Blir det bygget mer på E18?

Regjeringen nekter å svare på hva som skjer på den farlige veien.

Publisert

E18 mellom Oslo og Kristiansand er en av Norges mest trafikerte veistrekninger. I dag er det firefelt fra Oslo til avkjøringen til Tønsberg. Etter dette er det en lengere strekke av den gamle veien som holder en lav kvalitet.

Les også: Bare én feil kan utslette to familier

Ifølge Statens vegvesen må en anbudsrunde legges ut allerede i februar om det skal bli anleggsstart før sommeren, slik planen egentlig har vært.

Sandefjord Blad melder tirsdag at alle planer og kalkyler for den neste strekningen mellom Langåker og Gulli er klare, men at politikerne i området nå begynner å bli redde for at hele fremdrifstplanen vil ryke.

På spørsmål fra stortingsrepresentant Borghild Tenden (V) om når saken vil komme frem til Stortinget, svarer samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa at saken er til «behandling mellom berørte departementer», og at det ikke kan sies noe om fremdriftsplanen.

Kleppa har tidligere svart Anders Anundsen (Frp) at «det er nødvendig med noen avklaringer før saken legges fram for Stortinget».

Dette irriterer politikere i Vestfold, som får mange henvendelser om saken.

– Det er et mysterium at det ikke går an å si noe om hvorfor saken ikke kommer til Stortinget. Dette tyder på at det er oppstått uforutsette ting. Det bør berørte parter som fylkeskommunen og kommunene langs veistrekningen bli orientert om, sier fylkesordfører Per-Eivind Johansen til avisen.

Ifølge stortingsrepresentant Steinar Gullvåg (Ap) skal forsinkelsen skyldes at Finansdepartementet insisterer på at investeringsrammene i samferdselssektoren overholdes.

Stortinget trer ikke sammen igjen før 11. januar, og med deadline i februar for anleggsstart før sommeren ser det ut til at prosjektet blir forsinket.