- «71° Nord» er råere enn «Mesternes Mester»

Tom Stiansen forteller hvorfor han mener programmet han leder er en større prestasjon å vinne.

Foto: Elin Reitan (Side2)
Publisert

NYDALEN/(Side2): - Det er en større bragd og idrettsprestasjon å vinne «71° Nord», sier Tom Stiansen, til Side2.

Han er kjent som programleder for førstnevnte program og legger ikke skjul på at han synes TVNorge-programmet er langt tøffere for deltakerne enn hva det populære NRK-programmet er.

- «71° Nord» er råere enn «Mesternes Mester», og det kan du spørre de som har vært med på begge deler om også.

- Espen Bredesen synes det var tøft å være med på «71° Nord», samtidig som han synes det var gøy og berikende, mens «Mesternes Mester» var en mer en ferie med litt aktiviteter på kvelden.

Foto: TVNorge

- En annen type utfordring
Han understreker allikevel at han ikke vil si noe stygt om andre programmer, deriblant NRK-konkurrenten.

- Jeg føler man blir kjent med disse kjendisene på en litt annen måte i «71° Nord» kontra «Mesternes Mester». De blir presset på en litt annen måte og det er en større utfordring å bo i telt enn bare å campe på en fin villa i sørligere strøk.

- Det er veldig tøft å vinne «Mesternes Mester» også, men det er en annen type utfordring. Man ser nye sider av de kjendisene som er med i «71° Nord» og det tror jeg folk synes jeg er interessant - selv om vi ikke har samme seertallene som NRK.

- Jeg er veldig ydmyk
Den tidligere alpinisten og verdensmesteren i slalåm ble hanket inn av TVNorge i 2006 og tok over programlederjobben for Elin Tvedt, som ledet programmet fra 2001 til 2005. Siden den gang har Stiansen guidet både deltakere og TV-seere gjennom Norges land og siden 2010 har også en egen kjendisversjon blitt produsert i tillegg til den tradisjonelle med helt vanlige folk i hovedrollen.

- Jeg er veldig ydmyk og stolt og jeg føler jeg har hatt flaks som har havnet i denne båten.

Spesielt rørt er Stiansen over hvordan lokalbefolkningen i de områdene produksjonsteamet besøker stiller opp, for den lokale innsatsen blir stadig større for hvert år.

- Særlig ute i distriktene og Nord-Norge stiller opp. De ser på «71° Nord» som en utrolig merkevarebygging for deres landsdel.

Og at programmet er en merkevarebygger er sikkert og visst skal vi tro de som kalkulerer slikt.

- Vi har lest om mediefolk som har uttalt seg om at markedsverdien på besøket fra oss er priset til 1,3 millioner per sted. Spesielt gjaldt dette et program opp i Møysalen hvor vi gikk på tur med Didrik (Solli-Tangen red.anm.) og kompani.

- Kjendisene står vel ikke i kø
I år var det nettopp Solli-Tangen som gikk av med seieren i kjendisversjonen av det populære programmet. Nå er Stiansen og resten av produksjonsteamet i gang med å jakte på nye kjendiser til en helt ny versjon, for det er ikke til å legge skjul på at det norske folk liker å se kjente fjes slite så svetten renner på TV.

- Kjendisene står vel ikke i kø, men det er veldig mange som har lyst. Mange synes imidlertid det er vanskelig å sette av flere uker til innspilling. Jeg jobber litt med det å få tak i kjendiser til å stille opp selv også og mange av dem jeg møter har fått små barn og det er mange utfordringer med det å være lenge borte.

Dette er noe Stiansen selv kjenner på kroppen. To perioder i året er han nemlig selv borte i flere uker i strekk fra familien sin.

- Det er lenge å være borte fra familien og jeg må si at jeg forstår dem veldig godt.

- Det er ingen som sier at «Det drittprogrammet skal jeg ikke være med på» - det er det aldri. Alle føler seg mer eller mindre beæret for å få muligheten til å være med, men det er veldig mange som har gyldig grunn til å takke nei.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Drømmecast
Til tross for at kjendisversjonen av «71° Nord» har fått et strekt fotfeste i programplanen de siste årene, er det utgaven med helt vanlige folk som har eksistert lengst. I 1999 ble det første programmet sendt på luften, men hadde da kun 113.000 seere.

Mye har endret seg siden den gang og foruten høye seertall har programmet vunnet flere «Gullruten»-priser.

- Jeg synes begge versjonene er like morsomt å gjøre. Det er selvfølgelig veldig avhengig av deltakerne vi har med fra gang til gang, men generelt på den kjendisversjonen så er det litt lettere å komme inn på deltakerne tidlig for de er veldig avslappet i forhold til det med kameraer.

- I år hadde vi med en drømmecast med Didrik og Gustav (Nilsen red.anm.), Marian (Aas Hansen red.anm.) og folk som virkelig byr på seg selv og er åpne. Alle var veldig bra og det ble veldig god kjemi. Det ble «feel good TV» og vi er litt opptatt av at vi skal lage «feel good TV».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Tyngre, tøffere og villere
Innspillingen av den nye sesongen, med helt vanlige folk, er nettopp ferdig og i år sikter produksjonstemaet enda høyere med tanke på spenning og utfordringer.

- Det er i alle fall et større spekter på bakgrunn og med tanke på at det er flere yrkesgrupper som er representert. Det er med veldig mange høyt utdannede folk og så har vi et alderspenn på 22 til 48 år. Det tror jeg skal favne opp om publikum som kan få sine favoritter i alle sjangrer, yrkesgrupper og aldre.

Han understreker at de har tenkt å strekke strikken litt også denne gangen, men ikke når det gjelder sikkerheten eller tøffhetsgrad.

- Vi prøver å bli sikrer og sikrere. Men selvfølgelig, vi skal utfordre oss og ha fantastiske opplevelser.

- Målet er ikke å tøye strikken i forhold til at det skal blir tyngre, tøffere og villere, men at det skal bli vakrere og morsommere og litt nyskapende og det føler jeg vi har fått til veldig bra.

- Veldig stolte av
I motsetning til den noe lettere formen for realityprogram, som «Paradise Hotel» og «Big Brother», har «71° Nord» grid å opparbeide seg en annen posisjon i hierarkiet over TV-format det er sosialt akseptert både å se på og være med i.

Stiansen påpeker at det er mange realityprogram som er fylt med studenter i begynnelsen av 20-årene, og at interessen «71° Nord» opplever fra publikum i form av hvem som ønsker og blir med i serien sier noe om hvor populært programmet er.

- Når vi får til å ha en slik cast som vi har i år og det er vi veldig stolte av. Det blir en annen dynamikk.

Foto: Tvnorge

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Vi er alltid redd
Foruten dynamikk inneholder friluftslivprogrammet også en stor porsjon dramatikk, noe det finnes utallige eksempler på. En av deltakerne i fjorårets «71° Nord» for eksempel opplevde sitt livs største mareritt da hun under et strikkhopp fra en 60 meter høy kran traff vannoverflaten med svært stor hastighet.

- Det føltes som om ansiktet revnet i kantene. Jeg var vettskremt, og husker at jeg holdt på ansiktet mitt i redsel for at det skulle falle av, sa Wenche Witberg (39) til VG, den gang.

Også Stiansen minnes godt episoden.

- Vi er alltid redd for at ting skal skje og derfor setter vi sikkerheten i høysete. Men det er alltid fare for at det kan skje ting.

- Den saken i fjor som skjedde med det strikkhoppet var på en måte vårt ansvar og det har vi tatt lærdom av og blitt flinkere - det skjedde en glipp.

Han forklarer videre at det var deres underleverandør av strikkhopp som hadde gjort en feilvurdering, og understreker at de har tatt lærdom av den tragiske hendelsen.

- Vi har ingen ekstreme ting hvor vi har utenforstående som skal hjelpe oss med sikkerheten. I slike situasjoner har vi våre egne folk og forholder oss til og gjør de krumspringene vi er herre over selv. Sikkerheten er godt ivaretatt, men det kan skje uhell for vi er mange mennesker som er på tur, sier Stiansen, og legger til at det farligste de gjør under innspillingen er å kjøre bil.

- Det er et element vi ikke har kontroll over og vi kjører mye bil - ikke bare deltakerne, men også crewet.

- Voldsomt på TV
Også under kjendisversjonen har det gått hardt for seg og Phung Hang falt i årets versjon om og slo hodet mot en stein slik at hun ble liggende bevisstløs i over fem minutter.

Stiansen avviser at slike episoder har skremt deltakerne.

- Vi har et sikkerhetsteam som er utrolig dyktige og som har mye erfaring. De utmåler mye trygghet og de er kunnskapsrike. Vi informerer om CV-en til disse til deltakerne på første møte og det skal ikke mange dagene til før de er villige til å legge livet sitt i hendene på sikkerhetsteamet og gjøre ting som både ser voldsomt ut på TV og er voldsomt - men sikkert.

Denne saken ble første gang publisert 13/06 2012.

Les også