Alt du trenger å vite om dekkskift

Tabbene du bør unngå, snarveiene og de beste tipsene!

Publisert

Nattefrosten har allerede kommet til store deler av landet, og snøen har også fallt snø flere steder. Det betyr at det snart er tid for å hente fram jekk og vinterdekk. For selv om den formelle grensen for å sette på piggdekk er 1. november, er det ingenting i veien for å sette på piggdrie vinterdekk allerede nå.

Det betyr samtidig mye å gjøre for landets kiropraktorer.

– Vi har en markant økning i henvendelser når det er dekkskiftsesong. Den typiske skaden er akutt kink i ryggen, forteller Martin Herneblad-Due, fagrådgiver og informasjonsansvarlig i Norsk Kiropraktorforening.

Den samme erfaringen har Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann:

– Vi møter mange som har erfart å skade både seg selv og bilen. Få husker å varme opp før de gyver løs på tunge løft og rare arbeidsstillinger, sier han.

Bytter i hui og hast

Herneblad-Due er ikke i tvil om hvorfor det går galt med mange av dem som skifter selv.

– Folk venter altfor lenge med å skifte. Så må de bytte i hui og hast tidlig på morgenen eller på kvelden. De setter i gang uten å være varme og løfter feil, som regel med en vridning, forklarer han.

Hekseskudd

De aller fleste dekkskift-skadene setter seg i ryggen.

– Hekseskudd eller akutt kink i ryggen er typisk. En kink består ofte av en låsning, altså at én eller flere virvler i ryggen kiler seg litt fast. Da kramper muskulaturen seg, og det blir betent og vondt, sier Herneblad-Due.

Mange klarer da verken å reise seg eller bøye seg, men etter noen få behandlinger hos kiropraktoren vil dekkskifteren kunne bevege seg normalt igjen.

– En kink er ikke farlig, selv om det er smertefullt. Det beste man kan gjøre er å bevege seg, gjerne gå mange korte turer, sier Herneblad-Due.

Dekkhotell

Om du ønsker å unngå stresset ved å bytte dekk selv, kan du gå til et verksted eller bilforhandler. Dekkskift tilbys i kampanjeperioder gratis hos både merkeverksteder og på NAF-sentre, men koster normalt i overkant av 500 kroner å få gjennomført. Ved kjøp av nye dekk er ofte dekkskift noe du får med på kjøpet.

En stadig mer populær løsning er derimot bruk av såkalte «dekkhotell», der du kjøper en komplett dekkpakke som inkluderer dekkskift, vasking av dekkene og oppbevaring av de ubrukte dekkene frem til neste sesong. Dermed slipper en å bekymre seg for å finne et tørt og fint sted en kan ha dekkene liggende.

En ringerunde Side3 har gjennomført viser at prisen på dette ligger på rundt 1300 kroner per sesong - altså rundt 2600 kroner i året.

Slik bytter du hjul selv

Om du ikke synes noe om å betale andre for å gjøre en slik jobb,

Redaktør Kjell Magne Aalbergsjø i bilbladet «auto motor og sport» har tidligere kommet med disse gode tipsene for deg som vil bytte dekk.

1. Sjekk vinterdekkene før du legger om. Det er tillatt å kjøre med en mønsterdybde på 3 millimeter. Er dekkene dine mer slitt enn det, risikerer du at skiltene blir klippet, for ikke å snakke om din egen og andres helse. Aalbergsjø anbefaler sterkt at du kjøper nye dekk lenge før du nærmer deg 3-millimetersgrensa.

- Allerede ved 5 millimeter mønsterdybde får dekkene dramatisk dårligere grep, sier han.

Også dekkets alder spiller inn. Et gammelt dekk kan se fint ut, men kan likevel ha mistet mye av grepet. Produksjonsdatoen (måned og år) finner du på siden av dekket, ofte trykt inn i en oval form. Aalbergsjø anbefaler å bytte dekkene når de er fem år gamle fordi gummien hardner til med årene.

2. Sjekk dekkene for slitasje og kutt. Skjevt slitte dekk kan skyldes feil lufttrykk eller en feil i hjulopphenget. Er du i tvil om dekkene dine er gode nok, ta kontakt med fagfolk.

3. Legg ut dekkene der de skal på. Her er det to ting du må huske:

* I motsetning til det mange tror, bør de mest slitte dekkene monteres foran og de minst slitte bak. Ifølge Aalbergsjø er logikken i det slik:

Glatt underlag oppdager du først i rattet og forhjulene, og derfor må de mest slitte dekkene stå foran. Står de mest slitte dekkene bak, er faren større for å få hekksladd, og det er det folk flest sliter mest med å få kontroll over. Med de beste dekkene bak er faren for overraskende sladd mindre.

Hvis dekkene er lite slitt og forskjellen i slitasje er liten, kan du likevel montere de minst slitte dekkene der slitasjen er størst (foran i en forhjulsdrevet bil). Det øker dekksettets levetid.

* Mange dekk har en bestemt rulleretning. Den er angitt på siden av dekket, som regel med en pil og teksten ”rotating direction”.

4. Før du jekker opp bilen, skal den stå i gir og håndbrekket skal være dratt på. Klosser bak hjulene øker sikkerheten ytterligere. Jekken skal normalt settes på et sted med ekstra forsterkning. Dette stedet vil som regel kjenne med fingrene, eller du kan sjekke instruksjonsboka.

5. Jekk bilen litt opp, men stopp før dekket mister kontakten med bakken. Løsne mutrene, men ikke skru dem helt av.

6. Jekk bilen helt opp, skru av mutrene og ta av hjulet. Rustoppløser må sprayes på dersom hjulet sitter fast.

7. For at det skal bli lettere å få av hjulene til våren, bør du smøre kontaktpunktene mellom felg og hjuloppheng med fett (helst kobberfett). Sett på hjulet og stram til annenhver mutter vekselvis til alle er skrudd fast. Ikke stram for hardt, for da kan du skade gjenger eller felg. Etter noen dager skal du etterstramme (spesielt viktig hvis du har alufelger).

8. Sjekk lufttrykket. Vinterdekk har mykere dekksider enn sommerdekk, og Aalbergsjø anbefaler at du fyller 10 prosent mer enn oppgitt i bilens håndbok. Sjekk trykket jevnlig, det har betydning både for kjøreegenskaper og drivstofforbruk.

9. Vask og tørk sommerdekkene før du setter dem bort.

10. Biler med dekktrykksovervåking (varsler dersom trykket er for lavt) har et system som må resettes ved hjulskift. Sjekk håndboka eller ta kontakt med merkeverksted.

Du kan også se NAFs instruksjonsvideo for dekkskift.