Bruktbil: – Nå er prisene ekstremt gunstige
Aldri har det vært mer kjøpers marked enn det er nå.

Bilmarkedet i Norge svinger stadig. Men akkurat nå er det historisk gunstig å være bruktbilkjøper – det ligger over 63.000 biler til salgs på bruktmarkedet finn.no.
Antall bruktbiler har aldri vært så høyt før, bruktimporten øker, prisene ute i Europa dumpes, stadig flere nye modeller lanseres og bedre garantiordninger gjør at bruktbilprisene har rast det siste året.
Dette er gode nyheter for deg som er på jakt etter bil – og tilsvarende dårlige nyheter for deg som skal selge.
LES OGSÅ:Dette må du sjekke på bruktbil som er gått langt
Skjedd mye på kort tid
Morten Altmann driver Norsk Bilpool, og er en av dem i Norge med best kunnskap om bruktbilpriser. Han kjøper og selger mellom 400–500 bruktbiler i året. Dette har han holdt på med siden 1997.
– Har prisnivået blir vesentlig lavere den siste tiden?
– Ja, det er det ingen som helst tvil om. Mye har skjedd på kort tid.
LES OGSÅ: Beste bruktbilkjøp: Da bør du sjekke kalenderen

Flere kjøper nybil
– Hva er årsaken til den utviklingen vi har sett bare det siste året?
– Det henger mye sammen med økt nybilsalg. Mange tenker at det nå er mer fristende å kjøpe helt ny bil i stedet for nyere brukt, ikke minst i forbindelse med at prisene er blitt lavere og garantiordningene bedre. Legg til at vedlikeholdskostnadene i Norge er høye, så er det ikke vanskelig å skjønne at mange heller velger nytt.
På Brooms Bruktbilskole har vi mye aktuelt stoff for deg som skal kjøpe/selge bil
Får mer for pengene
Men markedet utenfor Norges grenser har også innvirkning.
– Bilsalget de fleste steder i Europa er steintungt, det gjør at det pushes biler til svært lave priser. En del av disse importeres til Norge, og gjør noe med prisnivået her også. Hvis du for eksempel skal kjøpe bil for 400.000 kroner nå, vil du få mye mer enn for bare ett år siden.
LES OGSÅ: Dette er de sikreste bruktbilkjøpene
Blir fort «gamle»
Altmann mener også at biler aldri har blitt så fort gamle som de gjør nå, rett og slett fordi det kommer så mange nye modeller.
– Har du en fem-sju år gammel bil er den gjerne to generasjoner eldre enn den nyeste versjonen. Og da virker den plutselig ganske gammel. Når de nye modellene i mange tilfeller også har gått ned i pris, påvirker dette også prisene på de foregående modellene som ligger på bruktmarkedet. Og ringvirkningene av dette fortsetter naturligvis bare videre på de enda eldre bilene.

LES OGSÅ. Dette krangler vi mest om når vi skal kjøpe bil
Kjempeproblem
I det siste har imidlertid en annen viktig årsak til endringer i prisnivået vært myndighetenes måte å sette avgifter på.
– Politikernes vingling har naturligvis mye å si her. De som driver med leasing gjør for eksempel gjerne avtaler for tre år om gangen. Og for bare halvannet år siden var det jo diesel som gjaldt, og alle skulle ha det. Derfor ble nesten alle leasingbilene levert med diesel – når de om en stund kommer tilbake etter tre år, vil verdien vært betydelig redusert fordi politikerne har stemplet dem som miljøfiendtlige. Og det samme problemet gjelder også på privatmarkedet – folk som har handlet dieselbil i god tro, får plutselig et unormalt høyt verditap i fanget. Med et pennestrøk har dermed regjeringen gitt både bedrifter og privatpersoner et kjempeproblem.
LES OGSÅ. – Hvorfor tar bilforhandlerne seg så godt betalt?
– Lytt til fornuften – og følelsene
– Hvilket råd vil du gi til de som skal kjøpe bil nå – diesel eller bensin?
– Det er jo vanskelig å si, vi vet jo ikke hva som vil skje framover. Kanskje kommer nok en snuoperasjon. Men miljøhensyn er nok uansett ikke øverst på prioriteringslista hos de fleste som skal handle bruktbil til familien.
– Det jeg pleier å si at er en skal kjøpe bil med hjertet og hjernen: Noe skal være styrt av fornuften, men følelsene må også tas hensyn til.
– Generelt kan en si at det er hvilken type bil du er ute etter og hvilke bruksområder du har som må avgjøre om du velger diesel eller bensin. Er det snakk om mye småkjøring kan det nok være smart å velge bensin. Mens det fortsatt er gunstig å velge diesel på større biler som brukes mer til langkjøring.
LES OGSÅ: Slik får du best pris for bruktbilen din

500.000 eierskifter
I Norge er det rundt 500.000 eierskifter i året. Noe særlig endring på dette tallet har ikke Altmann stor tro på at vi vil få se.
– Dette tallet er rimelig konstant. Det betyr at selv om det kommer flere bruktbiler på markedet, så vil det ikke dermed si at omsetning av antall biler øker, i stedet fylles bruktbillagrene opp. Og dette gjør naturligvis noe med prisene.
– Har vi nådd en slags «bunn» i markedet nå?
– Jeg tror ikke bunnen i markedet er nådd. Bruktbilpriser beveger seg sjelden i annen retning en nedover. Situasjonen i Europa gjør at presset med import inn til Norge vil eskalere mer enn det vil avta. Avgiftsmyndigheter sitter på løsningen på dette. Når det gjelder avgiftsberegning inn i fremtiden vil CO-utslipp ytterligere forsterke at de ¨gamle¨ bilene faller ytterligere i verdi
SE VIDEO: Benny guider deg gjennom bruktbilkjøpet
Denne artikkelen er først publisert på broom.no. Les også: