Nå starter FM-slukkingen

10 ting du må vite om DAB

Nå starter FM-slukkingen. Her er 10 ting du bør vite om FM-slukkingen og DAB.

NORGE RUNDT: Radio.no er «markedsføringsorganet» for DAB-radio 
i Norge. De har blant annet kjørt rundt omkring med denne «radiobilen» for å hjelpe folk med overgangen fra FM til DAB.
NORGE RUNDT: Radio.no er «markedsføringsorganet» for DAB-radio i Norge. De har blant annet kjørt rundt omkring med denne «radiobilen» for å hjelpe folk med overgangen fra FM til DAB. Foto: Foto: Radio.no
Sist oppdatert

I dag starter slukkingen av FM-nettet i Norge. Først ut er Nordland, deretter går det slag i slag til siste sender i Troms og Finnmark er skrudd av 13. desember. Da blir FM-radioen din mer eller mindre ubrukelig. Du kan riktignok høre noen lokalsendinger fram til 2021 eller du kan ta den med deg til Sverige, Spania eller et annet land som fortsatt har FM-sendinger.

Her er svar på 10 spørsmål som forteller litt om hvorfor Norge slukker FM-nettet, hvorfor vi har valgt DAB+ og hvordan DAB+ virker.

Les også: Test av Fitbit Charge 2

1. Hvorfor må vi skru av FM-nettet?

I FM-nettet er det kun plass til fem riksdekkende kanaler. I DAB-nettet, som Norge har valgt, er det plass til 25 riksdekkende kanaler. I tillegg har lydkvalitet (ingen skurring) vært et argument. På toppen kan DAB+ også sende ut tekst og enkel grafikk. Penger er også en faktor som taler mot FM. FM-nettet skal visst nok være kostbart å drifte.

Til Kampanje sier Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge, at den årlige kostnaden for FM-nettet er på 200–250 millioner kroner.

I dag betaler NRK 150 millioner kroner i leie for DAB-nettet, mens de kommersielle aktørene betaler 60 millioner kroner – totalt 210 millioner. Torvmark hevder også at om FM-nettet skal driftes videre, kreves det uansett investeringer på linje med et nytt DAB-nett.

Skal vi tro på tallene som oppgis, er DAB-nettet noe rimeligere å drifte og man kan dele regningen på flere kanaler.

Ifølge TU.no krever hver FM-kanal sin egen sender. NRK P1, den med best dekning, har for eksempel alene over 1200 sendere. Antall DAB-­­sendere vil komme opp i rundt 1000 når DAB-nettet er fullt utbygd. I tillegg kommer det sendere som skal dekke tunnelene. Disse er det Statens vegvesen som har ansvaret for.

2. Må jeg skrote FM-radioen min?

For å lytte på DAB-sendinger, må du ha en DAB-radio eller en DAB-mottager/adapter.

Til bilen finnes det DAB-adaptere fra rundt 500–600 kroner og oppover. Til din gamle FM-radio finnes det også DAB-tunere som kan ettermonteres, men her tror vi man bør tenke seg nøye om før man velger en slik løsning. En ny DAB-radio er nok ofte en mer brukervennlig løsning enn en ekstra tuner koblet til FM-radioen.

Til mer kostbare stereoanlegg, finnes det også mange flotte og kostbare løsninger for både DAB og trådløs streaming. Her anbefaler vi at du sjekker hos ditt lokale «Hi-Fi-asyl» for en god løsning.

Hjemme kan du også bruke mobilen som radiokilde om du har trådløst nettverk eller har en stor datakvote å ta av.

3. Hva er forskjellen på DAB og DAB+

I Norge var vi tidlig ute med DAB. Standarden som ble utviklet for over 20 år siden, fikk for en del år siden en teknisk oppgradering med blant annet bedre komprimering, noe som sørger for enda mer plass i DAB-nettet. I tillegg ble det gjort noe på lydsiden. Svake signaler på DAB kan oppleves som «bobling», mens på DAB+ vil lyden forsvinne ved svake signaler.

Var du tidlig ute og kjøpte en DAB-radio før 2009, kan du kun ta inn noen få DAB-kanaler. De fleste DAB-radioer fra 2009 og frem til i dag er DAB+ og vil kunne ta inn alle kanaler.

For å sjekke om du har en DAB+ radio, kan du sjekke om du kan ta inn NRK Sport eller P5 Hits. Dette er DAB+ kanaler som ikke finnes på det «gamle» DAB-nettet.

I denne artikkelen og ellers brukes begrepet DAB om både DAB og DAB+.

Les også: Denne mobilen har DAB

KOSTER: En videre drift av FM-nettet koster 200–250 millioner kroner i året. Ole Jørgen Torvmark er daglig leder i Digitalradio Norge.
KOSTER: En videre drift av FM-nettet koster 200–250 millioner kroner i året. Ole Jørgen Torvmark er daglig leder i Digitalradio Norge. Foto: Foto: Radio.no

4. Hva betyr DAB?

DAB står for Digital Audio Broadcasting – eller digital lydkringkasting på godt norsk. Det innebærer at en DAB-sender kringkaster

radiosignalene i alle retninger akkurat som på FM- og AM-

radio. Mens FM er radiobølger, er DAB-signalet et digitalt signal bestående av 1-tall og 0-er som DAB-radioen din omsetter til radiolyd, tekst og grafikk.

5. Hvordan får jeg DAB-radio i bilen?

Har du en bil uten DAB-radio, finnes det mange DAB-adaptere å få kjøpt. Prisen for et DAB-adapter til bil starter på 500–600 kroner.

I tillegg vil nok noen trenge hjelp til montering. Det er også noen biler der du kan skifte ut hele «radioinnmaten» og få en ny radio- og stereoenhet med DAB, men her må du veie kostnaden opp mot hvor gammel bilen er og hvor lenge du har planer om å beholde bilen.

6. Nesten ny bil uten DAB?

Har du en bil som er kjøpt i 2014 eller senere og den er uten DAB-radio, kan du ha en sak mot den som solgte deg bilen. I februar 2014 gikk Forbrukerrådet ut og oppfordret både bilbransjen og elektronikkbransjen om å være proaktive og informere kundene sine om konsekvensene av FM-slukkingen.

– Selgers opplysningsplikt går i utgangspunktet foran kjøpers undersøkelsesplikt. Hvis en selger lar være å opplyse om fremtidige begrensninger i radioens egenskaper eller bruk, som avviker fra det forbrukeren ellers har grunn til å forvente, kan det gi grunnlag for klage, sa Ingebjørg Kiil fra Forbrukerrådet i en pressemelding fra Radio.no i februar 2014.

 Det betyr at om du har kjøpt en ny bil fra 2014 eller nyere uten DAB-radio – og selger ikke gjorde deg uttrykkelig klar over dette, så kan det være verdt å prøve seg med en klage til den som solgte deg bilen.

7. Nettopp kjøpt ny FM-radio?

Senest i julekatalogen til en elektronikkjede så vi reklame for en FM-radio. Har du kjøpt en FM-radio de siste tre årene – uten å ha blitt gjort uttrykkelig oppmerksom på at FM-nettet skal slukkes fra januar 2017, så bør du vurdere å klage til butikken. Se for øvrig punkt 6.

8. Er DAB-dekningen god nok?

Vilkåret for å slukke FM-nettet var ifølge to rapporter oppfylt alt i februar 2015. En av rapportene kom fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet og konkluderte med at «Slukkevilkårene for FM-nettet er oppfylt». Betingelsene for slukkingen ble gitt i Stortingsmelding nr. 8 2010-2011:

• NRKs radiotilbud må ha digital dekning tilsvarende dagens P1-dekning i FM-nettet.

• Frekvensblokkene som er satt av til kommersielle kanaler må til sammen være utbygd til minst 90 prosent befolkningsdekning.

I tillegg ble det lagt til grunn at dekningen langs veier skulle være like bra for DAB-nettet som for FM-nettet.

Dekningskartet for DAB tilsier at DAB dekker 99,5 prosent av befolkningen som kan ta inn NRKs nett og 90 prosent av befolkningen kan ta inn de kommersielle kanalene.

Blant dem som har oppfordret til protest mot DAB-dekningen er NAF, som blant annet hevder at DAB-dekningen er målt mot FM-stereo som når kortere enn FM-mono.

Les også: Test av GoPro Hero 5

8. Ja, men hva med beredskapen?

Beredskapen er det andre flere, inkludert Stortinget, som har satt spørsmål ved. Og ja, dersom folk flest kjører rundt i biler uten DAB-radio og ingen kjøper seg nye DAB-radioer eller hører på nett-

radio, så kan beredskapen være et spørsmål.

 Fakta er at 71 prosent av norske husholdninger har en eller flere DAB-radioer. Dette er tall fra Radio.no fra desember i fjor. I Nordland er tallet 77 prosent.

 DAB-tallet for bil er lavere, og er nok den viktigste årsaken til beredskapsbekymringene. Her har bare 28 prosent av oss DAB i bilen, mens 49 prosent sier de vil vente til slukkingen før de gjør en oppgradering.

Beredskapsmessig er DAB-nettet ikke dårligere enn FM-nettet. Med DAB kan for eksempel vei-

vesenet sende melding til bilister i et bestemt område, for eksempel bilister inne i en bestemt tunnel eller på en bestemt veistrekning. Dette gjør at man kan sende hyppigere, men mer målrettet informasjon i en krisesituasjon.

Likte du denne saken?  Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg oss på Facebook!

9. Lokalsendinger Norge rundt?

Flere av oss håpet at vi kunne høre lokale NRK-sendinger «Norge Rundt» med DAB. Dette er ikke tilfelle fordi NRK har valgt å legge distriktssendingene ut på syv ulike regioner som bruker fem ulike frekvenser.

 Skulle man hatt tilgang til lokalsendingene «Norge Rundt» ville disse ha tatt opp 7 nasjonale kanaler. Det hadde altså blitt færre plasser til andre nasjonale kanaler.

 Vil du høre NRK P1 fra Nordkapp til Lindesnes i bilen, må du derfor sørge for at du stiller radioen inn slik at den tar inn den nasjonale P1-sendingen og ikke den lokale P1-sendingen.

 Bruker du den lokale P1-sendingen vil du ha Østlandssendingen i Oslo-område, skifte til Hedmark og Oppland sånn cirka ved Eidsvoll før du får inn Trøndelag når du nærmer deg Dovrefjell og så videre.

10. Hvor ikke bruke 4G-nettet til radio?

Hvorfor kan vi ikke bare droppe DAB og gå direkte til streaming via mobilen? Spørsmålet er det mange som har stilt og svaret er ikke helt rett frem.

Dagens 4G-nett har nok hverken kapasitet eller god nok dekning til å kunne ta unna et situasjon der vi alle skulle streamet radio. Mobil datatrafikk koster også penger. DAB er gratis. Med et fullt utbygd 5G-nett, kan situasjonen plutselig være en annen.

Vil du lese flere slike saker? Skaff deg et abonnement på HjemmePC.

PLANEN: Her er slukkeplanen til FM-nettet.
PLANEN: Her er slukkeplanen til FM-nettet.

Denne saken ble første gang publisert 11/01 2017, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også