9 tips til å finne den perfekte julegaven
Å finne fine julegaver er en kunst. Dette sier forskningen om julegaver.

(SIDE2): Det er ikke lett å finne den perfekte julegaven. Og det er mye som spiller inn når vi leter etter gaver til dem som betyr mest for oss.
Forskning viser at det utvilsomt er kvinner som er mest opptatt av julegaver. En amerikansk undersøkelse viser at 84 prosent av alle julegaver er kjøpt av kvinner. Tilbake får kvinner 61 prosent av alle gavene.
Dette stemmer overens med norske tall. Også her hjemme kjøper kvinner flere gaver enn menn, men til gjengjeld bruker menn mer penger på sine gavekjøp, skriver Aftenposten. I gjennomsnitt vil nordmenn bruke 10.700 kroner på julegaver i 2015.
Og det er slett ikke dumt å kjøpe gaver til andre. En studie fra Sciencemag.org viser at man generelt blir lykkeligere av å kjøpe ting til andre enn til seg selv.
Men hva skal vi kjøpe? Vi har sjekket hva forskere og psykologer sier om saken.

1. Lytt til mottakeren
Spør mottakeren om hva vedkommende ønsker seg. For det er nettopp dette man blir aller mest glad for.
Ifølge Frank Flynn, professor ved Stanford Graduate School of Business, tror de fleste givere at mottakeren vil bli imponertover å få en gave som ikke står på ønskelisten. Vi kan legge mye omtanke i slike gaver, men det hjelper ikke. Generelt blir man mer glad for gaver hentet fra ønskelisten enn mer «originale» gaver.
Flynn mener dette er et paradoks, fordi de aller fleste har opplevd å være både mottakere og givere, og derfor burde vite at de fleste foretrekker ting de ønsker seg.
2. Ta sjanser
I kontrast til tipset over, mener Dan Ariely, professor ved Duke University, at vi bør tørre å ta flere sjanser når vi kjøper gaver.
Han trekker fram ekstra gode hodetelefoner og luksuriøse penner som ting mange vil ha god bruk for, men som de neppe unner seg selv eller tenker på at de ønsker seg.
Også Ariely påpeker at de fleste vil bli mest glad for ting de ønsker seg. Derfor mener han at det er best å ta sjanser når du kjøper flere gaver til samme person. Han mener at det kan være lurt å kjøpe noe fra ønskelisten, men også gi en gave eller to som personen ikke tenkte på selv.

3. Vis at du kjenner personen
Noe av det viktigste med en gave, er at du viser mottakeren at du bryr deg om vedkommende. Derfor kan en personlig gave bety mye.
Forskning viser at folk som kjøper personlige gaver tenker på hver enkelt mottaker i kjøpeprosessen. De vil for eksempel ikke kjøpe samme gave til flere personer, selv om personene ikke kjenner hverandre og ikke vil sammenligne gavene.
4. Kjøp noe de faktisk vil bruke
Du må likevel ikke overdrive den personlige tanken. Ifølge forskerne Mary Steffel, Elanor Williams og Robyn LeBoeuf er de fleste givere mer opptatt av hvem mottakeren er framfor hva mottakeren trenger. Selv om mottakeren elsker å lese, kan du ikke bare kjøpe en tilfeldig bok - du må kjøpe en bok personen ønsker å lese.
En studie fra 2014 viser at givere fokuserer mer på gavens originalitet enn mottakerens behov.
Hvis mottakeren er glad i italiensk mat, kan en personlig gave være et gavekort på en italiensk restaurant. Men i stedet for å kjøpe gavekort fra den dyre restauranten en time unna, kan mottakeren bli mer glad for gavekort fra den billigere restauranten 15 minutter unna. Studien fra 2014 viser at vi generelt foretrekker den praktiske løsningen framfor den mer eksklusive.
5. Håndlagde gaver
Det meste vi kjøper i dag er masseprodusert. Derfor setter mange ekstra stor pris på håndlagde, unike gaver.
En studie publisert i Journal of Marketing viser at mange har sterkere følelser for håndlagde gaver. Dette gjør at vi forbinder håndlagde gaver med mer kjærlighet enn masseproduserte gaver.
Ifølge studien er de fleste villige til å betale opptil 17 prosent mer for en håndlaget gave.

6. Gi opplevelser
Forskere ved University of Pennsylvania har funnet ut at de fleste foretrekker å få opplevelsesgaver. Slike gaver gjør at vi føler oss mer knyttet til giveren.
En av grunnene til dette er at du fort blir vant til å se den nye vasen eller den nye genseren, og dermed «glemmer» den opprinnelige gleden ved å få gaven. Hvis du får en opplevelse vil du derimot i lang tid tenke tilbake på denne opplevelsen med glede.
Men ifølge forsker Thomas Gilovich er det ikke nødvendigvis så enkelt som det høres ut som. Å gi og å motta en gave kan nemlig også regnes som en opplevelse. Hvis gaven virkelig betyr noe for deg, vil du derfor minnes da du fikk gaven med samme glede som en konsertopplevelse eller en reise.
7. Penger
Er penger en ok gave? En studie publisert i Journal of Economic Psychology viser at penger er en dårlig gave som først og fremst viser forskjell i status.
Det passer seg ikke at to venner gir hverandre penger. Enda mer uhørt er det at barn gir penger til foreldrene sine. Foreldre og besteforeldre kan derimot gi penger til sine barn og barnebarn. Penger fra eldre familiemedlemmer til yngre er den eneste generelt aksepterte pengegaven.
En av grunnene til at penger anses som en dårlig gave, er at det er lett å kjøpe seg unna det personlige. Du kan i teorien gi penger til hvem som helst, mens en personlig gave kan du bare gi til en du kjenner godt.
Joel Waldfogel, professor ved University of Minnesota, har funnet ut at hvis vi kunne velge mellom gave og penger, vil de fleste velge penger. Vi ville også valgt en pengesum som var lavere enn verdien på gaven.
8. Gavekort
Psykologene Chelsea Helion og Thomas Gilovich har funnet ut at gavekort er en lurere gave enn penger. Mens kontanter ofte bare går inn i husholdningsbudsjettet, er vi flinkere til å unne oss selv noe ekstra med et gavekort.
Forskerne Mary Steffel, Elanor Williams og Robyn LeBoeuf har dessuten funnet ut at de fleste foretrekker gavekort som kan brukes i flere butikker framfor gavekort som kun kan brukes i én butikk.
9. Ikke vær kresen
Undersøkelser viser at 39 prosent av julegavene blir gitt til kresne personer.
Men kresne personer får ofte dårligere gaver enn andre. Forskning viser at hvis vi ser på en mottaker som kresen, bruker vi mindre tid på å finne gave til vedkommende. Vi gir rett og slett opp, fordi vi tenker at personen ikke blir glad for gaven uansett.
Kresne mottakere har imidlertid større sjanse for å få gaver direkte fra ønskelisten, fordi giverne ikke tør noe annet.
Kilder: Live Science, Eurekalert.org, Spring.org.uk, The Telegraph, Newrepublic.com, Gsb.stanford.edu, Psychologytoday.com, Huffington Post, Spsp.org.