5 nye, norske motemerker du bør kjenne til

Dette er de nye, norske motemerkene alle snakker om.

Publisert

(VIXEN): Norsk mote er i vinden som aldri før, og det er ingenting som tyder på at trenden er i ferd med å snu.

Her er fem nye, norske motemerker du bør kjenne til.

LES OGSÅ: Disse norske bloggerne får internasjonal oppmerksomhet

Iben

Bak Iben står Anh-Marthe Storheil, som også er dama bak agenturet Storheil Agency og Støy Retail. Ibens uttrykk er minimalistisk og androgynt med fokus på rene linjer, kvalitet og komfort. En kombinasjon av skandinavisk minimalisme og fransk femininitet – ja, takk! Selv sier Anh-Marthe følgende om Iben; “Iben er sterk, ambisiøs, sosial og leken. Hun representerer en person som både fascinerer og inspirerer deg”.

LES OGSÅ: Lanserer nytt, norsk undertøysmerke

For SS16 er Iben inspirert av skjønnheten som omgir oss, og en rød tråd gjennom kolleksjonen er reisen gjennom ulike kontinenter for å utforske kontraster og elementer i ulike kulturer. Lookbook- og kampanjebildene er skutt av den norske fotografen Truls Qvale i dramatisk og vakker natur som viser Norge fra sin beste side.

Eben

Eben ble grunnlagt i 2013 av Elisabeth Benonisen fra Bodø, og kan best beskrives som bærekraftig, nordnorsk hverdagsluksus. Etter å ha jobbet med designeren Giles Deacon i London lokket røttene Elisabeth tilbake til hjembyen hvor Eben har sin flaggskipbutikk.

LES OGSÅ: Disse norske gutta må du følge på Instagram

Å benytte materialer med lokal tilhørighet er en av grunntankene bak merket som bruker blant annet fiskeskinn som et biprodukt fra matindustrien. Eben består av et utvalgt knippe vesker som skal utfylle hverandre med brukervennlig tidløshet med nye modeller og farger som fases gradvis inn og ut etter behov. Og resultatet? Slow fashion med substans og nærhet til natur og opprinnelse.

elle&il

Det er ingen hemmelighet at baseplagg er must haves i klesskapet. Men hva gjør man hvis man savner nettopp tidløse, moteriktige baseplagg? Svigersøstrene Rikke og Lene Holmen-Jensen startet like godt sitt eget klesmerke elle&il som tilbyr baseplagg for fashionistaen. Med seg på laget har de kjendisfotograf Ray-Kay som har tatt kampanjebildene til kolleksjonene.

LES OGSÅ: Her går norske Anna Skavlan på catwalken for Givenchy

– Basics er nøkkelen til den perfekte garderoben. Mange er som oss og elsker basics. Vi bruker det hver dag, og basics er hovedplaggene i vår garderobe. Det fine med basics er at det alltid funker. Man kan stæsje det opp eller ned – alt i forhold til hva man skal og hva som er anledningen, sa Rikke og Lene til VIXEN da vi første gang skrev om svigersøstrene.

Aphru

Aphru ble startet i 2014, og ble til da designer Anita Godell reiste mellom europeiske byer og Oslo i forbindelse med jobb. Hun ønsket seg elegante, komfortable klær med høy kvalitet som tok henne gjennom hele dagen. Da hun ikke fant det hun var ute etter, bestemte hun seg for å skape sitt eget brand, med fokus på nettopp dette – å trekke kosedress-komfort inn i klær som kan brukes til hverdags så vel som fest. Designet er norsk, men alle plaggene produserer i eget studio i Milano.

LES OGSÅ: Se, her er norsk design på catwalken i New York

Aphru er kjent for sine samarbeid med skuespiller Synnøve Macody Lund som kampanjemodell – nå også for merket SS16-kolleksjon.

– De myke elegante plaggene i denne kolleksjonen kan brukes både til hverdags og fest. Dette er noe jeg setter pris på, spesielt i perioder med mye reising, og generelt i anledninger der man ønsker å være både komfortabel og presentabel, sier Macody Lund om kolleksjonen.

/STAY

Designer Marianne Haaning står bak trendmerket /STAY utviklet i samarbeid med Carlings. Virker navnet kjent? Kanskje ikke så rart, Marianne var nemlig den ene halvparten av designerduoen Haaning&Htoon, og den stilrene signaturen har hun tatt med seg videre i /STAY.

LES OGSÅ: 9 norske smykkemerker du bør kjenne til

Det nye, norske trendmerket kjennetegnes nemlig av et stilrent og skandinavisk uttrykk med stikkord som kvalitet, rene linjer og feminine silhuetter. Fokuset er på skreddersøm, femininitet versus det androgyne og lag på lag for en garderobe som kan styles både androgynt og feminint med inspirasjon fra storbyer som Tokyo, Paris og London såvel som Skandinavia generelt.