Kystjegerne kan lede missilangrep på 500 kilometers hold

Kystjegerkommandoen er klare for dronekrig

Ingen har blødd mer for flagget enn kystjegerkommandoen. Men etter Afghanistan-perioden ble elite­avdelingen truet med nedleggelse. Nå blir kyst­jegerne eksperter i dronekrigføring i forsvaret av kysten.

<b>DRONEPILOTER:</b> En langtrekkende drone blir sendt opp fra en stridsbåt nord av Harstad. Droner operert av Kystjegerkommandoen er i ferd med å bli fregattenes og korvettenes ekstra øyne som kan gi presise måldata til missiler.
DRONEPILOTER: En langtrekkende drone blir sendt opp fra en stridsbåt nord av Harstad. Droner operert av Kystjegerkommandoen er i ferd med å bli fregattenes og korvettenes ekstra øyne som kan gi presise måldata til missiler.
Sist oppdatert

Svarte jernstaker farer forbi som slalåmporter på få meters avstand. De to Stridsbåt 90N-fartøyene «Tangen» og «Malmøya» navigerer i 30 knops fart gjennom trange sund nord av Grytøya, noen mil nord for Trondenes fort i Harstad der Kyst­jegerkommandoen (KJK) har basen sin. Besetningene har i årevis vært eksperter både på å manøvrere i urent farvann og ta seg usett inn i fiendtlig territorium. På kystjegersjargongen kalles begrepet «Swedish tennis» der to båter dekker hverandre mens de rykker frem i ly av skjærgården uten å bli oppdaget.

Denne gangen er oppdraget av spesiell art: Mens hastigheten senkes til dorgefart, klargjør drone­operatørene det som minner om et stort modellfly med nesten tre meters vingespenn. Den lave summingen fra elektromotoren er knapt hørbar når RQ-20A Puma-dronen blir kastet til værs fra fordekket. En havørn tar en nysgjerrig sving bortom før dronen blir til en prikk og forsvinner i det fjerne.

I begynnelsen styrer drone­piloten med direkte øyekontakt. Med en rekkevidde på opptil 60 kilometer blir den fort usynlig, og operatøren kan enten styre via VR-briller som strømmer videobildet fra dronens kamera, eller la den fly på egen hånd en rute som er plottet inn på forhånd. Når dronen kommer tilbake, flyr den opp på siden av stridsbåten før den lander kontrollert på sjøen. Det robuste plastmaterialet gjør at den både flyter og er klar for nytt oppdrag etter å ha blitt fisket opp av vannet.

Det som ser ut som et forvokst modellfly, er blitt et våpen som kan gi presis målinformasjon og formidle den til fartøy på flere hundre kilometers avstand som bærer tyngre missiler som kan senke store skip.

<b>STAKESLALÅM:</b> Med stridsbåtene kan kystjegerne både operere i trange farvann og over større avstander.
STAKESLALÅM: Med stridsbåtene kan kystjegerne både operere i trange farvann og over større avstander.

Peker ut mål

Kystjegerkommandoen har satt seg som mål å bli ledende på maritime droneoperasjoner. Under øvelsen Arcitic Hawk i
vinter ble både stridsbåter, patruljer og droner sendt ut for å oppdage og dokumentere fiendens bevegelser. Da øvelsen eskalerte til krig i sluttfasen, simulerte man avfyring av missiler som styrte etter målangivelsene de fikk fra KJK.

– I praksis testet vi direkte video-feed med måldata fra Puma-dronen til bakkeoperatørene på et par mils avstand. Men vi utvikler også evnen til å strømme dataene videre til for eksempel en Skjold-klasse korvett 500 kilometer unna, slik at den kan avfyre sine langtrekkende missiler, forteller sjef for Kyst­jegerkommandoen, kommandørkaptein Sten Richard Larsen.

<b>EKSPERTER:</b> Kystjegerne har opp­arbeidet drone­kompetanse både til sjøs og i felt.
EKSPERTER: Kystjegerne har opp­arbeidet drone­kompetanse både til sjøs og i felt.

Men dette er bare begynnelsen.

– Om få år er det ultimate målet å gjøre dette på større avstander og enda større droner. Vi utvikler også evnen til å strømme posisjonsdata til allierte fartøyer som kan ligge 1000 kilometer ute og avfyre et Tomahawk kryssermissil mot mål vi angir.

<b>ILDKRAFT:</b> Stridsbåtene er utstyrt med både mitraljøser og granatkaster ved behov for å sikre strandsonen. 
ILDKRAFT: Stridsbåtene er utstyrt med både mitraljøser og granatkaster ved behov for å sikre strandsonen. 

Ut fra kanonene

I dag er Kystjegerkommandoen en av Forsvarets eliteavdelinger. Men i motsetning til Marinejegerkommandoen og Forsvarets spesialstyrker som blant annet har terrorbekjempelse som hovedoppgave, er KJK Sjøforsvarets øyne og ører. En elitestyrke som skal drive etterretning, også bak en eventuell fiendes linjer, langs vår vidstrakte kyst fra Svinesund til «elva» (Grense-Jakobselv). 

Men veien dit har vært en kamp i seg selv.

Da de siste kystfortene ble lagt i møllpose etter at den kalde krigen tok slutt på 1990-tallet, fant kystartilleristene ut at de måtte finne seg nytt beite. Kommandørkaptein Sten Richard Larsens høyre hånd, avdelingsmester Svein Solbakken har vært med helt fra tiden før KJK ble erklært operativ i 2005.

– Utviklingen av laserstyrte våpen gjorde de stasjonære fortene sårbare. Noen kreative sjeler fant ut at kanonbesetningene måtte komme seg ut og bli jegersoldater for å finne ny berettigelse, forteller han.

<b>LANDSETTING:</b> Med robust stålskrog tåler stridsbåtene å bli kjørt med baugen på grunn når et lag kystjegere skal landsettes.
LANDSETTING: Med robust stålskrog tåler stridsbåtene å bli kjørt med baugen på grunn når et lag kystjegere skal landsettes.

Vanlige joller og sivilt regntøy ble anvendt i den spede begynnelsen før soldatene fikk Stridsbåter fra Sverige og Hellfire missilbatterier. Under de påfølgende årene i Afghanistan havnet avdelingen i noen av de hardeste trefningene norske soldater ble involvert i, med mange sårede både under angrepet på leiren i Meymaneh og flere bakholdsangrep. I juni 2010 mistet avdelingen tre mann da de kjørte på en veibombe.

På tross av innsatsen ble Kystjegerkommandoen foreslått nedlagt i 2015 for å spare penger. Etter lobbyvirksomhet og politisk diskusjon i Stortinget ble det besluttet at KJK skulle bestå og videreutvikles. Alternativet for avdelingen var å enten bli en del av spesialstyrkene, eller å forbli en del av Sjøforsvaret med spesialiserte oppgaver.

<b>STEALTH:</b> Ved operasjoner i okkupert område er gummi­båten det foretrukne verktøyet for å ta seg uoppdaget inn den siste kilometeren fra stridsbåten.
STEALTH: Ved operasjoner i okkupert område er gummi­båten det foretrukne verktøyet for å ta seg uoppdaget inn den siste kilometeren fra stridsbåten.

Best på droner

Ifølge sjefen for KJK har avdelingen nå en godt utviklet ambisjon om å bli ledende innen etterretning, overvåking, mållokalisering og oppklaring. I tillegg skal kystjegerne også utføre bording av fartøy ved behov.

Selv har Sten Richard Larsen lang erfaring både som marine­jeger og skipssjef på MTB før han var med på å bygge opp NATOs spesialstyrkehovedkvarter. Etter et drøyt år i sjefsstolen på KJK forteller han at avdelingen har et mål om å bli best på droner langs kysten og på det åpne hav. På investeringslisten står blant annet større droner med betraktelig lenger rekkevidde og utholdenhet, for å fly dem under arktiske forhold uten å bli skutt ned.

<b>SAMHOLD:</b> Sten Richard Larsen foran minneveggen over de falne kystjegerne i Afghanistan. Å miste folk har satt preg på en avdeling som er så liten at den føles som en stor familie.
SAMHOLD: Sten Richard Larsen foran minneveggen over de falne kystjegerne i Afghanistan. Å miste folk har satt preg på en avdeling som er så liten at den føles som en stor familie.

– Både kamperfaringen fra Afghanistan og å leve med kniven på strupen med tanke på nedleggelse har lært oss å dyrke perfeksjon for å vise vår berettigelse. Derfor ser vi etter folk som har den X-faktoren vi trenger når vi utvider avdelingen, sier Larsen.

Men de høye seleksjonskravene består. Kun 5–10 prosent av søkerne fullfører utdanningen. For å bli operatør kreves det et grunnleggende seleksjons og utdanningsår før man gjennomfører et videreutdanningsår. Først da kan man skilte med tittelen som kystjeger eller fartøysoperatør.

Noen kreative sjeler fant ut at kanonbesetningene måtte komme seg ut og bli jegersoldater. 

– Vi er blant de beste i Forsvaret til å fryse, forteller troppssjefen «Markus» spøkefullt mens han peker på stupetårnet ved kaia på Trondenes. Herfra er det obligatorisk bading hver fredag året rundt for aspirantene. 

– Det gjør noe med læringskurven når instruktøren stiller spørsmål fra ukas pensum til den enkelte mens han ligger i det iskalde vannet. Først når han har fått riktig svar slipper man opp.

<b>SAMSPILL:</b> Korvetten KNM Skjold er et av fartøyene som kan ta imot målinformasjon fra kystjegerne.
SAMSPILL: Korvetten KNM Skjold er et av fartøyene som kan ta imot målinformasjon fra kystjegerne.

Frosthull

Snøen ligger fortsatt rundt dvergbjørkene ved rullesteinsstranda i skumringen. En svart RIB kommer smygende innover med fire operatører iført kamuflasjegrønne tørrdrakter og nattbriller. Etter å ha vasset inn det siste stykket, blir gummibåten trukket opp forbi fjæra og gjemt etter at luften er tømt ut. Så forsvinner de fire like lydløst som de kom. 

Jernstakene farer forbi som slalåmporter.

Fra observasjonsposten oppe i bjørkeskogen er det godt utsyn for å overvåke skipsleia mens hvert tomanns lag holder seg i skjul. Selve inngangen til OP›en er et trangt hull i bakken som er umulig å oppdage på avstand. Den største risikoen for oppdagelse er varme som kan fanges opp på termiske sensorer. Det innebærer at man må kunne holde ut 10 dager i strekk i en såkalt «kald» OP uten å kunne gjøre opp ild for å varme seg. 

<b>STRØMMER INFORMASJON:</b> Siri er militær geoanalytiker. I operasjonsrommet på Trondenes mottar hun livesending fra en observasjonspost og setter sammen situasjonsforståelsen som blir videresendt til Sjøforsvaret.
STRØMMER INFORMASJON: Siri er militær geoanalytiker. I operasjonsrommet på Trondenes mottar hun livesending fra en observasjonspost og setter sammen situasjonsforståelsen som blir videresendt til Sjøforsvaret.

I solskinn og mildvær neste dag øver lagfører «Håvard» (27) og laget kontaktdrill der de er oppdaget og må trekke seg ut under beskytning. En stridsbåt kommer innover i full fart før den reverserer vannjetmotorene og stopper tvert på halvannen båtlengde. Så kjører den baugen rett opp i fjæresteinene og senker bauglemmen mens mitraljøseskytterne fyrer løs med alt de har. Realismen antar nye dimensjoner når en hjemmelaget bombe av bensin og TNT går i lufta bak kystjegerne før de hopper i trygghet om bord.

– «Gode rutiner», er det korte svaret Håvard gir på spørsmål om hva som skal til for å holde ut over lang tid i felt. 

– Slurver du i starten, får man svi på dag fem.

For Håvard er rutinene resultatet av to års utdannelse og fem års erfaring, inkludert to kontingenter i Afghanistan. Underveis skal man vedlikeholde ferdigheter i alt fra å borde skip til å bruke snøscooter taktisk. Og kunne ta over for hverandre hvis man mister folk. Det hele blir enda mer krevende med usikkerheten som rår når man opererer bak fiendens linjer.

– Hva er de viktigste egenskapene som kreves som kystjeger?

<b>I SKJUL:</b> Lagfører Håvard i stilling i den provisoriske observasjonsposten. En del av jobben er å oppholde seg i kalde omgivelser i dagevis.
I SKJUL: Lagfører Håvard i stilling i den provisoriske observasjonsposten. En del av jobben er å oppholde seg i kalde omgivelser i dagevis.

– Stå-på vilje, ydmykhet og en intens vilje til å løse oppdrag og problemer. Er du ikke ydmyk mister du potensialet for å utvikle deg.

Så langt har holdningen vært effektiv, fra å være en nedleggingstruet avdeling til å bli prioritert og etterspurt – og levere noe andre ikke kan.

KYSTJEGER­KOMMANDOEN (KJK)

Ble formelt opprettet på Trondenes utenfor Harstad i 2001 og erklært operativ i 2005 som en kampenhet i Sjøforsvaret. Virkeområdet er definert som maritim ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Aquisition, Reconnaisance).

Avdelingen er en av Forsvarets høyest dekorerte for innsatsen i Afghanistan. Selv om operasjonsområdet lå svært langt fra en kyst, var evnen til å samle ISTAR-informasjon og «ta tempen» på lokalsamfunnet en verdifull ressurs. Men det kostet å drive operasjoner alene i fiendeland. I tillegg til å ha flere sårede, mistet KJK tre menn etter å ha kjørt på en kraftig veibombe 27. juni 2010.

KJK består i dag av ca. 120 profesjonelle operatører og ca. 30 vernepliktige støtte­personell.

Avdelingen opererer i små enheter og er trent for operasjoner med små patruljer også bak en fiendes linjer. En patrulje kan bestå av spesialister innen sanitet, samband og ildledelse, foruten skarpskyttere, hundeførere og droneflygere.

I tillegg er KJK´s egne fartøys­operatører ledende i Forsvaret på hurtigbåt­operasjoner langs kysten.

Søkerne som vil bli fartøysoperatører eller kystjegere gjennomgår først en krevende fem ukers seleksjonsperiode, etterfulgt av grunnutdanning og videreutdanning.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 15 2021

<b>BRÅSTOPP:</b> Med vannjetmotorer kan stridsbåtene gå fra rett fra full fart forover til full revers og stans på halvannen båtlengde.
BRÅSTOPP: Med vannjetmotorer kan stridsbåtene gå fra rett fra full fart forover til full revers og stans på halvannen båtlengde.

Denne saken ble første gang publisert 09/04 2021, og sist oppdatert 09/04 2021.

Les også