Mobilselskapene får refs for den høye prisen til 5-sifrede nummer
Tilsynsmyndigheten Nkom er oppgitt over mobiloperatørene.

I år etter år har en i norske medier kunnet lese om problemstillingen rundt femsifrede nummer og prisen du må betale som mobilkunde.
Mens det å ringe til vanlige fast- og mobilnumre i nær alle mobilabonnement når er inkludert i prisen, koster det å ringe til femsifrede nummer gjerne 2-4 kroner per minutt.
Les også: Tjener over 400 millioner kroner på 5-sifrede nummer
Dette har mobiloperatørene forsvart seg med at de må gjøre fordi det ligger ekstra funksjonalitet bak numrene som de må ta seg betalt for. Det handler primært om geografisk sporing og ruting av samtaler. For eksempel har politiet ett likt nummer over hele landet, men du kommer alltid til nærmeste kontor.
- Ingen logisk grunn
Men nå har Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet (Nkom) fått nok:
- I mars 2016 gjennomførte Nkom en minihøring om priser til spesialnummer. Ut fra svar og informasjon fra teleselskapene i den forbindelse, kan ikke Nkom se at det er godtgjort at det er logisk at anrop til spesialnummer av typen femsifret nummer, skal være så mye dyrere å produsere i nettene at prisingen er logisk i et slikt perspektiv, skriver Nkom i en pressemelding.
Kan ikke velges bort
De melder at de har fått mange henvendelser om temaet, og at de selv har merket at prisene på disse numrene avviker mye fra vanlige nummer.
- Mange selskaper og organisasjoner bruker i dag spesialnummer, særlig femsifrete. Kundene kan derfor i praksis ikke velge dem bort. Femsifrete nummer er innarbeidet over flere år, og organisasjoner og næringsliv tar dem i bruk både fordi de er enkle å kommunisere og huske. Det er derfor ikke nødvendigvis ønskelig å bytte til et vanlig åttesifret nummer, melder Nkom.
Les også: - Hva? Må kundene våre betale for å ringe oss?
Det er i dag slik at de alternative numrene for 5-sifrede nummer blokkeres av teleoperatørene.
- Gis ikke oppmerksomhet
Nkom mener at bransjen har kunnet ture frem med høyre priser fordi informasjon om numrene ikke er et tema i markedsføring.
Les også: Tror du det er gratis å ringe gratis-nummer?
- Det er som regel lite oppmerksomhet om prisen til femsifrete nummer i markedsføringen av ulike abonnement. Det er dermed også lite konkurransepress på disse prisene. Selskapene kan av den grunn ha god anledning til å holde prisene høye, fordi fokuset i konkurransen er andre steder. Nkom anser det som viktig å øke bevisstheten om prisene for anrop til spesialnummer, og på den måten stimulere til konkurranse og lavere priser, skriver Nkom.
Har laget full oversikt
De har nå laget en oversikt over hvor dyre de forskjellige selskapene er, i et forsøk på å få større oppmerksomhet rundt temaet.
- Nkom regulerer ikke priser på sluttbrukernivå. I sluttbrukermarkedet er konkurransen ment å fungere slik at forbrukerne selv gjør valg som disiplinerer teletilbyderne, og dermed bidrar til lavere priser. Nkom har imidlertid mottatt mange henvendelser om det forbrukerne selv oppfatter som svært høye priser for å ringe femsifrete nummer. Nkom erfarer også selv at prisene klart avviker fra det som ellers gjelder for anrop til «vanlige» nummer.

En halvtime i kø hos en kundebehandler koster over 120 kroner hos de dyreste operatørene. En halvtime til et vanlig nummer er gratis.
Telenor: - Skal vurdere opplysningene
Side3 har vært i kontakt med Telenors informasjonssjef Anders Krokan om at Nkom mener at det ikke ligger noen logikk bak prisingen. Han fastholder at det ligger funksjonalitet i de femsifrede numrene som endrer prisbildet.
- Vi tar informasjonen vi nå har fått fra Nkom og vil gjøre vurderinger ut fra analysen de nå har gjennomført, sier Krokan til Side3 - som legger til at han er fornøyd med at Telenor er billigst på oppstartsprisen i Nkoms oversikt.
Telia vedgår langt på vei at femsifrede nummer brukes til å prise ned andre tjenester.
- Alle ulike produkter, tjenester og priser må ses i en helhet, og vi vurderer hele tiden våre priser og abonnementspakker, og hva som skal inngå i disse – dette gjelder også spesialnumre, sier Telias kommunikasjonsrådgiver Kristian K. Fredheim til Side3.
- Basert på etterspørselen fra kundene våre tilbyr vi abonnement med lave månedsavgifter og mye inkludert for pengene. Samtidig har vi hele tiden fokus på å tilby lave priser der det virkelig betyr noe for kundene, slik at den samlede mobilregningen blir lav og forutsigbar. Eksempler på dette er Roam Like Home, som innebærer at kunden kan bruke mobilen som hjemme i EU og EØS og Fri Fart i mobilnettet. Femsifrede numre utgjør en relativt liten del av våre kunders samlede mobilregning, sier han.
Les også: - 5-sifrede nummer kan være ulovlig