Anmeldelse: «inFamous 2»

Actionspillet «inFamous 2» er artig, men leverer dessverre ikke nok spenning.

Publisert

Actioneventyret «inFamous» er en av mine store PS3-favoritter. Du tar kontroll over budet Cole, som får både superkrefter og hukommelsestap etter en mystisk eksplosjon.

Målet ditt er å gjenopprette ro og orden i storbyen Empire City, noe som blir morsommere og morsommere etter hvert som kreftene blir sterkere og mer imponerende. Der hvor du i starten bare kan klatre opp bygninger og skyte puslete strømkuler, kan du mot slutten blant annet fly og slippe noe tilsvarende svære bomber.

Tamme oppdrag

Nå er oppfølgeren her og jeg må innrømme at jeg har gledet meg skikkelig, jeg var spent på å se hvilke lekser utviklerne hos Sucker Punch hadde lært. Dessverre må jeg melde om at «inFamous 2» er dårligere enn eneren, utviklerne har gjort de samme feilene og spillet føles tidvis som originalens mindre ferdige lillebror.

Denne gangen er det New Marais, i virkeligheten New Orleans, som står i fare. Monsteret The Beast er på vei mot byen, og Cole har bestemt seg for å legge seg i hardtrening og bekjempe beistet. Måten du gjør det på er ved å utføre en hel haug oppdrag, og de fleste er litt tamme. Du skal banke opp forferdelig mange småskurker og hente mye rart, for å si det sånn.

Ensformige kamper

Akkurat som i forgjengeren er antall angrep begrenset og fiendene kjedelige, med unntak av når du kjemper mot bosser og større fiender er feidene ensformige.

I tillegg hjelper det ikke at kontrollen har en uvane for å slå seg vrang når det går litt unna. Det er ikke særlig kult at Cole gjør noe helt annet enn det du vil når du for eksempel er på flukt, eller vil hoppe ned fra en mur for å søke dekke.

Persongalleriet og historien er heller ikke noe å rope hurra for. Figurene du møter, hovedpersonen inkludert, kunne alle vært laget av en lite kreativ «The Sims»-spiller. Historien er platt, forutsigbar og tidvis usammenhengende, mens skuespillerne gjør en slett jobb.

Artig utforskning

Heldigvis er ikke alt bare sorgen og «inFamous 2» byr på en del moro. New Marais er en stor, variert, lekker og innholdsrik by som det er artig å utforske.

Når du bare navigerer rundt i omgivelsene oppfører kontrollen seg som den skal, og Cole er like deilig å ha med å gjøre som for eksempel Altaïr eller Ezio fra «Assassin’s Creed».

Hovedoppdragene som utviklerne har lagt litt innsats i er uten unntak knall, mens det smidige oppdragsverktøyet åpner for en rekke muligheter.

Utviklerne lar deg nemlig sette sammen og dele oppdrag, noe som i teorien gir spillet evig liv. Jeg er litt usikker på hvor lenge folk kommer til å holde på, men mye av det som er laget til nå er av høy kvalitet, variert og kreativt.

Middelmådig

Dessverre er ikke det nok til å reise kjerringa, «inFamous 2» klarer ikke å hevde seg i det som kanskje er den tøffeste sjangeren akkurat nå.

Spillet hører hjemme midt på treet og hvis du er ute etter et superheltactioneventyr, anbefaler jeg heller at du tar en titt på forgjengeren.