Reidar (83) gikk på Facebook-annonse: - Jeg ble lurt

Nå nekter han å betale regningen.

Publisert

(Nordlys.no): Da Reidar Larssen fra Eidsfjord klikket seg inn på en annonse på Facebook ble han utsatt for det han selv betegner som svindel. Nå advarer han andre fra å gjøre det samme, skriver Nordlys.

- Jeg har sagt ifra til firmaet at det de gjør betrakter jeg som svindel, sier Larssen til Nordlys.

Prissetting

Annonsen som fanget blikket til Reidar var fra et firma i Estland som tilbød å prissette bilen hans. Reidar hadde vært borti dette i forbindelse med forsikringstilbud, og tenkte det hadde vært gøy å prøve for moro skyld.

- Etter jeg hadde fylt ut diverse info om registreringsnummer, årgang, navn, nummer og epost fikk jeg beskjed om at jeg nå hadde startet prosessen og ikke hadde noen mulighet til å angre meg.

Larsen forteller at han etter to uker fikk en regning på 75 euro, tilsvarende 627 norske kroner.

Nekter å betale

Larssen reagerte umiddelbart på at han ikke hadde mulighet til å angre seg og at han ble forpliktet til en avtale han ennå ikke hadde godtatt.

Han henvendte seg til kommentarfeltet til annonsen hvor han oppfordret andre til å styre unna firmaet.

- Jeg skrev også at jeg nekter å betale. Både i kommentarfeltet og på epost. Jeg har ennå ikke fått tilbakemelding fra firmaet fortsetter Larssen.

Han forteller at han de siste ukene har mottatt to purringer på totalt 20 euro, og den ubetalte regningen ligger nå på 794 kroner.

Forbrukerombudets 10 tips om netthandel:

Vær varsom med eposter som ber om informasjon og personopplysninger. Eksempler er banker som ber om oppdatert kontoinformasjon. Dette er i alle tilfeller svindel.

Se opp for eposter eller SMS fra fremmede som forteller om å vinne milliongevinster. Dette er gjerne prinser fra Nigeria eller advokater fra Spania som søker etter fjerne arvinger. Dette er i alle tilfeller svindel.

Se opp for falske nettbutikker eller nettauksjoner. Sjekk nettbutikkens kontaktinformasjon – se etter fysisk adresse, klagemuligheter og organisasjonsnummer. Styr unna nettbutikker med lite informasjon.

Les alltid vilkårene før bestilling av varer på nettet.

Sjekk firmanavn på nettjenesten Howard – og Forbrukerombudets svindelgalleri.

Unngå forskuddsbetaling og bruk kredittkort – kredittkort er en ekstra forsikring siden du kan gå på kredittyter om du ikke når frem overfor selger.

Vær forsiktig med å gi fra deg personlige opplysninger på nettet.

Sjekk totalsum og leveringstid på bestillinger så du ikke går på en smell.

Husk at du har angrerett ved netthandel.

Husk at du kan klage til Forbrukerrådet og Forbruker Europa i saker du er uenig i.

Useriøst

Ragnar Wiik i Forbruker Europa sier i en kommentar til Nordlys at angrerettsloven også gjelder i denne saken, og at de som har ufrivillig inngått en kjøpsavtale kan nekte å betale.

- Vi anbefaler kundene å opprettholde angreretten, og de kan slå fast at, ettersom de har blitt ledet inn i avtalen mot sin vilje, at avtalen er ugyldig, sier Wiik til Nordlys.

Forbruker Europa er et organ for behandling av saker som krysser landegrensene i Europa. Etter gjentatte klager på annonsene som Reidar snakket om har de nå gått ut med en pressemelding om aktøren.

- Vi har sett såppass mange henvendelser om dette at vi har sett oss nødt i å gå ut med en pressemelding.

Kan dette betegnes som svindel?

- Hva som er svindel er et det opp til politiet å avgjøre, og vi bruker det begrepet sjeldent. Det at dette er useriøst og ikke noen fin måte å drive butikk på, kan jeg si.

Wiik forteller at de til nå bare har sett purringer fra aktøren, og at kundene ikke behøver å bekymre seg for inkasso.

- Inkassoloven sier at man ikke kan drive inkasso på omstridte krav, som disse kravene er.

Les flere saker fra Nordlys her.