Kjære Facebook, dette liker jeg ikke

KOMMENTAR: Du sier du nå skal gi meg mer av det jeg vil ha. Da har du misforstått.

Sist oppdatert

Morten Solli

  • Digitaljournalist i Klikk.no

KOMMENTAR: Torsdag 14. juli, litt etter kl.22.30, smalt det nok en gang i Frankrike. Hendelsen i Nice krevde flere menneskeliv enn 22.juli gjorde her i Norge for fem år siden.

Jeg gikk inn på Facebook om morgenen fredag 15. juli og fikk sjokk. Ikke av hendelsesberetninger fra Nice, men av at feeden var full av glade feriebilder, diverse morsomheter og litt reklame. Jeg gjenoppfrisket siden og fikk sjokket bekreftet.

Ingen poster fra de nettstedene jeg aktivt oppsøker, liker på Facebook og leser innhold fra. Det var som om terroren i Nice ikke hadde hendt.

Etter et par timer begynte ting å skje. Men det gikk treigt, og eventuelle forventninger om at Facebook skal videreformidle hendelsesnyheter raskt, fikk et grundig skudd for baugen.

Du, deg og ditt

Du har sikkert lagt merke til det, hvordan feeden i Facbook har endre seg de siste ukene. Det er mer innhold fra venner, nære som perifere, og et ekstra push om de poster noe virkelig privat, mens nyhetskilder havner lenger ned i feeden.

I juni endret Facebook sin algoritme. Algoritmen er regelsettet som styrer hvordan innholdet på Facebook prioriteres. "Dagens oppdatering av nyhetsfeeden betyr at du får se flere poster fra venner og familie", skriver selskapet 29. juni, på bloggen som omtaler oppdateringen.

Algoritmen er nødt til å innebære en kalkulering av hvilket innhold som er mer og mindre viktig. Hvis ikke blir det bare rot. Men Facebook kan ikke vite hva nesten 1,5 milliard brukere ønsker seg. Det finnes ikke en "one size fits all"-algoritme.

Personlig liker jeg en god blanding av intelligente innspill, tips, kommentarer og debattinnhold, en god nyhetstrøm og littegrann privat. Din ideelle miks er kanskje litt annerledes.

Private grenser

Har man noen hundre Facebook-venner, sier det seg selv at interessen for det private begrenser seg.

Jeg har ingenting imot at folk poster om hyggelige markeringer, runde bursdager eller konfirmasjoner. Men når "venn nr. 543" melder om fint vær på Tjøme med foto av siste fiskefangst, er jeg mindre interessert, ja kanskje totalt uinteressert.

Så hva gjør jeg? Ja, jeg kan selvsagt slette venner og ende opp med en engere krets. Jeg kan skifte prioriteringen i nyhetsfeeden fra "Top Stories" til "Most recent" (ikke alltid til merkbar effekt). Jeg kan gå inn på Facebook og detaljdefinere hvem som er fjerne og nære venner, og opplyse om at jeg vil ha mindre reklame for Vitamin K.

Jeg kan detaljstyre hva slags poster jeg vil ha mer eller mindre av, per venn. Men det blir nitidig og tidkrevende. 

Vi vet ikke hva som blir neste algoritme-endring fra Facebook. Endringen i juni markerer en tydelig prioritering, som for min del vil føre til mindre Facebook-bruk.

Algoritmen må bli smartere

Dermed blir det sosiale mediet også mindre relevant for reklameplassering som skal nå akkurat meg. For brukere flest er det kanskje omvendt, at det er det private som engasjerer?

Det er i alle fall temmelig sikkert at algoritmeendringen har kommersielle årsaker, at det private innholdet skaffer flere annonser.

Men jeg tror algoritmen må bli langt bedre på å tilrettelegge for individuelle bruksmønstre, dersom Facebook skal beholde en sentral rolle som mediekanal og ikke bare bli en kanal der det renner over av informasjon som ikke kjennes relevant.

Denne saken ble første gang publisert 15/07 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også