Anmeldelse: Pikmin 3

Det første Wii U-storspillet på lang tid leverer varene.

Publisert

Sanntidsstrategi på konsoll har, med ett unntak, aldri fungert. Unntaket heter «Pikmin», er laget av Nintendo og ble sluppet til Gamecube i 2001. Den japanske kjempen skjønte at å hele tiden måtte holde kontroll på en rekke enheter ikke var noen god ide. Istedenfor styrte man bare romkapteinen Olimar direkte, som rekruterte noen merkelige blomstervesen ved navn Pikmin til å hjelpe seg. For å gi dem en kommando kastet man Pikminene mot noe, for eksempel en fiende eller en hindring, og de skjønte selv hva de skulle gjøre. Kombinert med et elegant kontrollsystem gjorde dette så man kunne konsentrere seg om spillet, og ikke forbanne seg over klønete kontroll og mangel på funksjoner.

«Pikmin 3» er det første spillet i serien på sju år og slippes til Wii U, med nydelig HD-grafikk og tre romkapteiner som skal styres samtidig. Nye typer Pikmins er det også blitt plass til, så antall mulige teknikker og taktikker har blitt flere. Hver Pikmin egner seg best til ulike oppgaver og må brukes riktig, både når du utforsker omgivelsene og i kamp. Av og til minner «Pikmin 3» mest om klassisk hjernetrim, og akkurat som i de beste hjernetrimspill er følelsen når du får til noe skikkelig tilfredsstillende.

Omgivelsene du skal utforske minner veldig om en vanlig hage og er sjarmerende, godt designet og fulle av kreative oppgaver og utfordringer. Målet med spillet er å samle inn frukt som kapteinene skal ta med tilbake til hjemplaneten sin, og du bestemmer selv veien gjennom spillverdenen. I motsetning til de andre spillene i serien må ikke oppdraget være løst på et bestemt antall dager. «Pikmin 3» er dog fortsatt delt opp i dager som hver har en gitt lengde, så helt fri fra tidspresset er du ikke. Et lite minus er at dagene tidvis føles korte, selv om du får fortsette nesten der du slapp er det av og til irriterende å bli tvunget til å ta pauser.

Et annet minus er at å bruke Wii U-kontrollen oppleves som fiklete. Hvis du har tilgang på en Wii-kontroll (Motion Plus påkrevd) anbefaler jeg at du bruker den, det glimrende kontrollsystemet fra Wii-utgaven av «Pikmin 2» er på plass.

«Pikmin 3» er et underholdende, sjarmerende og akkurat passe krevende spill. Nintendo har ikke funnet opp hjulet på nytt og det er litt rust i maskineriet, men jeg storkoste meg med dette som er det første, store Wii U-spillet fra Nintendo selv.