Tidligere Apple-ansatt avslører liste med «11 regler for suksess» han fikk på sin første arbeidsdag

«Ha det gøy, ellers er det ikke verdt det», var en av elleve regler tidligere salgsjef John Brandon ga sine ansatte i Apple.

Da tidligere Apple-ansatt Huxley Dunsany fikk jobb for teknogiganten i 2004, var det Steve Jobs som satt i sjefsstolen. Han husker fremdeles reglene han fikk utdelt på sin første arbeidsdag.
Publisert

For utviklere, designere og generelt teknointeresserte er det vel få arbeidsplasser som er mer ettertraktet enn Apple.

En hyggelig anbefaling herfra vil utvilsomt gjøre seg på CV-en.

Nylig publiserte en tidligere Apple-ansatt en liste med "suksessregler" han fikk utdelt sammen med inngangskortet sitt den første dagen på jobb.

Listen til inspirasjon og motivasjon er signert tidligere toppsjef for salg i USA, John Brandon.

- Jeg opplevde ham som en kjernekar, til tross for hans høye stilling sammenliknet med en fersking som meg. Han levde etter disse reglene og fikk hele organisasjonen til å føle seg spesiell selv om Apple fremdeles var på vei ut av sin "beleirede" posisjon, sier Huxley Dunsany til CNBC.

Dunsany begynte å jobbe for Apple i 2004, i en tid da Apple var et ganske annet selskap enn det var i dag. Men det må ha vært mye positiv energi i selskapet, det var omtrent på denne tiden de første prosjektene som endte i iPhone startet opp.

Dunsany forteller at en av hans favorittregler er nummer fem, "Alle vasker gulvet".

- Det betyr at det er ingen oppgaver som er for lavt nede eller uviktige til at ikke alle kan hjelpe til. Med andre ord, ikke bli oppblåst bare fordi du jobber for Apple, får en forfremmelse eller tjener mye penger. Det grunnleggende gjelder alltid, sier han.

Her er listen til applesjef John Brandon, oversatt til norsk:

  1. Gi slipp på det gamle, gjør det meste ut av framtiden.
  2. Fortell alltid sannheten. Jo fortere vi får de dårlige nyhetene, jo bedre.
  3. Vi forventer det høyeste nivået av integritet. Om du er i tvil, spør.
  4. Lær deg å være en god businessmann, ikke bare en god selger.
  5. Alle vasker gulvet.
  6. Vær profesjonell i stil, talemåte og oppfølging.
  7. Lytt til kunden, de vet nesten alltid hvor skoen trykker.
  8. Skap vinn/vinn-situasjoner for våre partnere.
  9. Pass på hverandre, å dele informasjon er en god ting.
  10. Ikke ta deg selv for høytidelig.
  11. Ha det gøy, ellers er det ikke verdt det.