Blir dopet fordi hun er ensom

Gunlaug Henriksen (86) får beroligende medisiner sånn at hun skal greie å bo alene - mens hun venter på plass i omsorgsbolig.

Publisert

- Det er ikke akkurat verdig eldreomsorg å erstatte en institusjonsplass eller plass i omsorgsbolig med medisiner, sier Trond Henriksen (59) til finnmarken.no.

Han er Gunlaug Henriksens eldste barn, og har de siste åtte månedene vært vitne til en eldreomsorg som ikke samsvarer med den forskriftfestede verdige eldreomsorgen. I forskriften heter det at «De kommunale pleie- og omsorgstjenestene skal legge til rette for en eldreomsorg som sikrer den enkelte tjenestemottaker et verdig og så langt som mulig meningsfylt liv i samsvar med sine individuelle behov.». Det er langt fra moren Gunlaugs hverdag.

Kan nesten ikke snakke
Før jul i fjor fikk Gunlaug hjerneslag og hjerteinfarkt, noe som preger henne ennå. Hun er helt klar i hodet, men taleevnen er dårlig og hun er mye engstelig for å bo hjemme alene. Derfor får hun beroligende tabletter flere ganger i døgnet, for å ta vekk den verste uroen og for til dels å kunne fungere i eget hjem.

- Etter at mamma fikk slag, fikk hun tilbud om rehabilitering ved sykehuset i Kirkenes. Da hun kom dit var hun så dårlig og svekket etter en langvarig neseblødning, at hun ikke greide å begynne på opplegget der. Ved sykehuset ble dette oppfattet som at hun manglet motivasjon, og hun ble sendt hjem til Vadsø igjen, forklarer Trond.

I ettertid har familien fått en beklagelse fra Kirkenes sykehus, og Gunlaug er invitert tilbake for å få den oppfølgingen hun skulle hatt for flere måneder siden.

Får god hjelp
I vår har Gunlaug fått behandling av både fysioterapeut og logoped hjemme i Vadsø for å bedre språket. Nå er det over to måneder siden forrige time hos logopeden, noe både Gunlaug og de pårørende merker godt.

- Jeg merker at det er mye vanskeligere å forstå hva mamma prøver å si nå enn da jeg var hjemme i påsken, forteller Trond, som bor på Romerike.

Siden jul har han vært hjemme i Vadsø fire ganger for å besøke sin mor, og de to andre søsknene er også flinke til å komme innom på besøk.

- Den hjelpa mor får er veldig god, både fastlegen, hjemmesykepleieren, logopeden og fysioterapeuten gjør en fantastisk jobb. Men nå trenger hun mer hjelp, og det får hun ikke, sier Trond til avisen.

Når Gunlaug ikke greier å gjøre seg forstått ved å snakke, er notatblokka til god hjelp. Mange år med gikt gjør det vanskelig å holde om det tynne skriveredskapet, men med tykk skumgummi rundt penna går det greit.

Tomme valgløfter
Familiens erfaring med eldreomsorg har gjort Trond og Gunlaug ekstra interessert i partienes utsagn om dette i valgkampen. Denne uka fulgte de begge partilederdebatten om eldreomsorg, og bet seg spesielt merke i statsministerens lovnad om flere varme hender, flere pleieplasser og mindre medisinbruk.

- De har gode intensjoner, men det hjelper ikke når kommunene ikke greier å bygge institusjonsplasser. Jeg frykter at når valgkampen er over, er alt dette glemt de fire neste årene, sier Trond.

- Der det ikke finnes institusjonsplasser, blir dop et alternativ. Det gjør mor lei seg, og jeg blir oppgitt, sier han.

For et par uker siden søkte familien om plass i omsorgsbolig til Gunlaug. De har fått beskjed om at det kan ta tid før hun får plass, men de har blitt lovet en midlertidig plass i korridoren på sykehjemmet om det blir for ille for Gunlaug å bo alene i huset, hvor hun har klart seg selv siden ektemannen døde i 1982.

- Ikke verdig
Nå er Gunlaugs høyeste ønske at Vadsø kommune skal få flere plasser ved omsorgsboliger og sykehjem.

- Verdig eldreomsorg er ikke å sitte alene hele dagen, og å kunne føle seg trygg, sier Gunlaug til Finnmarken.

Sønnen Trond er enig.

- Det er ikke akkurat verdig å erstatte institusjoner med medisin, selv om hun må ha det for å klare seg hjemme. Mor har klart seg selv i 86 år nesten uten offentlig hjelp, og når hun nå blir syk er medisin eneste bistand de har å gi, sier han.

Om en uke skal Gunlaug på en ukes avlastning. Hun ser fram til å slippe bekymringene hun har når hun er alene hjemme i huset sitt, og hun gleder seg til å ha folk rundt seg hele tida. Hva som skjer etter den uka, vet hun ikke.

- Jeg gruer meg til høsten, mørket og vinteren, sier hun.

Kan ikke garantere plass
Om eldre skal ha plass i omsorgsbolig eller sykehjem er ikke opp til den enkelte eller pårørende å avgjøre.

Fiona Thorvaldsen, kommunalsjef for helse, rehabilitering og omsorg, forteller at Vadsø kommune ikke opererer med køsystem for institusjonsplasser innen eldreomsorg.

- Vanlig søknadsprosedyre gjelder. Vi behandler søknadene fortløpende og gjør vurderinger fortløpende i hvert enkelt tilfelle. Vi har alltid et tilbud å gi og har gode tjenester innen både hjemmesykepleie, hjemmehjelp og avlastning, forteller Thorvaldsen.

Kommunalsjefen understreker at hun uttaler seg på generelt grunnlag, og kommenterer ikke Gunlaug Henriksens tilfelle konkret.

- Selv om man søker på omsorgsbolig, betyr det ikke at man fyller kriteriene. Vi vurderer helsetilstand, behov og hva som er det beste for den enkelte bruker – alt i forhold til lov og forskrifter. Det er flere trinn i omsorgskjeden, og plass i omsorgsboliger siste trinn, sier hun.

I dag finnes det 34 omsorgsleiligheter, 14 sykehjemsplasser, seks avlastningsplasser og seks sykestueplasser for eldre i Vadsø. I tillegg har kommunen tilrettelagte boliger uten bemanning.Det foreligger ingen planer for å utvide antall omsorgsleiligheter, men det er planer om å etablere ytterligere to sykehjemsplasser og to avlastningsplasser.

- Vadsø kommune har som politisk målsetting at folk skal bo så lenge som mulig hjemme.

- Enn om man selv vil noe annet?

- Selv om man ønsker noe annet, tilsier det ikke at man oppfyller kriteriene for heldøgns bolig med bemanning, sier kommunalsjefen.

Flere nyheter fra Finnmarken får du her!