Denne ene funksjonen imponerer oss i nye Photoshop

Få, men viktige nyheter.

Publisert

Adobe er et ganske spesielt selskap, som har klart å skape seg nærmest monopol på utviklingen av programvare for den kreative bransjen. De er både elsket og utskjelt.

Fotoprogrammet Photoshop står nesten uten konkurrenter, designprogrammet Illustrator like så. Premiere Pro er i ferd med å spise opp konkurrentene i videoredigeringsverdenen.

InDesign har allerede spist konkurrenter for layout - og det meste du ser av spill til mobiltelefoner er utviklet i Flash. For å ikke snakke om PDF.

Dessuten har selskapet jobbet knallhardt for at programmene skal spille sammen i et samspill som gjør det vanskelig å si hvor det ene slutter og det andre begynner.

Ujevn takt

For noen år siden endret selskapet forretningsmodell totalt. De kastet det gamle konseptet med å kjøpe programvare på dør, og i stedet bestemte de seg for at alle skulle leie programvare av dem.

Dermed tok de livet av "Creative Suite", og inn kom "Creative Cloud". Bort ble det med store kjøpskostnader, og inn med en jevn betalingsstrøm til selskapet.

Slutter du å betale, vel da har du ikke tilgang lenger.

Mange fryktet at dette skulle fjerne incentivet til det allerede monopollignende selskapet til å slappe av utviklingstakten. Hvorfor skulle et selskap ta seg bryet med å utvikle nye funksjoner når de allerede har nær monopol, og ikke lenger var avhengig av å overbevise kundene til å kjøpe den nye versjonen året etter?

Adobe fnøs av denne frykten, og lovet å fortsette med både årlige store oppgraderinger, og utrulling av nye funksjoner fortløpende.

Oppdateringer der det er konkurranse

Og nå er vi igjen kommet til tidspunktet hvor Adobe oppgraderer sin programvare, men 2015-versjonen vil neppe gå inn i historien som den viktigste noen gang - i alle fall ikke for Photoshop-brukere.

I år er det nemlig vært et ganske stort fokus på å utvikle tidvis fikse mobil- og nettbrettapplikasjoner - samt å forbedre programmer der de faktisk har konkurranse.

Saken fortsetter under videoen som viser hva Adobe mener er de viktigste nyhetene.

Screen9na04

Videoredigeringsprogrammet PremierePro har for eksempel fått noen svært viktige oppgraderinger rundt fargekontroll som trolig vil få enda flere til å vurdere dette fremfor konkurrentene. De har dessuten laget en egen funksjon som gjør det mulig å automatisk redusere lengden på en sekvens med så mye som 10 prosent, uten at du skal kunne se det.

Webutviklingsprogrammet Dreamweaver kan på sin side lage ferdig kodede nettsider ut fra et designforslag laget i Photoshop - noe som kan spare enormt med tid.

Dessuten har de bestemt seg for å lage sin egen illustrasjonsbildetjeneste - som ikke er inkludert i et Creative Cloud-abonnement.

Photoshop nesten uten nyheter

Photoshop har de derfor ikke hatt spesielt mye tid til å gjøre noe med.

2015-versjonen av programmet har derfor relativt få spennende nyheter. De skryter av at panoramafunksjonen har blitt forbedret en del til nå også å støtte HDR, at du kan legge på støy sammen med blur-effekter - og at Healing Brush og Path Tools har blitt 120 ganger raskere.

Den eneste virkelige nyheten i Photoshop (og Lightroom) skal en likevel ikke kjimse av.

Lightrooms og Photoshops nye Dehaze-funksjon vil kunne redde mange bilder.

Photoshop har nå nemlig fått en egen funksjon for å fjerne (eller legge til) dis og tåke fra bilder, noe som kanskje er en av de vanligste problemene en fotograf står overfor - spesielt på landskapsbilder der det er store avstander.

Funksjonen identifiserer disen, øker kontrasten og fremhever konturer på en til dels svært imponerende måte.

Vi kommer tilbake til mer hvordan funksjonen fungerer i praksis når vi har fått tid med programmet på egenhånd.