Bør spillkonsoller bare dø ut?

Det er på tide at alle innser at spill er best på PC.

Publisert

Magnus er spillentusiast, journalist i Nettavisen/Side3 og mangeårig bidragsyter til Spillmagasinet. Han kommenterer her for egen regning.

KOMMENTAR: La meg først begynne med et sitat fra en utenlandsk spillside, og så skal jeg komme tilbake til relevansen: «I cannot help but start to see the Xbox 360 and PS3 as less powerful, less flexible, increasingly less reliable computers. You have all the hassle of PC gaming, without the superior graphics, efficient digital distribution, cheaper prices and extended modification options.»

Jeg har alltid vært en tilhenger av å spille spill på PC, og da primært med mus og tastatur. RTS-spill på konsoll er en dårlig spøk, og å spille FPS på konsoll er kanskje noe av det dummeste jeg kan tenke meg.

Når aimbot (noe vi PC-spillere anser som den verste formen for fornærmelse) er en forutsetning for at noe i det hele tatt skal være spillbart på konsoll, fordi kontrollmekanismene ikke når mus og tastatur opp til anklene, sier det seg selv at en ikke får den mest optimale opplevelsen.

Bransjen ville bort fra «piratplattformen»

Men mens jeg har tviholdt på PC-spilling, har en praktisk talt samlet industri gått i motsatt retning. En har gjort nærmest hva som helst for å sabotere PC-versjoner. En har blant annet innført oppsiktsvekkende stygge kopibeskyttelser - men hovedproblemet er at nesten alt som er av spill nå bare direkte overføringer ("porter") fra en konsollversjon uten tilpasninger for PC.

I enkelte spill har det vært så ille at en ikke har hatt mulighet til å endre tastaturoppsett på spill med helt på-tryne-standardinnstillinger - og i andre får en i tutorial instruksjoner i form av å trykke på R1, Select og andre konsollspesifikke knapper som ikke stemme overens oppsettet som er satt opp.

Og så kan det jo nevnes at verdens største spillserie, som burde være perfekt for PC, i flere år har blitt totalt ødelagt av utgivere og utviklere som åpenbart aktivt har vært ute etter å gjøre livet surt for PC-spillere gjennom å aktivt tillate at juksing tar liv spillgleden.

En har kort og godt gjort alt i sin makt for å få PC-spillerne til å gi opp og bevege seg over til konsoller.

Ja, for det er jo en god idé må vite. Konsollen varer i mange år, en slipper oppdateringer og patcher som for noen år siden var et mildt mareritt i PC-verdenen. I tillegg så fungerer det alltid. Det er heller ingen kompabilitetsproblemer - og en slipper installering.

Situasjonen snudd på hodet

Argumentene over var i alle fall gjeldende da konsollrevolusjonen begynte med Playstation og Xbox. Oppløsningen på TV-er var riktignok elendig, men alt annet var genialt, enkelt og strømlinjeformet.

Dessuten var det ingen piratkopiering på konsoller, noe som gjorde at en kunne få billigere spill, fordi alle betalte. Det var i alle fall teorien alle kjøpte uten å tenke seg om to ganger.

Men så har noe skjedd de siste årene. Internett har gitt uante muligheter til å gjøre oppdateringer på spill, og spillutviklerne fant ut at en kunne gjøre oppdateringer på spill som allerede var utgitt - også på konsoll. Det var ikke lenger nødvendig at et spill med en feil, alltid måtte ha en feil.

Til glede for alle kastet neste generasjons konsoller seg over mulighetene dette gav.

Og resultatet er... at konsoller har blitt verre enn det PC-er noen gang har vært. Jeg har en PS3 stående i stua, og hver gang jeg skal spille et spill, får jeg beskjed om at boksen må oppdateres først - en prosess som kan ta fra et relativt overkommelig antall minutter, til opp mot en time. Innimellom får jeg også beskjed om at Sony har mistet brukernavn, passord og kredittkortinformasjonen min også.

Plunder og heft - det er konsoll det

Når jeg endelig skal få lov til å spillet spillet mitt, må jeg enten gjennom en lenger installasjonsprosess enn jeg har vært vitne til i nyere tid på en PC («DVD-inn, spill direkte» er langt på vei historie) - eller laste ned en ny påtvungen patch fra en server som tilsynelatende benytter seg av smalbånd.

Og skal jeg tro tilbakemeldingene fra Resistance 3, så har nå industrien satt en ny bunnotreing når det kommer til brukervennlighet. Slik beskriver Ars Technicastarten på problemene de hadde da de skulle spille spillet:

«The first thing I was asked to do after putting the disc into the system is download a 600+ MB update. Depending on how unknown factors come together, this update might take just a few minutes or, in my case, nearly 60 minutes. [...] With my patch downloaded, I was now ready to install this game and get down to the very important business of killing Chimera. Instead I was informed that I don't have enough free space on my 60GB system. The multiple (mandatory) installations for past games have caught up with me.»

GameFront var hakket mer forbanna:

«Last night, I quit playing Resistance 3 so I could download a firmware update so I could open the PlayStation Store so I could redeem an online pass so I could play Resistance 3.»

Og de fortsetter på denne måten jeg startet med:

«I cannot help but start to see the Xbox 360 and PS3 as less powerful, less flexible, increasingly less reliable computers. You have all the hassle of PC gaming, without the superior graphics, efficient digital distribution, cheaper prices and extended modification options.»

PC seiler igjen frem som førstevalg

Det interessante med det siste avsnittet er at den treffer innertier på alle tenkelige måter. Konsoller har blitt mer beheftet med krøll og omfattende installasjons/patching-prosesser enn PC-er noen sinne har vært utsatt for. Samtidig må en (som regel) betale mer for spillene enn på PC og du får dårligere grafikk.

Samtidig har PC-verdenen gått i motsatt retning. Patch-problematikken er for alle praktiske formål historie. Benytter du f.eks. Steam, er sannsynligheten stor for at spillene blir patchet i bakgrunnen uten at du noen gang legger merke til det, og spillene fungerer når du faktisk ønsker å spille de. På toppen er kjøp og installasjon blitt en så strømlinjeformet prosess at konsollspillere kan bli misunnelig.

Det er ikke med det sagt at PC-verdenen er fri for problemer, men i øyeblikket virker problemene langt mer overkommelig å fikse enn i konsollverdenen.

Bør vi bare la konsollene få dø ut?

Nå som PC-er kan kobles like enkelt til en TV som til en konsoll og internett har blitt den foretrukne distribusjonsplatformen for alle som har bredbånd, kan jeg se få, om noen, problemer med at både Microsoft og Sony legger inn årene og dropper en ny versjon av sine aldrende spillkonsoller.

Microsoft eier uansett PC-markedet, og kan ikke ha spesielt mye å tape på dette. Sony på sin side gikk på et 3,17 milliarder dollars tap i løpet av finansåret 2010, kunne kanskje hatt godt av å fokusere på noe annet enn å starte en ny 10-års Playstation-syklus, som primært er en lønnsom affære mot slutten av syklusen. Med PS4 har heller ikke selskapet en sidekamp som de kan forsøke å vinne, slik de hadde med Blu-ray på PS3.

Samtidig kunne spillutviklerne fokusert på å lage ett godt spill, fremfor tre halvgode versjoner slik vi nå ofte ser.

(Og etter alt dette har jeg ikke engang begynt å snakke om det virrvarret av forskjellige konsoll-versjoner som er lansert, og det faktum at noe som fungerer på min PS3 ikke nødvendigvis fungerer på din PS3 (du vet, jeg har den første utgaven, av den originale versjonen med annen maskinvare) - eller at om du har en av de midterste Xbox 360-versjonene uten harddisk, så betyr det ikke at du kan spille alle spill det står Xbox 360 på.)