Tror du det er gratis å ringe gratis-nummer?

Forbrukerombudet vurderer nå å gå mobilselskapene i sømmene.

Dette er det første du møter når du besøker OneCalls nettside. Her kan du gå rett til bestilling av deres produkt, uten at det opplyses at "gratisnummer" koster over en krone i minuttet, og at en time i telefonkø til et 5-sifret nummer koster over 140 kroner. Fenomenet er ikke unikt for OneCall.
Publisert

"Fri bruk",  "fri tale" og "fri min".

Med den beskrivelsen markedsfører nær samtlige norske mobilaktører seg om dagen.

Tiden er for lengst over hvor norske mobilbrukere måtte tenke på regningen før en tok en telefonsamtale. Nesten alle mobilabonnement har i dag en fast pris i måneden, og du kan snakke så lenge du bare vil uten at regningen blir høyere.

Store unntak fra regelen

Denne fastprisen har derimot noen ganske store unntak. Alle selskapene opererer med egne priser for såkalte spesialnummer.

Et spesialnummer er alt fra et 820-nummer, til nummeropplysningen - og til de femsifrede numrene som brukes av et tusentall norske bedrifter og organisasjoner.

Side3 har tidligere skrevet om hvordan norske mobiloperatører i enkelte tilfeller 40-dobler prisen ut til kunden på de femsifrede numrene.

Les også: Tjener over 400 millioner kroner på 5-sifrede nummer

Gratis er dyrere enn vanlig pris

Det mange heller ikke er klar over er at det koster penger å ringe til såkalte gratisnumre med mobiltelefon. Dette til tross for at utgangspunktet for et 800-nummer er det er mottakeren som betaler for samtalen - såkalt reversert taksering.

Men der det å ringe til et vanlig telefonnummer for de fleste nå ikke medfører noen ekstra kostnad, tar for eksempel TeliaSonera-eide MyCall 2,99 kroner per minutt for at du ringer et 800-nummer.

Side3 har undersøkt hvor mye det koster å ringe til "gratisnummer" med de forskjellige mobiloperatørene". I tillegg til kostanden under, må også mottakeren av samtalen betale noe.

* ChiliMobil har ikke informasjon om 800-nummer på sin hjemmeside (forøvrig et femsifret nummer), og kunne heller ikke opplyse om prisen per telefon. Kundeservice opplyste at oppstartsprisen er 0,89 kroner, og at "prisen varierer" opp til 25 kroner per minutt.

Kan gå mobilbransjen etter i sømmene

På Telenors bestillingssider kan du gå inn på abonnement, velge en av anbefalte abonnement, bestille og ikke få noen informasjon om pris med mindre du aktivt søker det opp.

Forbrukerombudet vurderer nå om de skal gå mobiloperatørene nærmere i sømmene for brudd på markedsføringsloven.

Årsaken er at mobiloperatørene gjemmer bort informasjon om ekstra kostnader, og i stedet bare fokuserer på "fri bruk" i sin markedsføring.

En gjennomgang av nettsidene til alle de store mobiloperatørene, viser at mange lar deg bestille mobilabonnement uten at du på noe sted får informasjon om den store kostnaden ved å ringe til blant annet bedrifter og "gratisnummer".

Nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet.

- Dette har vi diskutert og vi har også hatt flere saker gjennom årene. Standpunktet vårt har vært at opplysningen om at det er egne priser for spesialnummer og for eksempel utland skal komme frem i markedsføringen. Eksempelvis om det er en boards med markedsføring av ett abonnement til 199,- skal opplysningen oppgis på boardsen, sier nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet til Side3.

- Vi er i ferd med å planlegge hva vi skal ha fokus på i 2016 og da har vi diskutert problemstillingen og om vi bør ha en tilsynsaksjon for å se hvordan informasjonen fremkommer blant annet på hjemmesiden – for eksempel om det er tilstrekkelig at informasjonen der kun gis i prislistene og ikke på hovedsiden, sier Øverli.

Telenors informasjonssjef Anders Krokan.

- Mener å ha opplyst godt nok

Telenors informasjonssjef Anders Krokan mener de ikke frykter ettersyn fra Forbrukerombudet.

- Prisen for mobil fremgår av denne nettsiden med oversikt over spesialnummer. Link til prisen for spesialnummer står rett under tabellen med oversikt over abonnementene. Vi informerer også på våre nettsider om hvor mye det koster å ringe vår kundeservice. Telenor mener å ha opplyst godt nok, men går selvfølgelig gjerne i dialog med Forbrukerombudet om tematikken, og avventer en eventuell henvendelse derfra.