Nå vil de bygge toget som går i 6000 km/t
Ja, du leste det riktig. 6000 kilometer i timen.

I mange år har Tesla-grunnlegger Elon Musk diskutert muligheten for å kunne bygge et supertog som skal kunne frakte passasjerer fra USA til Kina på to timer.
Toget går under prosjektnavnet Hyperloop og skal kunne nå reise i opp på 6437 kilometer i timen. Teknologien oppfinneren vil bruke er ikke ulikt det gode, gamle rørpost systemet som ble hyppig brukt i storbyer som New York, London og Paris på 1800 og 1900-tallet.
Gjennom rør kunne man sende lukkede beholdere med informasjon. Beholderne ble sendt ved hjelp av trykkluft og vakuum i rørene.
Hyperloop er altså noe i samme gate, selvfølgelig bare mye mer komplisert.
Selv har Musk omtalt ideen som «en kryssning av en Concorde, en «railgun» og et air hockeybord».
Startside
Som med elbilen Tesla, er målet til Musk å revolusjonere måten man reiser i verden. Prosjekt har lenge vært på tegnebordet, men nå ser det ut til å være i startfasen, skriver The Next Web.
Nettsiden skriver at en investorgruppe har spyttet inn 8,5 millioner dollar for å få prosjektet på beina. Målet er å få samlet sammen rundt 80 millioner dollar i løpet året.

Gruppen består av tunge investorer som har vært med på å utvikle andre prosjekter som taxiappen Uber, SpaceX (romfart) og teknologiprodukter som Palantir og Yammer. Prosjektet har startet opp en nettside som søker etter ingeniører, utviklere og designere, noe som virkelig betyr at Hyperloopen kan bli en virkelighet.
The Next Web skriver at Hyperloop Tech vil først fokusere på å kunne bruke lyntoget i sammenheng med logistikk, før de videreutvikler det til reise.

Åpent prosjekt
Til tross for å være hjernen bak Hyperloop er ikke Elon Musk å finne på listen over investorer. Ikke så rart med tanke på at PayPal-grunnleggeren har fingrene fulle med å forbedre og utvikle både Tesla og romfartsprodusenten SpaceX.
Musk innså tidlig at å dedikere seg fullt til tre prosjekter som for få år siden kun virket til å eksistere på film og i sci-fi-litteraturen, kunne bli litt mye arbeid.
Pioneren bestemte seg derfor for å dele plantegningen til Hyperloop i et 58-sider lang skriv som han la ut på nett.
Tanken var at hvem som helst med nok galskap, gründer-ånd og velfylt lommebok til å fullføre prosjektet var mer enn velkomne.
@schadlu I really hate patents unless critical to company survival. Will publish Hyperloop as open source.
— Elon Musk (@elonmusk) 15. juli 2013
Side3 har tidligere skrevet om et selskap som håpet å kunne bygge Hyperloop. De spekulerte i hastigheter på Hyperloop-togets utenlandsreiser på over 6000 kilometer i timen.
Innenlandsreiser skal foregå i rundt 500-700 kilometer i timen.
Testbane i Texas?
Til tross for at Musk ikke er involvert seg i Hyperloop Tech, har ikke oppfinneren helt lagt fra seg planer om å utvikle sitt eget lyntog.
I januar i 2015 skrev 43-åringen på sin egen Twitter-konto at han har planer om å bygge en testpane for Hyperloop i Texas, slik at studenter og andre selskaper kan teste ut sine lyntog i fremtiden.
Will be building a Hyperloop test track for companies and student teams to test out their pods. Most likely in Texas.
— Elon Musk (@elonmusk) 15. januar 2015
Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet.
(KILDER: Hypelooptech, Twitter, The Next Web, Wikipedia, Forbes, Side3)