Test av Microsoft Lumia 950XL - del 1

Kan endelig Windows hamle opp med Android og iOS?

Microsofts jobb er å lage et produkt som kan gjøre Apple og Google nervøse. Med Lumia 950 XL er de godt på vei - men mangler fortsatt noe helt essensielt.
Publisert

Etter en kronglete historie som har fått store konsekvenser, er den nyw Microsoft-telefonen på mange måter et vinn-eller-forsvinn-produkt. Vi begynner derfor denne testen med et lite blikk bakover for å forstå hvorfor Lumia 950 er så viktig - og hvilke problemer som må løses.

Vil du hoppe rett til testen? Trykk her.

Selv om Microsoft var svært tidlig ute med å lage programvare til mobiltelefoner, har de aldri fått skikkelig tak på mobilverdenen. De har rett og slett ikke forstått mobilopplevelsen.

Windows var tidlig ute med mobil-versjon, uten at det var noen stor suksess.

De feilet fra første stund de lage Windows for PDA-er: Microsoft bare overførte det samme brukergrensesnittet som de hadde på store PC-er til en liten mobil med stylus.

Dette var en gedigen fiasko, og førte til at Apple og Google knapt hadde konkurranse da smarttelefoneksplisjonen kom.

Bommet igjen - bare mer alvorlig

Med Windows 8 mente Microsoft at det var på tide å satse helhjertet på mobil igjen. Og de gjorde den samme feilen igjen, bare snudd på hodet. Denne gangen var det nemlig stasjonære maskiner som skulle være kopier av mobiltelefoner.

Alt vi kjente som Windows gjennom en mannsalder ble kastet på dør. I stedet skulle alle typer Windows-enheter, fra mobiler til enorme PC-er, ha et helt nytt brukergrensesnitt som var skreddersydd for små enheter med trykkfølsom skjerm.

Windows 8 var skreddersydd for å brukes med trykksensitiv skjerm. Det var fint på nettbrett, men håpløst på vanlige PC-er.

Brukerne hatet det og Windows 8 ble en gedigen flopp. Hatet var så stort at Microsoft måtte gi bort Windows 10 gratis noen år senere for å rette opp feilen sin.

Og ikke nok med det: Hele fiaskoen var forgjeves; brukerne kastet seg ikke over mobiltelefoner med Windows. For selv om det grunnleggende brukergrensesnittet i Windows-mobilene plutselig var det beste på markedet, var alt annet dårligere enn Android og iPhone.

Windows 8 på mobil hadde et meget godt brukergrensesnitt - men det var egentlig alt som var bra med den.

Microsoft ble desperate og begynte å kopiere funksjoner de manglet fra Android og iOS. Men Microsoft hadde åpenbart ikke forstått hvorfor de kopierte funksjonene. Det var som om en ny bilprodusent fant ut at et håndbrekk var en god idé, installerte selve håndtaket i bilen - men glemte å koble det til bremsene.

Og uten brukere, var det ingen app-utviklere som ville bruke tid på Windows-mobiler. Og en smarttelefon er virkelig ingenting uten et solid apputvalg.

Uten brukere og apper, ville heller ingen mobilprodusenter ha Windows. For å få kontroll valgte Microsoft å kjøpte Nokia - for så å nedskrive hele kjøpet - og mer til - kort tid senere.

Løsningen

Dette er bakteppet når Microsoft nå er i ferd med å lansere sin nye generasjon smarttelefoner. De hoppet rett fra Windows 8 til 10 for å vise hvor stort sprang dette skulle være.

Windows 10 bygger videre på brukergrensessnittet til Windows 8, men ellers er det lite som er likt.

Strategien er den samme som med Windows 8, men nå har de tenkt litt gjennom hva de egentlig ønsker å få til.

Det pleier å hjelpe - og Windows 10 på PC har vært en uforbeholden suksess.

Så hvordan er det med mobilen?

Vil du hoppe rett til testen? Trykk her.

Den store akilleshælen

Den største utfordringen til Microsoft på mobil, er det store gapet de har til Android og iOS på apper.

Apputvalget på Windows på mobil er rett og slett elendig. Kjempesuksesser som Snapchat er ikke mulig å oppdrive. Og store mengder spill og nytteapper som du anser som selvfølgeligheter iPhone og Android, er fraværende på Windows.

For å løse opp i dette problemet har Microsoft valgt to strategier for å ta igjen forspranget:

  1. Satse på "universelle" programmer for Windows 10. Dette er en måte å si at når du lager programmer til Windows, så skal de fungere nesten likt uavhengig om du bruker mobil, nettbrett, PC eller Xbox One. Siden "alle" uansett må lage programmer til Windows-PC-er, skal det være veldig enkelt å også få det til å fungere på mobil.
  2. Gjøre det mulig å "portere" eksisterende iPhone-apper til Windows. Altså: Har du laget en iPhone-app, skal du med få tastetrykk også kunne lage en Windows-versjon.

Tidligere Microsoft-sjef Steve Ballmer er mildt sagt skeptisk til strategien som brukes for å få app-suksess med Windows.

Begge deler har styrker og svakheter, og tidligere toppsjef Steve Ballmer tror ikke på noen av strategiene. Han mener at Windows må være i stand til å kjøre Android-programmer - noe som i dag ikke er mulig - fordi han ikke tror at Windows-mobiler med så lav markedsandel vil få prioritet fra utviklere.

Microsoft skryter selv av at iOS-tilnærmingen blant annet har gjort at Candy Crush nå endelig er tilgjengelig.

Når det gjelder universelle apper, så er dette noe som er så nytt at det er altfor tidlig å si om det faktisk vil fungere.

Men er Windows nå endelig voksen?

Det besvarer vi i del 2, der vi går grundig gjennom den nye telefonen.