Ny tysk storflyplass

Storflyplass og milliardsluk

Ideen om en storflyplass for Berlin ble unn­fanget allerede da muren ble revet. 29 år, og 60 milliarder kroner senere, står den endelig ferdig.

<b>ÉN BY, ÉN FLYPLASS:</b> Etter 29 år som én by, nærmer Berlin seg å ha bare én hovedflyplass. Berlin-Brandenburg «Willy Brandt» åpner 31. oktober.
ÉN BY, ÉN FLYPLASS: Etter 29 år som én by, nærmer Berlin seg å ha bare én hovedflyplass. Berlin-Brandenburg «Willy Brandt» åpner 31. oktober. Foto: NTB scanpix
Sist oppdatert

Planen var å åpne dørene og luftrommet på Berlins nye storflyplass i oktober 2011, men det ble ganske raskt klart at det skulle bli umulig å nå den tidsfristen.

Den ble først utsatt til 3. juni 2012, deretter to måneder til, så til mars 2013 og til slutt til 27. oktober 2013. Så innså man at det var farlig og lite hensiktsmessig å være så nøyaktig med datoer, og «i løpet av 2014» var en stund et mål, før man la til først to år og så ett til.

I begynnelsen av 2017 var det hele for lengst blitt en vits, og nå ble det antydet at den kunne komme til å stå klar i 2018, 2019 eller 2020.

Med en så vag målsetting traff tyske myndigheter endelig blink, og 1. oktober i år godkjente tyske luftfartsmyndigheter flyplassen, som åpner 31. oktober.

<b>STORFLYPLASS:</b> Berlin-Brandenburg lufthavn skal etter planen ta imot 39 millioner reisende årlig.
STORFLYPLASS: Berlin-Brandenburg lufthavn skal etter planen ta imot 39 millioner reisende årlig. Foto: NTB scanpix

Tre flyplasser

Med Berlin-Brandenburg lufthavn, eller «Willy Brandt» som den også kommer til å hete, får Berlin endelig på plass en hovedflyplass. Etter andre verdenskrig var det Sovjet og etter hvert Øst-Tyskland som kontrollerte Berlins hovedflyplass, Berlin-Schönefeld lufthavn, mens Tempelhof lå i den amerikanske sonen. Da sovjetrusserne innførte Berlinblokaden i juni 1948, satte franske ingeniører fra hæren i gang arbeidet med å få «landet» ytterligere en flyplass.

Denne skulle sikre forsyninger til vestmaktenes områder i Berlin, i og med at sentrumsnære Tempelhof egentlig hadde for kort rullebane, og på bare 48 dager sto Berlin-
Tegel lufthavn ferdig. Frem til murens fall i 1991 opererte byen derfor med tre forskjellige flyplasser, men etter at Berlin ble slått sammen og amerikanerne trakk seg ut, bestemte man seg først for å legge ned Tempelhof.

Etter å ha hatt begrenset med flytrafikk i mange år, ble Tempelhof endelig lagt ned, og fredet, i 2008. På dette tidspunktet var spadene i jorda i Schönefeld, der den nye hovedflyplassen skulle bygges, og også Tegel fikk sin sluttdato; dagen før «Willy Brandt» skulle stå ferdig. Den datoen har opplevd like mange utsettelser som den nye flyplassen, og de siste flyvningene til Berlin-Tegel er nå planlagt til 8. november i år.

Korrupsjon og konstruksjonsfeil

Årsakene til utsettelsene er så mange at vi ikke har plass til å gjengi dem her, men inneholder alt fra korrupsjon og dårlig ledelse, til konstruksjonsfeil og elendig planlegging. Hadde Tyskland hatt sin egen sløseriombudsmann, kunne det hele fått plass i en artikkelserie over mange uker.

Nå står den imidlertid ferdig, alle lisenser skal være i orden, og hovedterminal 1 og terminal 5 (gamle Schönefeld) åpner dørene 31. oktober.

Etter planen, i hvert fall.

<b>STILLE FØR STORMEN:</b> Hovedterminalen er ny.
STILLE FØR STORMEN: Hovedterminalen er ny. Foto: NTB scanpix

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 55 2020

Denne saken ble første gang publisert 22/10 2020, og sist oppdatert 22/10 2020.

Les også