13 skjebnesvangre skipsforlis

Foto: (Wikimedia Commons)
Publisert

Menneskelige feil har ofte vært en avgjørende faktor ved skipsforlis opp gjennom historien, og enten det var kald beregning eller tankeløshet på feil tidspunkt, fikk ulykken i mange tilfeller et uoverskuelig omfang ...

Her har vi samlet 13 av de mest skjebnesvangre forlisene.

SS Florizel: Maskinisten ville se familien

Natt til 23. februar 1918 i tordenvær gikk passasjerskipet SS Florizel på klippekysten ved Cape Race. Senere undersøkelser viste at maskinist J.V. Reader mot ordre hadde satt maskinen på redusert kraft, slik at kapteinen trodde de var kommet lenger da han svingte skipet for å komme utenom Cape Race.

Reader ville forsinke ankomsten til Halifax for at det skulle bli nødvendig å ligge natten over i havnen - det ville gi ham tid til å besøke familie i byen. Det kostet 79 av 123 om bord livet, inkludert Readers.

Denne artikkelen er levert av Historie. Les også:

Vasa: De våget ikke si det til kongen

Utilstrekkelig ballast og svært høyt tyngdepunkt var årsaken til at skipet Vasa kullseilte og sank på jomfruturen i 1628, under én nautisk mil etter avseilingen fra Stockholm.

Skipsbyggerne hadde sett problemet allerede i havnen, men kong Gustav Adolf var så ivrig etter å se skipet slutte seg til den svenske østersjøflåten at ingen våget å fortelle kongen om problemene.

HMS Victory: Flaggskipet forsvant sporløst

Allerede ved sjøsettingen av den britiske kanalflåtens flaggskip HMS Victory i 1740 gjorde skipsbyggere oppmerksom på at en konstruksjonfeil gjorde det vanskelig å styre skipet i hardt vær. Da flåten i oktober 1744 var på vei inn i Den engelske kanal, ble den møtt av et voldsomt tordenvær, og de øvrige skipene mistet kontakten med Victory.

Først i 2009 fant marinarkeologer to av skipets bronsekanoner, over 80 kilometer fra der britene den gangen trodde det var gått ned med mann og mus.

HMS Guardian: Langtur med synkeferdig skip

Om dagen på juelaften 1784 gikk HMS Guardian på et isfjell i den sørlige delen av Stillehavet. Med et stort hull i baugen kunne det britiske skipet synke når som helst, men kaptein Edward Riou bestemte seg for å satse på å nå land.

På ni uker tilbakela skipet 2100 kilometer til Cape Town, der Riou styrte det på grunn.

LES OGSÅ:

Artikkelen fortsetter! Les om kannibalene fra Méduse og historiens første krigsskip som ble felt av en elektrisk torpedo på neste side.

Kannibalene fra Méduse

En inkompetent kaptein var av politiske grunner utnevnt til kaptein på den franske fregatten Méduse, og på turen til Senegal gikk det galt. 2. juli 1816 gikk Méduse på en sandbanke 50 km utenfor kysten av Afrika.

Da det blåste opp til storm, ble mannskap og passasjerer på Méduse evakuert – noen i to redningsbåter og 146 kvinner og menn på en tømmerflåte. Men da det gikk opp for kapteinen at de to redningsbåtene ikke kunne taue flåten, kuttet han tauene og overlot flåten til sin egen skjebne, nesten uten forsyninger. Bare 15 passasjerer var igjen da flåten ved en tilfeldighet ble funnet 17. juli - de hadde overlevd ved å spise hverandre.

Denne artikkelen er levert av Historie. Les også:

SS Central America: Gullfeber

Da hjuldamperen SS Central America gikk ned i en orkan utenfor South Georgia 12. september 1857, fikk tidens økonomiske krise, Panikken i 1857, enda en nedtur.

Skipet hadde nemlig 14 tonn gull i lasten, brakt med direkte fra gullfeberen i California, og tapet skapte ny tvil om regjeringens evne til å dekke den allerede svekkede dollaren med sine gullreserver. Rundt 400 av de 578 passasjerene mistet livet.

USS Cairo: Første torpedooffer

Under den amerikanske borgerkrigen (1861-1865) bidro den armerte kanonbåten USS Cairo til å rydde miner i Yazoo-elven, en bielv til Mississippi.

Under arbeidet avfyrte ukjente gjerningsmenn 12. desember 1862 en torpedo mot Cairo, som sank på stedet. Båten ble historiens første krigsskip som ble felt av en elektrisk torpedo.

SS Sultana: I attentatets skygge

De store dampkjelene eksploderte da hjuldamperen SS Sultana 27. april 1865 var på vei nordover på Mississippi. Den hadde tillatelse til å føre 376 passasjerer, men om bord var det rundt 2 400 – de fleste var soldater på vei hjem fra borgerkrigen.

Rundt 1800 omkom, enten i eksplosjonen eller i det iskalde elvevannet. Katastrofen fikk ikke særlig oppmerksomhet, for den skjedde knappe to uker etter attentatet på president Abraham Lincoln.

SS Gothenburg: De døde med beltene på

I februar 1875 gunnstøtte passasjerskipet SS Gothenburg på korallrevet Great Barrier Reef. Skipet begynte å synke, og i stormen var det umulig å få redningsbåtene på vannet.

Mens haiene sirklet rundt skipet, begynte passasjerer å hoppe over bord for å svømme i land. Mange hadde hele formuen i gullklumper i belter rundt livet, og de med de tyngste beltene gikk til bunns med det samme.

Artikkelen fortsetter! Les om Titanics store tabbe og det beryktede «Hvite skipet» på neste side.

RMS Titanic: Manglet redningsbåter

Da RMS Titanic sank på sin jomfrutur over Atlanteren 15. april 1912, overlevde bare 710 av 2227 om bord.

Skipets redningsbåter hadde bare kapasitet til 1178, men det var faktisk mer enn det loven krevde. På den tiden anga engelsk lovgivning nemlig skipets redningskapasitet etter tonnasje og ikke etter antall passasjerer det var bygd til å ha om bord.

HMS Carpathia: Redningsskipet senket av torpedo

Cunard Lines HMS Carpathia var det første skipet til å nå frem frem til det synkende Titanic, og skipet tok om bord 708 overlevende.

Under første verdenskrig fraktet Carpathia forsyninger over Atlanteren og ble 17. juli 1918 truffet av en tysk torpedo nær irskekysten. Fem besetningsmedlemmer mistet livet, og 57 andre om bord ble reddet.

SS Sauternes: Danske kroner fra London

Alle 25 passasjerer og besetningsmedlemmer forsvant i det iskalde havet da SS Sauternes 7. desember 1941 i vindstyrke 10 ble knust mot klippene ved Svínoy på Færøyene. De erfarne redningsfolkene på land kunne ikke gjøre noe.

Om bord hadde skipet 22 500 danske kroner, preget i London, fordi det tysk-okkuperte Danmark ikke selv kunne sende kontanter til øyene i Nordatlanteren.

Det hvite skipet: Tronfølgeren druknet

Den unge prins William hadde lånt Det hvite skipet til å frakte seg og sitt følge på 300 mann hjem til England i november 1120. Alle drakk tett, for året før hadde de vært med på å vinne over Frankrike, og besetningen ble svært beruset. Det oppsto derfor kaos idet skipet midt på natten grunnstøtte utenfor kysten av Nord-Afrika. Alle, unntatt en slakter fra Rouen, omkom i bølgene.

Etter katastrofen smilte kong Henry 1. aldri mer. Han forsøkte å få sitt eneste andre legitime barn, Mathilde, anerkjent som tronfølger, men uten å lykkes, og fire år etter kongens død i 1135 ble England kastet ut i borgerkrig.

LES OGSÅ:

Denne saken ble første gang publisert 27/03 2012.

Les også