Anmeldelse: «The House of the Dead: Overkill - Extended Cut»

«The House of the Dead: Overkill – Extended Cut» har ihvertfall de rette ingrediensene.

Publisert

Lyspistolsjangeren opplevde en ny vår med lanseringen av Nintendos Wii. Kontrollen var den perfekte arvtakeren til lyspistolen, og i løpet av en liten periode fikk vi servert både nye titler og gledelige gjensyn.

Skyt, skyt, skyt

Dessverre gikk det ikke lang tid før lufta gikk ut av ballongen, sjangeren har lite å stille opp med sammenlignet med moderne skytespill. Det å bli trukket gjennom omgivelsene og skulle skyte på blink blekner når det settes opp mot friheten vi har blitt vant til, lyspistolspillene blir for monotone og føles simple.

Sega både var og er en av sjangerens virkelige forkjempere, og nå har de sluppet en oppgradert utgave av sin største Wii-satsing til PS3. I «The House of the Dead: Overkill – Extended Cut» tar du kontroll over diverse herlig overdrevne figurer, hvis eneste mål er å plaffe ned så mange zombier som mulig.

Pupper og vold

Spillet er kraftig inspirert av grindhousesjangeren, med andre ord prøver det å etterligne B-filmer hvis største salgsargumenter var/er banning, blod, pupper og bisarre hendelser. Utviklerne har vært grundige og gjort leksa si, noe som sørger for en kul og annerledes stemning. «Overkill» er veldig forskjellig fra konkurrenter som for eksempel «Time Crisis».

Brettene er varierte og underholdende å spille gjennom. Første gangen gjennom kommer du til å ha nok med å studere alle detaljene og ikke minst å overleve, men litt etter litt lærer du deg hvordan du skal oppnå de virkelig høye poengsummene. Utviklerne har inkludert globale rangeringslister, så nå kan du konkurrere med folk fra hele verden.

Mer innhold

Andre nyheter i PS3-utgaven inkluderer to brett, noen våpen og oppgradert grafikk. Uheldigvis er den ikke noe særlig å skryte av, det er lett å se at spillet stammer fra en annen konsoll enn PS3. Resten av det tekniske er derimot helt på stell og kontrollen fungerer som ei kule, forutsatt at du bruker Move. Sonys bevegelseskontroll føles mer presis enn Wiis og gjør siktingen lettere.

Utviklerne har gjort mye riktig, men dessverre ikke nok til å gjøre «Overkill» relevant i dagens spill-landskap. Muligheten til å innføre ulike regler og funksjoner før du starter et brett til tross, spillet føles simpelt, er kort og blir for kjapt ensformig. Det er begrenset hvor lenge det er gøy å skyte de samme fiendene, som dukker opp på de samme stedene, i de samme omgivelsene gang på gang.

For fansen

Hvis du er fan av sjangeren, savner lyspistolspill og har PS3, er «The House of the Dead: Overkill» uten tvil verdt en titt. Det leverer varene og er maskinens beste spill i sjangeren. Alle andre kommer også til å ha det gøy med spillet, men det finnes mange veldig mye bedre skytespill der ute.