Test: Mercedes AMG C43 T 4Matic stasjonsvogn

Hadde vi vunnet i Lotto, blir dette første investering.

Vi hadde store forhåpninger til C43. Vi ble virkelig ikke skuffet.
Publisert

C-klassen viser seg å ha blitt nærmest en revolusjon for Mercedes. Det ble på mange måter starten av en overgang der Mercedes gikk fra å være litt i bakleksa sammenlignet med konkurrentene, til å ta innersvingen på stort sett alle.

Kjøreglad, komfortabel, pen å se på og klassens definitivt beste interiør.

Stor bredde

Utvalget er også stort. Du kan få den i alt fra ladbar hybrid, som har blitt en storselger her i Norge - til en helt villmannutgave med en V8-er under panseret på 510 hestekrefter.

Den brutale C63S - som du også kan få i stasjonsvognutgave - er noe av det mer berusende du kan kjøre. Men den er litt for brutal til hverdags.

Sistnevnte er en av de absolutt morsomste og mest brutale bilene på markedet, men den har et problem som den deler med sin M-konkurrent fra BMW: Den er for kompromissløs. Kjøregleden er svært høy, men den er for hard og brutal til å være behagelig som en hverdagsbil. Det er en bil du i helga bruker til å kjøre til en bane - og så kjører hjem igjen.

Dessuten gjør ren bakhjulsdrift at kreftene er umulig å utnytte på vinteren. De er strengt tatt umulig å utnytte skikkelig på sommeren også, fordi den kaster ut bakenden selv med antispinn aktivert.

Ved første øyekast ser ikke dette spesielt oppsiktsvekkende ut. Men så oppdager du raskt at dette er noe mer enn en vanlig C-klasse stasjonsvogn.

Det er årsaken til at vi tidligere har utpekt BMWs 340i xDrive som vår favorittbi: Den klarer å kombinere høy ytelse, med høy komfort og godt med plass.

Lillebror-AMG

Mercedes har også forstått at noen kompromisser kan ha noe for seg. De ga derfor AMG-divisjonen i jobb om å lage en «verstingmodell» som er mer praktisk i hverdagen.

V6-vidunderet genererer knapt 370 hestekrefter og en herlig lyd.

Inspirasjonen har de hentet fra toppmodellen i GLC-klassen.

Resultatet har blitt C43, som har en biturbo V6-motor under panseret som yter relativt hyggelige 367 hestekrefter - 41 flere enn i BMW 340i. Kreftene sendes ut på alle fire hjul, noe som gjør at bilen gjør seg bedre på norske vinterveier.

Mindre motor har den hyggelige bieffekten at vekten reduseres med omtrent 65 kilo. Det påvirker både akselerasjon og håndtering i svinger.

Denne bilen. På dette føret. Noe særlig mer kan du ikke be om.

Understellet er også myket opp en anelse, slik at du ikke rister ihjel på vanlig vei.

Resultatet er enestående

Det er vanskelig å si noe annet enn at resultatet av det hele har blitt helt enestående.

Du har selvsagt full kontroll på bilens sportslighet. Vår eneste lille klage er at den kunne vært hakket mer komfortabel i komfortmodus.

Her sitter du med en av markedets mest praktiske familiestasjonsvogner, som plutselig er relativt komfortabel om du setter den i komfortmodus. OK, den er en del stivere enn nevnte BMW - men til noe du kanskje kommer unna med når du skal kjøre svigermor.

Beinplassen er helt grei bak de gode sportssetene.

Lydnivået er hyggelig - helt frem til du trykker på knappen i midtkonsollen som åpner noen ventiler i eksosanlegget. Da kommer AMG-brumlebassen frem.

Og når du hugger gassen i bunn, så skyter bilen fart - fremfor at rumpa skyter ut. Bilen fremstår fortsatt som svært aggressiv, men den er ikke skremmende på samme måte som C63-utgaven er.

Du føler ikke at du trenger å holde noe tilbake - med mindre du har forkjærlighet for førerkortet ditt.

Dessuten er det som om de 65 kg i lavere vekt over forhjulene gir deg litt mer korrekt balanse gjennom svingene.

OK, du har kanskje bare 70 prosent av kreftene som i en C63S - men en den kan du aldri utnytte mer enn 65% på offentlig vei uansett. Og det er få ting som er så frustrerende enn å måtte holde tilbake.

Sportsseter du sitter virkelig godt i.

Ellers er designet på bilen like bra som alltid, både innvendig og utvendig - og siden det er en stasjonsvogn har du plass til alt du trenger, og baksetepassasjerene sitter også godt.

Konklusjon

Det er vanskelig å sitte igjen med noen annen følelse av at dette på mange måter er den perfekte bilen. Hvis du ser bort i fra klima.

Du har masse plass, masse krefter, ekstrem kjøreglede - men likevel tilstrekkelig med komfort. Designet er pent å se på, og interiøret er strålende.

Mercedes AMG C43T 4Matic

Motor: Biturbo V6 bensin
Volum: 3,0/2996 ccm
Effekt: 367 HK v/ 5500RPM
Dreiemoment: 520 Nm v/2000 RPM
Girkasse: 9-trinns automat
Drift: Alle / 4Matic
Størrelse: 4686/1810/1405 mm
Egenvekt: 1660 kg
Bagasjeplass: 490/1510 liter
Hengerfeste: 1800 kg
0-100: 4,8 sekunder
Toppfart: 250 km/t (elektronisk begrenset)
Forbruk (NEDC): 0,81 l/mil
CO2: 185 g/km

Pris:
Bilmodell:
850.000 kroner
Testbil: Ukjent - ca 1,1 million

Når sant skal sies, er det eneste vi virkelig savnet en skikkelig sub. Men det står utstyrslista hvis du ønsker.

Nå gjelder det bare å vinne i Lotto, og så blir dette første kjøp.

Kanskje.

For denne inntar en delt førsteplass blant våre favorittbiler.

Det gode

  • Heftig ytelse, uten at det går over til det ubehagelige
  • Lekkert design
  • Klasseledende interiør
  • Fantastisk lyd
  • Like morsom på vinteren som på bar asfalt
  • Oppleves ikke skremmende, på samme måte som storebror
  • Masse plass
  • God fremkommelighet

Det dårlige

  • Kunne med fordel vært en anelse mykere i komfortmodus
  • Forbruket er naturlig nok ganske høyt
  • Av og til - i et svakt øyeblikk - savner du V8-eren og det lille ekstra sparket

Det grusomme

  • Prisen er ikke spesielt lav

Flere tester?

Test: BMW M2

Test: Audi S5 Coupé quattro

Test: BMW M3 med competition package

Duell: Porsche 718 Boxster vs BMW Z4

Test: Tesla Model X P90D Ludicrous 6-seter

Test: BMW X4 M40i

Test: Porsche Macan

Screen9v2