Kodak har endret sin ikoniske logo

Ser du den historiske referansen?

NY-GAMLE KODAK: Kodak går tilbake til sine røtter med ny logo. Den har en endring sammenliknet med det 35 år gamle, ikoniske varemerket. Ser du den historiske referansen?
Publisert

Du har antagelig aldri hørt om Peter Oestrich, men den grafiske designeren står bak et av 70- og 80-tallets mest berømte design. Logoen til fotoselskapet Kodak.

I 35 år var Kodaks røde og gule "K", formet som et kamera med linse sett ovenfra, et av de mest effektive og gjenkjennbare varemerker i verden.

I dag er Kodak mest kjente for å grovt undervurdere hvor raskt fremtiden kommer. Til tross for at Kodak, som det første selskapet i verden, lagde et digitalkamera allerede i 1975, fattet ikke ledelsen i selskapet alvoret i markedet før det var for sent.

Mens selskapet fremdeles produserte fotografisk film, knipset stadig flere kunder bilder med digitale kameraer. Kodak innså til slutt hvor det bar, og satte enorme ressurser inn på å ta igjen markedet. Men det var for sent.

Som et ledd i et forsøk på å modernisere selskapet, tok Kodak i 2006 livet av Oestrichs legendariske logo fra 1971. Det 35 år gamle varemerket ble byttet ut med en tradisjonell fontlogo.

TIDSLINJE: Kodaks endring av logoen i 2006 var faktisk også å gå tilbake til gamle røtter. Men det er designet fra 1971 folk husker.

Siden 2009 har annonseringer fra selskapet stort sett handlet om oppsigelser - og avdelinger og teknologi som enten legges ned eller selges. I 2012 solgte de unna patenter for over 500 millioner dollar, og unngikk såvidt konkurs.

To år etter tar den amerikanske businessmannen Jeffrey J. Clarke over roret i Kodak, og i dag begynner ting å se bedre ut.

Etter ti år eksil er også Kodaks ikoniske "K" tilbake.

Det er New York-designfirmaet Work-Order som fikk oppgaven med å friske opp logoen, og de har gjort det med klasse.

Logoen er like gjenkjennbar som før, men har fått en skjult, historisk referanse. Navnet i selskapet er nå skrevet i store bokstaver og plassert vertikalt så de minner om hullene på en filmrull - til minne om Kodaks storhetstid som fotofilmprodusent.

Så er det liv laga for nye Kodak? Selskapet utvikler i disse dager et slags moderne Super 8-kamera som kombinerer film og teknologi slik at filmskapere effektiv skal kunne skape de klassiske og kornete bildene fra 70-tallet mange elsker.

NYE TIDER: Kodak forsøkte seg med en smarttelefon i 2015 også. IM5 het den, men ble ingen suksess. Nå forsøker de seg igjen, med det nostalgiske designstykket Kodak Ektra.

Kodak annonserte også nettopp smarttelefonen Ektra, en mobil designet for å ta og redigere bilder.

Begge deler ser ut som om de kommer fra en annen tidsalder, selv om innmaten skal være høyst oppdatert.

- Det er moderne nostalgi, slår Kodaks varemerkesjef Dany Atkins fast overfor magasinet Wired.

Så gjenstår det å se om Kodak kan hente tilbake noe av fordums tider.