Telenor: - Vi vil advare på det sterkeste
Omfanget av flere typer telefonsvindel er svært høyt.

Saken om Arild Holm som jevnlig blir oppringt fra flere utenlandske telefonnummer midt på natta har engasjert.
- Til slutt måtte jeg skru av telefonen på nettene, fordi jeg ble vekket av at det ringte mellom klokka 02 og 05 på natta, fortalte han.
I hans tilfelle er det tre nummer som han tror stammer fra India.
- Jeg tar ikke telefonen når jeg ser hvilke numre som står på skjermen. Det kan koste mye penger på grunn av tellerskritt i seg selv, men jeg har også lest om historier der folk, særlig eldre, har blitt overtalt til å oppgi passord og kode til datamaskinen sin, hvorpå kontoer og kredittkort har blitt tappet for penger, påpekte han.
Telenor advarer på det sterkeste
Telenors informasjonssjef Anders Krokan forteller til Side3 at de for øyeblikket jobber med å sjekke ut om numrene som blir oppgitt bør sperres i deres system sentralt. Han påpeker på generelt grunnlag at en ikke vil bli loppet om en tar telefonen.

- Skal man komme til å svare, er det slik at du ikke blir taksert for innkommende anrop så lenge man er i Norge. Men jeg anbefaler absolutt å avvise alle slike anrop, sier Krokan.
- Det er når man ringer tilbake, at man går i fella. Jeg vil på det sterkeste advare mot å ringe tilbake til slike nummere. Disse aktørene håper at du ringer tilbake, for da kommer du til en teletorgtjeneste som koster mye per minutt.
Svindel av denne typen pleier å gå i bølger.
- I perioder får vi daglige klager fra kunder, mens i andre perioder er det bare noen få i måneden. Vi ser gjerne at går i bølger, og at det er spesielle deler av landet som blir oppringt. For eksempel har vi sett mye i Østfold, Oppland og Nord-Vestlandet de siste ukene. De er ofte knyttet til «Microsoft»-svindel, det vil si at de forsøker i ulike varianter å få kunde til å gi fra seg passord, pålogginger, bankkortdetaljer eller i verste fall nettbankpålogging. De benytter da sosialmanipulasjon til å få bruker til å installere programvare på PC-en som gjør at svindelen kan styre datamaskinen.
- Vi har også en del klager på feilanrop fra telefakser, men en må også være oppmerksom på at en god del av anropene er legitime anrop fra bedrifter etc som kundene har en relasjon til, men som en ikke knytter til et utenlandsk nummer.
Blokkerer 250.000 samtaler i måneden
I den grad telefonnummer er plagsomme, er det mulig å blokkere samtalene både i selve telefonen din, slik at de ikke kommer gjennom - og Telenor kan blokkere for alle sine kunder.
- Telenor har sperret flere nummere i vårt nett, for å unngå svindelforsøk. Når Telenor Kundeservice og Politiet får innspill fra forbrukere om mulige svindelforsøk, blir numrene først verifisert, for å sikre at det faktisk dreier seg om svindel. Dersom det er svindel, igangsetter vi sperring
Selskapet opplyser at det sperres rundt 250.000 samtaler hver eneste måned fra det de anser som kjente svindelnummer.
- De fleste telefoner har i dag mulighet til å sperre for uønskede nummer inn til telefonen. En rekke apper gir også denne muligheten. En utfordring er imidlertid at svindlerne bytter nummer ofte, noe som gjør det vanskelig å sperre dem ute, påpeker Krokan.
Å sperre et innkommende anrop på en iPhone gjøres enkelt ved å trykke på informasjons-ikonet i samtaleloggen, og trykke "Blokker". På en Android-telefon du inn i kontakten på samme måte, og velger "Legg til i avvisningslisten" - eventuelt kan du gå til anropsinnstillinger og velge Anropsavvisning.
Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!