964.
Campbell ble etter hvert en mektig figur i modellbransjen, og skapte et mediafenomen av utgivelsen ved å trykke bilder av «større og sunnere» kvinner. I 2016 var pluss-size modell Ashley Graham én av kvinnene som prydet forsiden.

Reporter Campbell oppga dessuten hvem modellene var, en uvanlig praksis på den tiden og noe som gjorde modellene til egne merkevarer. En ny æra med supermodeller var innledet.
Det å havne på forsiden av magasinet regnes av enkelte som et tegn på å gå fra modell til supermodell, ifølge skribenten Bryan Curtis.
Vendela Kirsebom har blant annet skrevet hvordan forsideoppslaget var med på å åpne dører for henne på 1990-tallet.

- Responsen var enorm, og coveret til Sports Illustrated er noe av det største du kan gjøre i den kommersielle modellverden. For meg betydde det at jeg plutselig ble omtalt som Supermodel – og det åpnet alle dører, har hun skrevet på egen nettside.
Klagestorm
Fremdeles er det mestselgende bikininummeret magasinet fra 1989 som markerte 25-årsjubileet. Den gang var det den amerikanske modellen Kathy Ireland som stilte i bikini på forsiden. Hun var for øvrig med i Sports Illustrated Swimsuit 13 ganger på rad.
Det å trykke et magasin kun med kvinner i bikini møtes av kritikk hvert år. Kritikere mener magasinet er med på å gjøre kvinner til sexobjekter og klagestormen har vart i over 50 år. Da første bikininummer kom, var det flere lesere som sa opp abonnementet i protest.
I 2015 skal dagligvarekjeden Safeway ha mottatt over 31.000 klager på bikiniutgaven, da med modellen Hannah Davis på forsiden. Bråket startet da fire mødre klaget inn magasinet ettersom de følte at Davis' hadde dratt bikinitrusen unødvendig langt ned på forsiden av bladet.
Den amerikanske organisasjonen National Center on Sexual Exploitation mente forsiden «var på grensen til pornografi».
Davis måtte til slutt ut og forsvare forsiden i media.
- Jeg føler at du forsøker å gjøre det mer vågalt enn det egentlig er, sa hun til programleder Matt Lauer på NBC Morning Show.
Nå er det altså Danielle Herrington som pryder forsiden.
Selv om hun er en nykommer i modellbransjen, er hun allerede profesjonell på Instagram. Her er noen av bildene hun deler med sine følgere - som raskt vokser i antall: