Reidar (83) gikk på Facebook-annonse: - Jeg ble lurt
Nå nekter han å betale regningen.

(Nordlys.no): Da Reidar Larssen fra Eidsfjord klikket seg inn på en annonse på Facebook ble han utsatt for det han selv betegner som svindel. Nå advarer han andre fra å gjøre det samme, skriver Nordlys.
- Jeg har sagt ifra til firmaet at det de gjør betrakter jeg som svindel, sier Larssen til Nordlys.
Prissetting
Annonsen som fanget blikket til Reidar var fra et firma i Estland som tilbød å prissette bilen hans. Reidar hadde vært borti dette i forbindelse med forsikringstilbud, og tenkte det hadde vært gøy å prøve for moro skyld.
- Etter jeg hadde fylt ut diverse info om registreringsnummer, årgang, navn, nummer og epost fikk jeg beskjed om at jeg nå hadde startet prosessen og ikke hadde noen mulighet til å angre meg.
Larsen forteller at han etter to uker fikk en regning på 75 euro, tilsvarende 627 norske kroner.
Nekter å betale
Larssen reagerte umiddelbart på at han ikke hadde mulighet til å angre seg og at han ble forpliktet til en avtale han ennå ikke hadde godtatt.
Han henvendte seg til kommentarfeltet til annonsen hvor han oppfordret andre til å styre unna firmaet.
- Jeg skrev også at jeg nekter å betale. Både i kommentarfeltet og på epost. Jeg har ennå ikke fått tilbakemelding fra firmaet fortsetter Larssen.
Han forteller at han de siste ukene har mottatt to purringer på totalt 20 euro, og den ubetalte regningen ligger nå på 794 kroner.
Useriøst
Ragnar Wiik i Forbruker Europa sier i en kommentar til Nordlys at angrerettsloven også gjelder i denne saken, og at de som har ufrivillig inngått en kjøpsavtale kan nekte å betale.
- Vi anbefaler kundene å opprettholde angreretten, og de kan slå fast at, ettersom de har blitt ledet inn i avtalen mot sin vilje, at avtalen er ugyldig, sier Wiik til Nordlys.
Forbruker Europa er et organ for behandling av saker som krysser landegrensene i Europa. Etter gjentatte klager på annonsene som Reidar snakket om har de nå gått ut med en pressemelding om aktøren.
- Vi har sett såppass mange henvendelser om dette at vi har sett oss nødt i å gå ut med en pressemelding.
Kan dette betegnes som svindel?
- Hva som er svindel er et det opp til politiet å avgjøre, og vi bruker det begrepet sjeldent. Det at dette er useriøst og ikke noen fin måte å drive butikk på, kan jeg si.
Wiik forteller at de til nå bare har sett purringer fra aktøren, og at kundene ikke behøver å bekymre seg for inkasso.
- Inkassoloven sier at man ikke kan drive inkasso på omstridte krav, som disse kravene er.